Allain Silbernberg en Joost Buitenweg. (Foto: Fred Rotgans)
Allain Silbernberg en Joost Buitenweg. (Foto: Fred Rotgans)

BGood, Your mama already told you

Nieuwe Zaken

BGood Agency helpt bedrijven in hun transitie naar duurzaamheid gekoppeld aan waarde en winst. “Ondernemers krijgen te maken met nieuwe wetten en regels op het gebied van duurzaamheid. Daar kun je wat van vinden, maar je zult er toch naar moeten handelen. Veel ondernemers onderschatten wat er op hen afkomt”, stellen Joost Buitenweg en Allain Silbernberg. Zij hebben hun krachten gebundeld en zijn samen een creatief bureau gestart voor purpose marketing. Hun headline: ‘BGood, your mama allready told you!’

“Wij bouwen samen met onze klanten aan een toekomst waarin winstgevendheid en duurzaamheid hand in hand gaan. Wij creëren waarde met impact, door purpose en profit met elkaar te verbinden,” vertelt Buitenweg. “Ondernemers denken vaak dat investeren in duurzaamheid alleen maar geld kost, maar niets is minder waar. Het gaat je juist geld kosten als je het niét doet. Het wordt niet alleen vanuit de overheid van je verwacht, maar ook vanuit klanten, banken, investeerders én medewerkers. We kennen allemaal de term Return of Investment. Hier gaat het om Return of Sustainability.”

Urgentie

Grote bedrijven moeten dit jaar bijvoorbeeld al voldoen aan de nieuwe wetgeving op het gebied van ESG: Environment (milieu), Social (maatschappij) en Governance (ondernemingsbestuur). “Duurzaamheid gaat dus verder dan alleen het nemen van milieumaatregelen. Het gaat ook over maatschappelijk verantwoord ondernemen, je missie en visie én hoe je het allemaal vastlegt en rapporteert”, benadrukt Silbernberg. Het MKB moet over vijf jaar ook voldoen aan deze nieuwe ESG-regels. “Wacht niet te lang met het nemen van maatregelen, want de urgentie is er nu al”, waarschuwt Buitenweg. “Zo mag een groot bedrijf vanaf dit jaar al geen zaken meer doen met MKB’ers die nog niet aan de nieuwe wetgeving voldoen. En je krijgt van de bank straks bijvoorbeeld geen lening meer als je nog niet voldoet aan de regels.”

Vruchten van plukken

Buitenweg (eigenaar van mediabedrijf Pixelthis) en marketingstrateeg Silbernberg werkten in het verleden regelmatig samen aan spraakmakende projecten. Los van elkaar waren zij zelf ook al bezig met duurzaamheid. “Bij Pixelthis geven we bijvoorbeeld van elke factuur een percentage aan een goed doel dat de klant zelf heeft uitgekozen”, vertelt Buitenweg. “Verder zijn we al jaren aangesloten bij Green Filmmaking. Zo stimuleren we carpooling, het meenemen van eigen bekers naar de set, lokaal voedsel voor de catering en meer van dat soort zaken.” BGood geeft zelf ook het goede voorbeeld, door elke afspraak buiten de deur te compenseren met het planten van een boom. Silbernberg: “Zelf ben ik dit nieuwe bureau gestart omdat ik vanuit mijn persoonlijke drive ook een duurzame bijdrage wil leveren naar de toekomst toe. Daar kunnen mijn kinderen straks hopelijk de vruchten van plukken.” 

Herdefiniëren van DNA

BGood kan bedrijven op een laagdrempelige manier helpen toekomstbestendig te worden. “Wij helpen ondernemers bij het herdefiniëren van hun DNA. Wie willen zij straks zijn in de toekomst”, vervolgt Silbernberg. “Hoe kan een bedrijfscultuur worden gecreëerd die duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid omarmt, terwijl tegelijkertijd de winstgevendheid niet uit het oog wordt verloren. Daarbij wordt goed gekeken naar wat past bij een bedrijf. Dat kan variëren tot het aankopen van een hoeveelheid bomen, tot het steunen van een maatschappelijk goed doel of het aannemen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.” 

Impact is meetbaar en volgbaar

Buitenweg en Silbernberg hebben een eigen ‘BCo-systeem’ ontwikkeld. “We kunnen direct een scan maken van je bedrijf, waarbij we onder andere je Co2-uitstoot meten. Dan gaan we aan de slag met je missie, visie en strategie. Daar komt dan vervolgens een plan uitrollen.” BGood heeft een uitgebreid netwerk met partijen die kunnen helpen bij de praktische uitvoering daarvan. Buitenweg: “Ons systeem is verder zó ingericht dat we de positieve impact ook volgbaar en meetbaar maken. Klanten krijgen hun eigen dashboard, waarin alles voor iedereen inzichtelijk is vastgelegd. Hier kun je bijvoorbeeld een uitdraai van maken voor je accountant, de bank of een stakeholder.” Silbernberg: “We zijn zelf in hart en ziel marketeers, dus we helpen je ook om het verhaal goed te vertellen en op de kaart te zetten. Zie verduurzamen niet als een last, maar als een kans om je opnieuw uit te vinden. Een herpositionering van je bedrijf.”

BGood Day

Op 27 maart organiseerden Buitenweg en Silbernberg de eerste BGood Day voor het bedrijfsleven. Inspirerende sprekers gaven praktische tips over hoe je als ondernemer de regelgeving op het gebied van verduurzaming direct kunt omzetten in kansen. “Zo vertelde de CEO van de Johan Cruijff Arena hoe zij dat hebben aangepakt, maar er kwam ook een start-up aan het woord”, vertelt Buitenweg. De eerste editie was zeer geslaagd en we zijn dan ook van plan om in de toekomst vaker dit soort events te organiseren. Gratis en laagdrempelig.”

STREAMER: ‘Wij creëren waarde met impact’

BGood Agency
Wisselweg 33
1314 CB Almere
T 036 5354796
M hello@bgood.agency
W https://bgood.agency

Afbeelding