Afbeelding

Peugeot e-3008: Een zaak van stijl én inhoud

Auto Zaken

De Fransen maken een duidelijk statement met de compleet nieuwe Peugeot 3008. Zijn design is tegelijkertijd karakteristiek en stijlvol modern. Technisch is hij vanaf een blanco tekenvel ontworpen, zijn actieradius is indrukwekkend en dat geldt net zo voor de garantieperiode die hij meekrijgt. 

Eén foto zegt meer dan duizend woorden. Bekijk de nieuwe generatie Peugeot 3008 en je weet waarom hij er duidelijk bovenuit springt. Ze tappen met hun nieuwe businessclass model uit een geheel ander vaatje. De bestaande vrij ingetogen SUV maakt plaats voor – tja – noem het een fastback model. Zijn voorkant is uit duizenden herkenbaar en het verder opmerkelijk strak afgewerkte koetswerk heeft een sportief aflopende daklijn. Maar dan wel met een heel redelijke zitruimte achterin, zodat je ook in dát opzicht over een meer dan serieus te nemen zakenauto spreekt. Komen we nog op…

Laten we niet al te diep in de techniek duiken. Toch is het belangrijk om te weten dat je met deze nouvelle 3008 ook onder het plaatwerk een compleet nieuwe generatie voor je neus hebt staan. Sterker nog: hij viert de primeur van het zogenoemde STLA-platform binnen het immens grote moederconcern Stellantis. 

Significant signaal, want de Group omvat zoals de kenners wellicht weten een merk of dertien. Het geeft aan hoe hoog deze scherp gesneden reisauto wordt ingeschaald in bijvoorbeeld het gevecht met grote concurrent Renault. Maar ook Tesla&Co. Om dat nog maar eens extra te onderstrepen schaalt het merk op naar een garantieperiode van acht jaar en 160 duizend kilometer. Geen record, maar het scheelt niet veel. Prettig voor je gemoedsrust, leaseprijzen en toekomstige restwaarde.

Eerste indrukken elektrische 3008

Peugeot komt ook met hybride en oplaadbaar hybride uitvoeringen. We reden in Zuid-Frankrijk als eersten met de elektrische e-3008. Intrigerende auto. Je zult er natuurlijk niets van, merken maar hij krijgt later dit jaar zelfs accutechniek uit een eigen fabriek. Kennelijk zien ze deze auto en zijn komende grotere broer 5008 als de Peugeots van de toekomst. 

Na de eerste honderden testkilometers wordt duidelijk: daar zit iets in. De hele aandrijving is in eigen huis geproduceerd en het resultaat mag er zijn. Een belangrijke troefkaart. 

Peugeot benadrukt dat rijders van een dergelijke auto over een riante actieradius wensen te beschikken en die krijgen ze dan ook. In standaarduitvoering heeft hij effectief 73 kWh energie aan boord. Wat erg helpt is Daar komt bij dat hij voor een echt brede en ruim vier en een halve meter lange auto opmerkelijk zuinig rijdt. 

Ze geven hem op voor dik over de 500 kilometer en dat is in de praktijk – het is weer eens wat anders – ook best haalbaar. Zelf noteerden we in de Zuid-Franse heuvels zoevend een kleine 500 kilometer. Wil je de range anxiety definitief uitbannen? Er komt ook een versie met nog groter batterijpakket en en kilometer of 700 bereik. Daarbij zal zelfs Tesla bezorgd een wenkbrauw optrekken.

Zeer snel laden? Dat houdt bij 160 kW op en gek genoeg pas later in het jaar stuurt Peugeot – draadloos – software naar de auto waarmee hij zijn accupakket daarvoor op de optimale temperatuur brengt. Wordt nog aan gewerkt. Aan de laadzuil ‘doet’ de e-3008 een fatsoenlijke 11 kW, met de optie van 22. Overigens is ook de zeer nuttige warmtepomp bij deze auto een optie. Jammer.

Als een cockpit

De nieuwe Peugeot is een moderne interpretatie van het merk zoals we het kennen. Vanzelfsprekend past het uitrustingsniveau bij zijn zakelijke klasse en steekt hij er met geavanceerde systemen zelfs wat bovenuit. Als rijder vertoef je bijna letterlijk lekker knus ‘in’ de cockpit van de e-3008. We zaten in AGR-gezondheidsstoelen – puik geregeld – en natuurlijk weer achter het bij de Fransen inmiddels bekende kleine en afgeplatte stuurwiel dat vrij zicht vooruit biedt en speelruimte boven de benen schept. 

Als het ware zwevend boven het dashboard staat een smal en breed doorlopend ‘panoramisch’ informatiescherm dat over twee vlakken verdeeld de rijgegevens en alle andere functies weergeeft. Mooi in het zicht zonder omlaag te hoeven kijken. Slimme vondst is in de meeste versies een extra strookje beeldscherm boven de console. Daar kun je zelf snelle toegang tot belangrijke menuutjes instellen. 

Alles bij elkaar is de bediening een stap vooruitgegaan. Plezierig is de simpel in drie standen in te stellen recuperatie, waarbij wij stevig afremmen en veel energie terugwinnen bij gas loslaten prefereren. Je hoef bijna niet op het rempedaal te drukken. Er zijn trouwens ook drie ‘rijstanden’ Sport, Normaal en Eco.

Ontspannen rijden

In alle gevallen rijdt ook de elektrische versie voor je gevoel bijna als een brandstofauto. De auto reageert soepel op gasgeven en gaat er niet als een raket vandoor bij het optrekken. Met 8,8 seconden naar de honderd is hij gewoon vlot zat en op deze manier blijft de aangedreven vooras stabiel en smijt je niet met energie. 

Het hele rijgedrag van de 210 pk sterke normale versie is eerder ontspannen dan echt dynamisch. Daar draagt de bijna totale rust in het interieur nadrukkelijk aan bij, je hoort eigenlijk vooral banden op een ruw wegdek. En zo nu en dan de tamelijk luidruchtige richtingaanwijzers. Je kunt ze in elk geval niet vergeten. Dat neemt niet weg dat de e-3008 heel vlot vooruit wil en ook plezierig scherp en direct stuurt. Dat past mooi bij dat compacte stuurwiel. Om het hoge koetswerk goed te beheersen is de vering iets aan de stevige kant afgestemd, zonder dat het oncomfortabel wordt. De prestaties liggen op een goed niveau. Waar nodig neemt hij grote stappen om in te halen of vlot te accelereren. Zijn topsnelheid is afgeregeld op 170 kilometer per uur.

Om aan het signalement van een zakenauto te voldoen speelt de ruimte nadrukkelijk mee. Bagage kan er in elk geval riant in met een inhoud van 520 liter. Op de achterbank kun je met doorsnee postuur heel behoorlijk terecht, maar wie in de buurt van 190 centimeter lengte komt kan wellicht beter voorin gaan zitten. Daar staat tegenover dat de auto wél een kleine caravan of aanhanger tot 1.250 kilogram mag trekken.

Alles opgeteld een interessante nieuwe keuzemogelijkheid in het segment van het dzakelijk rijden en de veeleisende user choosers. Peugeot legt de lat op veel vlakken hoog en daarop is een bijpassend prijskaartje vanaf 48 mille geplakt. Toch liever hybride benzineversie? Die is er als Hybrid 136 met 6-versnellingsautomaat vanaf 41.640 euro.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding