Joyce Borkus, content marketeer.
Joyce Borkus, content marketeer.

De 5 belangrijkste marketingtrends van 2024? Ook jouw bedrijf moet eraan geloven!

Online marketing tips

Het jaar is nog maar net van start en de marketingtrends vliegen je alweer om de oren. Het is veel, het is nieuw en bovenal veelbelovend. Conclusie? Zeer essentieel dus om hier als bedrijf wat mee te doen. We leven in een tijd waar veel veranderingen doorgevoerd worden en in de marketingwereld is dit niet anders. Er verandert meer in korte tijd dan voorgaande jaren en daar moeten we slim en snel op acteren. Denk aan de opkomst- en het gebruik van AI. Nieuwe technieken, nieuwe tools en een behoorlijke switch in behoeften van doelgroepen maken het ondernemers niet altijd makkelijk. Maar, wees gerust. Wij loodsen je hier stap voor stap door de belangrijkste trends, zodat jij er vlekkeloos op kan inspelen.

Maar eerst: een korte terugblik op 2023
Voor de marketingwereld was 2023 een rollercoaster aan nieuwe trends en veelbelovende informatie. Economische uitdagingen bleven komen en er vonden een aantal belangrijke verschuivingen plaats. Met misschien wel de belangrijkste, toekomstbestendige vooropstellend: de switch naar “the human agency”. Ja, dit mogen we zo letterlijk nemen als “het menselijke bureau”. De mens bepaalt vanaf nu namelijk letterlijk wat er gebeurt en hoe het gebeurt. En die mens behoort misschien wel tot jouw ideale doelgroep.

Het doel van 2024: succesvol jouw ideale persona targeten
Wat is de ideale prospect van je bedrijf en hoe wil je deze groep aantrekken met je marketing? Want ja, de mens bepaalt dus letterlijk wat er gebeurt en hoe het gebeurt. Het kiezen van een ‘target persona’ is in dit geval the key to success. Een fictief personage die jouw ideale prospect vertegenwoordigt. Dit personage geef je vorm door er kenmerken aan toe te kennen. Denk aan geslacht, psychografische gegevens, gedragswijzen, hobby’s, levensstijl, algemene interesses en ga zo maar door.

Werk je deze target persona goed uit? Dan heb jij inzicht in alle belangrijke mogelijkheden en kansen om jouw bedrijf beter op de kaart te zetten. Op dat moment weet jij namelijk wat hen bezighoudt, waar ze behoefte aan hebben, met welke problemen ze kampen en waar hun grootste uitdagingen liggen. En hiermee zet jij een vlekkeloos marketingplan op touw.

Maak kennis met de 5 belangrijkste marketingtrends van 2024:

1. Short Form Creator-Content
Authentieke content waarbij er in een mum van tijd duidelijk is waarom- en waar je een product moet kopen of dienst moet afnemen. Dat is een onvermijdelijke marketingtrend genaamd ‘short form creator-content’. Onmisbaar in 2024 en alle grote spelers doen mee. Denk aan TikTok en Instagram (Reels). Wat er van jou wordt gevraagd als bedrijf? Creëer uniek, creëer kwalitatief en creëer trending (video’s) terwijl je ownership en authenticiteit in je achterhoofd houdt.

2. AI is je vriend, geen vijand
We kunnen wel met zekerheid zeggen dat 2023 het jaar van AI was. Sommigen zien AI als een bedreiging van hun baan, veel zien AI juist als de ideale marketing-buddy. Met die laatste groep zijn wij het vooral eens, zolang je de menselijke rol maar niet uit het oog verliest. Want die is o-zo belangrijk in dit verhaal. Authenticiteit creëer je niet door AI als uitgangspunt te nemen, maar wel door AI als onvermoeibare sparringpartner te zien. Dat geldt voor copywriters, contentmakers en voor de mogelijkheid om succes te behalen aan de hand van pre-testing. AI is dus een handige vriend, geen vijand.

3. Social media als zoekmachine
Niet afhankelijk willen zijn van betaalde media is een goed streven waar we met SEO volop op inspelen. En dat zal in de toekomst ook zeker zo blijven. Wel is het noodzakelijk om dit helder in lijn te trekken met de rol van social media. De rol van dit kanaal is namelijk groter dan ooit geworden, dankzij de hoge mate van engagement met het publiek. Het werkt doeltreffend en erg eenvoudig. En die eenvoud is de kunst. Voor de nieuwe generaties zijn social media dé place to search & to find. En vinden wat hij zoekt, dat vindt jouw target persona heel bevredigend. Speel hier dus goed op in met je marketing.

4. Privacy centric- en cyber resilience-beleid

Meta komt met een premium abonnementsvorm nu het verbod op targeted advertising op de loer ligt. Men kan vanaf nu zelf bepalen of ze getarget willen worden of dat ze gaan betalen voor een premium abonnement zonder advertenties. Het gevolg voor jouw bedrijf in 2024? Jij moet aan de slag met scherpe advertenties die kwalitatief goed in de smaak vallen bij je target persona. Daarnaast dien je een duidelijk beleid te hebben waarin opgenomen staat hoe je omgaat met privacygevoelige gegevens en cyber resilience.

5. De digital first marketing-mindset

Achterblijven met de inzet van een goed doordachte digital first marketing-mind? Dat kan niet meer. Een complete overstap met jouw bedrijf naar digital media is van essentieel belang. Sinds de Covid-19-pandemie is de zakelijke wereld volledig op zijn kop gegaan en dat heeft effect op je marketing. Implementeer belangrijke (online)trends en je zult zien dat jouw ‘target persona’ niet slechts een target blijft, maar verandert in een vaste klant met vertrouwen in jouw business.

Ook profiteren van toekomstbestendige content? Ga direct aan de slag!
Een heel simpel, maar onmiskenbaar onderwerp waar je direct mee aan de slag kan? Authentieke (en ludieke) video’s voor short form creator-content! Daar helpen wij je graag bij. En natuurlijk begeleiden we je ook bij het implementeren van alle andere trends. Op weg naar een succesvol 2024! Blijf bij de tijd en neem gerust contact met ons op voor advies.