vlnr: Caroline van Heijkamp, Yash Ramdjas, Dylan Reede
vlnr: Caroline van Heijkamp, Yash Ramdjas, Dylan Reede Fred Rotgans

UPALMERE! brengt innovatieve partijen bij elkaar om te groeien

Partnernieuws

UPALMERE! is het actieprogramma van de gemeente Almere dat ontwikkeld is om de innovatiekracht en de groeikracht van start-ups en scale-ups verder te helpen ontwikkelen. Met dit actieprogramma wil UPALMERE! innovatie in Almere aanjagen, stimuleren en partijen bij elkaar brengen om te kunnen opschalen. 

En met succes! We stellen drie Almeerse start-up ondernemers voor: Yash Ramdjas van Globadyme, Dylan Reede van G-TEC en Caroline van Heijkamp van T-Soles.

Unieke producten

Deze start-ups en scale-ups brachten een uniek product op de markt. Zo is Globadyme een Payment Service Provider die bedrijven de mogelijkheid biedt om betalingen te accepteren via verschillende betaalmethoden en valuta’s. Is G-Tec een topsportmerk voor topsporters, opgericht door een topsporter en maakt T-Soles vanuit 3D-röntgenbeelden producten die precies passen op de patiënt. Ze vertellen over hun start-up journey en de rol die UPALMERE! daarin speelt. 

Globadyme – Yash Ramdjas

Globadyme is een Payment Service Provider die bedrijven de mogelijkheid biedt om betalingen te accepteren via verschillende betaalmethoden en valuta’s. Het idee ontstond in 2016, toen founder Yash Ramdjas zelf geconfronteerd werd met de fragmentatie van het betalingslandschap. “Ik probeerde meerderde malen iets via een buitenlandse webshop te kopen, maar kon dat niet doen met mijn favoriete betaalmethodes. Het maakte dat ik geen bestelling plaatste”, vertelt Yash. 

Deze uitdaging werd nog complexer door de verschillende betaalmethodes per land. “Niet iedereen heeft een creditcard en de meeste mensen willen het liefst met hun eigen favoriete betaalmethode betalen. Uit onderzoek blijkt dat 80 procent van de bezoekers weggaat bij je webshop als de voor hen juiste betaalmethode niet beschikbaar is.”

Fascinatie

Deze ervaring wekte zijn fascinatie voor betalingen op. “Het doel was duidelijk: iedereen moet online kunnen betalen met hun favoriete betaalmethodes zonder dat bedrijven zich zorgen hoeven te maken over het bedienen van hun diverse klantenbestand. Die mogelijkheid bieden wij aan onze klanten.”

Transactiekosten 

Een ander pijnpunt voor bedrijven waar de ondernemer op stuitte was de enorm hoge transactiekosten die bedrijven moeten betalen. “Met diepgaande kennis van de betaalwereld, beseffen we dat we het met Globadyme anders en beter kunnen doen. Doordat wij de betaalstroom voor onze klanten efficiënter inrichten, kunnen wij de transactiekosten tot en met 50 procent verminderen. Dit maakt ons uniek in de markt.”

Groeifase

Globadyme bevindt zich op dit moment in een groeifase. “Veel klanten weten ons te vinden en sluiten zich bij ons aan. Daarnaast zijn we druk bezig met het uitbreiden van ons team. We zijn bijzonder trots op ons uitzonderlijke team van ervaren, deskundige en getalenteerde professionals dat wij al hebben.”

De financieringsronde waarin Globadyme zich nu bevindt moet het bedrijf in staat stellen om echt gas te geven en verder te groeien. 

Onschatbare waarde

Globadyme was al actief toen het bedrijf werd geïntroduceerd bij UPALMERE!. “Het team heeft ons nauw betrokken bij de UPALMERE! start up Community en de internationale handelsmissies.”

Vorig jaar nam Globadyme met UPALMERE! deel aan de handelsmissie in Lissabon. “Dit was voor ons van onschatbare waarde. Tijdens dit evenement hebben we gesproken met talloze klanten, investeerders en partners. Dit heeft voor ons nog steeds een grote impact. Daarnaast heeft UPALMERE! ons ook in contact gebracht met verschillende experts in de markt die hun expertise met ons hebben gedeeld. Ook dit is van onschatbare waarde is gebleken. Dit soort ondersteuning is cruciaal voor start-ups. UPALMERE! beschikt over het netwerk en de kennis om start-ups verder te helpen.”

G-TEC – Dylan Reede

G-Tec is een sportmerk voor topsporters. Het bedrijf is opgericht door Dylan Reede. De Almeerder is zelf topsporter en speelt op het hoogste niveau American Football. “Tijdens mijn topsportcarrière was ik altijd al bezig met kleding en herstel.” 

In het coronajaar speelde Dylan in Zweden. Hier ontstond het idee van G-TEC. “Ik zag dat er geen enkel merk was dat zich puur focust op topsport. Ook de grote sportmerken niet. Die produceren producten heel breed. Wij focussen ons echt op de topsporters wereldwijd en producen onze producten naar hun behoeftes. Daarnaast zijn wij het enige merk ter wereld dat zowel kleding als herstelapparatuur produceert.”

Topsportmerk van de wereld

Inmiddels bestaat G-TEC drie jaar. “Sinds 2020 hebben we keihard gewerkt richting ons doel: ‘Het topsport merk van de wereld worden.’ Na drie jaar zijn we alle verwachtingen voorbijgegaan. Zo werken we met meer dan 40 topsportorganisaties samen en maken olympisch kampioenen gebruik van onze producten. De unieke combinatie van kleding en herstelapparatuur, in combinatie met onze kwaliteit, service en topsportmentaliteit is wat topsportorganisaties laat verplaatsen naar G-TEC.”

Scale-up

Het bedrijf is nu meer een scale-up dan een start-up. “Je start een bedrijf met een doel en daar werk je naartoe. Gewoon hard werken en pushen.”

G-TEC beschikt sinds 2023 over twee locaties verdeeld over Almere en Dallas in de staat Texas in de Verenigde Staten. “De volgende stap voor ons is G-TEC nog meer uitbreiden over de wereld zodat elke topsporter en organisatie gebruik kan maken van onze producten. Daarnaast zijn we veel bezig met teruggeven. Zo houden we camps voor de jeugd en schenken we kleding aan kinderen, waar geen budget is voor kleding. Daarnaast houden we ons bezig met atletenontwikkeling. Voor atleten die zich bij ons aansluiten leveren we niet alleen producten maar willen we ook een sparringpartner zijn.”

Ondernemen vanuit passie

Dylan startte zijn bedrijf vanuit zijn passie voor topsport. “In de begintijd maakte ik veel keuzes vanuit die passie. Ik deed dingen die andere merken ook doen omdat ik dacht dat het goed was en dat ik dan succesvol zou zijn. Sinds anderhalf jaar doen we echt dingen puur vanuit de gedachte van G-TEC en de kernwaarden waar wij voor staan.” 

Het bedrijf maakte een snelle groei door. “Ik startte G-TEC toen ik 21 was. Nu ben ik 24 jaar en merk ik dat je enorm snel groeit als ondernemer. Door deze snelle groei van je bedrijf moet je zelf maar ook je team meegroeien.” 

Netwerk

Obstakels gaat het team samen uit de weg. “We overleggen veel zaken waar we tegenaan lopen en zorgen ervoor dat er een open cultuur is. Ook maak ik gebruik van mijn netwerk. Heb ik een vraagstuk waar ik zelf niet uit kom dan schakel ik een van mijn contacten in waarvan sommige al meer dan 20 jaar ondernemen. Dan doen we een bakkie en heb je vanzelf door dat de obstakels die jij ziet, vaak heel simpel op te lossen zijn. Ik vind het belangrijk om vanuit verschillende ooghoeken naar G-TEC en onze groei te kijken. Hierdoor leer je veel meer dan in je eigen bubbel te blijven piekeren om dingen op te lossen.”

Dylan heeft nog een goede tip voor de Start up Community. “Onderneem vanuit je hart, waar jij als persoon voor staat en volg altijd je gevoel. Spring in het diepe en doe het. Als je dat doet, zal je zien dat het ondernemen je makkelijker afgaat. Maak gebruik van de handvaten die UPALMERE! Biedt en wees niet bang om hulp te vragen.”

T-Soles – Caroline van Heijkamp

Vanuit 3D-röntgenbeelden, ook wel CT-scans, maakt T-Soles producten die precies passen op de patiënt. “We zijn begonnen met steunzolen en hierna komen er ook producten voor in de operatiekamer”, vertelt Caroline Heijkamp. “Als een patiënt in de scanner gaat staan, dan wordt er in een minuut een 3D-röntgenopname gemaakt van de voet. We zijn de enige wereldwijd die zo snel al die voetbotjes kunnen herkennen. De informatie van die scan wordt in onze software ingelezen. Daar worden allemaal berekeningen op losgelaten. Er wordt gekeken naar de huidige stand van de voet en hoe die zou moeten zijn. De software rekent precies uit hoe het steunzoolontwerp eruit moet komen te zien. Onze klanten scannen de patiënten terwijl ze hun schoenen aan hebben. Zo kunnen zij de steunscholen direct precies passend maken op de binnenkant van de schoen. Vervolgens wordt de steunzool met een 3D-printer geprint.”

Caroline werkte in de medical devices toen deze scantechnologie op haar pad kwam. “In mijn werk kwam ik veel in aanraking met röntgenbeelden en CT-scans. Ik kreeg in mijn werk de mogelijkheid om over de hele wereld in operatiekamers met voet- en enkelspecialisten mee te kijken.”

Precies passend product

In de zorg zag Caroline dat er ‘one-size-fits-all’ oplossingen worden toegepast, terwijl iedere patiënt anders van vorm is. Dat inspireerde haar om deze start-up te beginnen. “Deze scans geven hele goede beeldvorming. Ik vond het zonde dat ze hiermee alleen maar kijken naar wat er mis is met de patiënt. Ik bedacht dat we die data beter kunnen gebruiken om software voor te schrijven, zodat er uitgerekend kan worden wat er precies pas op de patiënt. Dat scheelt een heleboel werk en zo krijg je een precies passend product.” 

Snelheid

T-Soles heeft, sinds vorig jaar, klanten in Amerika. “Patiënten willen daar graag onze producten omdat ze beter werken en als ze daar zelf wat extra voor moeten betalen vinden ze dat geen probleem. We onderscheiden ons ook in snelheid. De patiënt komt binnen, staat een minuut in onze scanner, waarna onze software aan het werk gaat. De steunzolen worden door een 3D-printer geprint en na iets meer dan een uur staat de patiënt weer buiten mèt steunzolen. Bij onze concurrenten zit er een levertijd van zo’n vijf weken op de steunzolen.”

Het bedrijf groeit hard. “In Amerika staan bedrijven in de rij voor ons product. Helaas hebben we niet het kapitaal om meer printers aan te schaffen. We groeien sneller dan we kunnen betalen. Onze volgende stap is hier in Nederland een extra financierder aan te trekken, zodat we de groei kunnen bijbenen.”

Supporter

UPALMERE! is hierin, volgens Caroline, een geweldige supporter. “Het team van UPALMERE! denkt met ons mee. Ze faciliteren een platform en verzorgen waardevolle introducties met andere ondernemers en mogelijke investeerders.”

Voor de Almeerse Start up Community heeft Caroline dan ook de tip: “Neem contact op met UPALMERE!, zodat je niet zelf het wiel hoeft uit te vinden.

Dylan Reede
Caroline van Heijkamp
Yash Ramdjas