Bart Jenezon (links) en Hendrik te Grotenhuis: “We geloven dat onze persoonlijke en betrokken aanpak de basis legt voor goede data die zal leiden tot goede beslissingen."
Bart Jenezon (links) en Hendrik te Grotenhuis: “We geloven dat onze persoonlijke en betrokken aanpak de basis legt voor goede data die zal leiden tot goede beslissingen." Fred Rotgans

‘Onze inspiratie sluit aan op mensenwerk’

Bedrijfsprofiel

Marketeer, ondernemer en trainer. Kernkreten die van toepassing zijn op Bart Jenezon (50). Hij is sinds kort de nieuwe manager interviewer-community van MCM (Mobiel Centre Marktonderzoek) Research, een internationaal opererend en van oorsprong Nederlands marktonderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in face-to-face dataverzameling van hoge kwaliteit via persoonlijke gesprekken met respondenten in Nederland, Frankrijk en België voor bedrijven in Europa. Het bedrijf biedt ook adhoc onderzoek, producttesten en een eigen consumentenpanel aan.

MCM Research bestaat al meer dan 35 jaar en is het grootste, onafhankelijke face-to-face veldwerkbureau in de Benelux. Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Almere, maar heeft ook kantoren in Leuven, Parijs en Amsterdam Schiphol Airport. Het heeft verschillende opdrachtgevers in diverse sectoren, zoals luchthavens, overheden, media, consumentenproducten, gezondheidszorg en onderwijs. Bekende relaties zijn de Kantar Public, Ipsos, HEMA, Jumbo Supermarkten, NBB en Amsterdam Airport Schiphol.

‘Passie in wat ik doe’

De aimabele en vlot van de tongriem gesneden Haarlemmer kent het klappen van de bedrijfszweep. Bevlogen klinkt het: “Met elkaar bewust worden van waar je mee bezig bent en werknemers optimaal faciliteren, geeft meer plezier in je werk. Passie in wat ik doe, is mijn grootste drijfveer om succesvol te kunnen werken. Mensen inspireren, stimuleren en ondersteunen, dat is een uitdaging, bijna mijn levensmotto”, klinkt het haast filosofisch. “En dat kan ik samen met directie en medewerkers prachtig in praktijk brengen bij MCM Research. Hier is mensenwerk de essentie. Daar sluit onze inspiratie op aan.”

Persoonlijke en betrokken aanpak 

Hendrik te Grotenhuis (45), sinds augustus naast Harm Weber de nieuwe CEO, beaamt de bezielende bedrijfsfilosofie van Jenezon. Te Grotenhuis is verantwoordelijk voor de operationele zaken van het bedrijf, terwijl Weber zich richt op marketing en sales. “We geloven dat onze persoonlijke en betrokken aanpak de basis legt voor goede data die zal leiden tot goede beslissingen. Onze interviewers gaan bij mensen thuis, op locatie of vanuit een call center op zoek naar de opinie van een doelgroep. Of het nu gaat om een mening over het klimaat, een treinreis of de smaak van een product, wij staan klaar om te helpen antwoord te geven op vragen die er leven. Om aan de groeiende vraag uit de zich nog steeds uitbreidende bedrijfsmarkt te kunnen voldoen, zijn interviewers nodig.”

Vaardigheden en competenties

Met deze wervende tekst hoopt MCM Research naast de al 500 aanwezige interviewers nog eens zo’n 100 nieuwe young professionals, zelfstandigen en gepensioneerden te animeren voor MCM Research.

Jenezon: “Customer experience en employee experience moeten hand in hand gaan, want tevreden en betrokken medewerkers kunnen beter zorgen voor tevreden en loyale klanten. Een aantal vaardigheden en competenties is belangrijk voor een succesvolle marktonderzoeker in face-to-face gesprekken: representativiteit, opleiding zegt ons minder. Verder communicatief sterk, goed kunnen luisteren, respectvol en empathisch zijn om een vertrouwensrelatie op te bouwen met de geïnterviewde. Mens zijn, oprecht enthousiast en nieuwgierig zijn vanzelfsprekend ook juiste eigenschappen.”

Faciliteren

MCM Research zorgt na het aannametraject en een introductiemeeting in meerdere talen middels training voor de juiste onderzoeksvragen en een gespreksleidraad voor het interview. “Het ene onderzoek duurt een dagdeel, het andere een dag. We faciliteren de interviewers door hen gebruik te laten maken van digitale en mobiele technologieën om het onderzoek te verbeteren of te innoveren. Een recente voorbeeld van onze innovaties is CAVI. Hierbij nemen wij in plaats van face-to-face bij bijvoorbeeld respondenten thuis op afstand interviews af met respondenten door gebruik te maken van videobellen. We zijn continue bezig met nieuwe technologieën en processen versimpelen.”

Europa

Antwoorden van consumenten op onderzoeksvragen, doorgaans samengesteld door of in samenwerking met de opdrachtgever, kunnen bedrijven of overheidsinstanties een beter inzicht geven in hun toekomstige handelswijze. Wat zou bijvoorbeeld de Europese Commissie kunnen doen met de input van resultaten uit een MCM Research-onderzoek. “Zij kan de mening van Nederlandse burgers over bepaalde kwesties gebruiken om haar beleid en wetgeving beter af te stemmen op de behoeften en verwachtingen van de EU-burgers. Dit kan de Commissie helpen om de communicatie- en participatiestrategieën te verbeteren, haar beleids- en wetgevingsvoorstellen te onderbouwen en haar legitimiteit en vertrouwen bij de burgers te vergroten.”

In het MKB helpt MCM Reaerch ook steeds vaker met het volledige onderzoekstraject, waar zij bij grote internationale klanten vaak de datacollectie verzorgen. “Mocht u dus vragen hebben over uw klantengroep, uw winkel of producten, aarzel niet contact op te nemen”, aldus Jenezon tot besluit.

Meer informatie

MCM Research

Markerkant 14-1

1314 AP Almere

T 036-5314604

M almere@mcm-research.com

W www.mcm-research.com