De nieuwe Prius Plug-In Hybrid Dynamic. (Foto: RvGP)
De nieuwe Prius Plug-In Hybrid Dynamic. (Foto: RvGP)

Nieuwe Prius: groen hart, sportwagenrood karakter

Auto Zaken

Op zoek naar een volgende zakelijk gereden auto? Vergeet vrijwel alles wat je van ‘de Prius’ weet. De nieuwe Prius Plug-In Hybrid Dynamic tapt uit een geheel ander vaatje. Ooit was hij spraakmakend met de primeur van een hybride aandrijving. Vrijwel alle automerken volgden. Overmatig sprankelend werd het Japanse zuinigheidswonder nooit. Met de nieuwe generatie verandert er heel veel: spannend design, nog steeds zuinig, maar toch ook verrassend sportieve prestaties.

Door Rob van Ginneken

Als je hem voor het eerst ziet, moet je aan een Italiaans designhuis denken. Zijn dynamische en nadrukkelijk aerodynamische vormgeving is andere koek dan Prius voorgangers. Topman Akio Toyoda beloofde een paar jaar geleden: ‘No more boring cars’. Nou, saai is de nieuweling zéker niet! Net als de C-HR slaat de Prius een aardig gedurfde designkoers in. Je merkt meteen: een auto waar mensen naar omkijken. Als ‘moeder’ van de hybride autotechniek scoorde hij miljoenen verkopen. Een fenomenaal wereldwijd succes. In ons land gingen er vooral vanwege bijtellingvoordeel zo’n 50 duizend naar voornamelijk zakelijke rijders. Mooie vijver om in te vissen, want actueel zijn de voordelen van deels elektrisch rijden en deels op een gespierde benzinemotor aantrekkelijk.

Gespierde én zuinige aandrijving

Er schuilt nog steeds een geavanceerd hybridesysteem in het vooronder. Die combineert een verbrandingsmotor met een elektrische aandrijving. Maar dan wel met letterlijk dubbele spierballen. Geen halve maatregelen onder de motorkap. Toyota kiest voor een aanzienlijk grotere en technisch verfijnde 2-litermotor en combineert die met een 163 pk sterke elektromotor. In samenwerking leveren die een zogenoemd systeemvermogen van 223 pk. Ruim honderd paarden meer dan de voorganger! Dat merk je. De prestaties zijn enorm veel beter, maar tegelijkertijd rij je met zijn hightech automatische transmissie en het samenspel tussen beide motoren opmerkelijk rustig en ontspannen op rustiger momenten. Met zijn overschot aan power en trekkracht komt hij gespierd van de plek en houdt er in wielertermen ‘met twee vingers in de neus’ de gang in. Lees: lekker zuinig en veelal fluisterstil aangedreven door de elektrische motor.Hij heeft daarbij een heel bruikbare elektrische actieradius. Onder de achterbank sluimert een relatief krachtig 13,6 kWh lithiumion accupakket. Op die nieuwe plek iets naar voren schept die ruimte voor een vrij bescheiden maar nu beter bruikbare bagageruimte.

Range

In theorie biedt de Prius 86 kilometer elektrische range, maar wij noteerden op snelweg en provinciale wegen een kleine 70 kilometer. In en om de stad zal je in woonwerk verkeer wèl die beloofde ‘WLTP-norm’ halen. Daarmee zoef je omgerekend naar benzinekosten dus een heel eind elektrisch voor de prijs van een paar liter brandstof. Extra voordelig als je ‘op de zaak’ kunt laden…Helaas staat er een minder sterk punt tegenover. Snel laden kan niet en zelfs aan de laadpaal ben je al gauw drie, vier uur zoet om het accupack ‘op energie’ te krijgen. Geen auto om onderweg vlot bij te laden. Ook jammer: ook deze Prius mag geen aanhanger trekken.

Als de brandweer

Met een wat leger rakende accu gaat de Prius als een ‘klassieke’ hybride rijden, zeg maar met meer nadruk op de tweelitermotor. Zodat je nog steeds grote stappen neemt. Reken daarbij met een beetje zelfbeheersing op een verbruik van pakweg 1 liter op 21 kilometer.Terug naar de meer gewenste ‘spaartoestand’ met energie in het accupakket. Dan accelereert de nieuwe Toyota als de spreekwoordelijke brandweer. Goed nieuws: zonder het ‘gejaagde’ motorgeluid dat je voorheen vernam. De sprint naar honderd raffelt hij in een sportwagen-achtige 6,8 seconden af. Onze achterbuurman bij een verkeerslicht blijft in lichte verbijstering achter. Stond er dan niet groot ‘Prius’ achterop? Bij de eerstvolgende bochtencombinatie behoudt de Japanner zijn nieuwverworven portie dynamiek. Oke, het is door zijn vrij hoge gewicht geen lichtvoetige sportwagen, maar hij stuurt strak, blijft voorspelbaar en redelijk sportief. Dat is knap gedaan als je weet dat het onderstel (double wishbone achterwielophanging) comfortabel is afgestemd.

Interieur en ruimte

De nieuwe Prius is een handbreedte lager. Toch biedt hij ook achterin fatsoenlijk zitruimte. Alleen moet de bestuurder zijn stoel niet standje ‘sportwagen laag’ zetten, om je passagiersvoeten ruimte te geven. Een lange medereiziger moet wél voorin. Daar is het goed toeven op semi-sportief gevormde stoelen van voldoende groot (Europees) formaat. De zithouding is ruim instelbaar van ‘overdreven laag’ tot comfortabel en relaxed. Tja, instappen gaat bij een SUV makkelijker natuurlijk.Het interieur is keurig afgewerkt en krijgt een blik vol comfortaccessoires en werkelijk verbluffend veel geavanceerde veiligheids- en rijhulpfuncties mee. Wij schakelden wel een aantal irritante waarschuwingspiepjes uit. Ietsjes overdreven als je nét iets te snel rijdt bijvoorbeeld. Een gedoetje.

Flinke dosis ‘pretfactor’

De ergonomie is prima, met een klein ‘instrumenten’ beeldschermpje recht voor je. Je kijkt voor verbeterd zicht over het compacte stuurwiel heen. Centraal staat het langwerpige infotainmentscherm, met naar onze smaak te kleine letters en symbolen. Over zicht gesproken. De vlakliggende raamstijl links beperkt het zicht schuin naar voren een beetje. Het ‘brievenbus’ gevoel in de binnenspiegel van binnenuit klik je gelukkig soepel om naar een digitale ‘beeldscherm’ binnenspiegel met breedbeeld met cameraatje achterop.Samenvattend: de nieuwe Prius behoudt zijn ‘groene’ talenten – meer dan ooit zelfs – en is ondanks zijn coupélijn aardig veelzijdig. Alternatief voor een EV ook. De techniek is geavanceerd en design, dynamiek en afwerking zijn nieuwe troefkaarten. Deze Prius heeft immers een flinke dosis ‘pretfactor’. Prijs: 44.695 euro, met als saillant detail een 10 jaar of 200 duizend kilometer lange garantie.

De nieuwe Prius Plug-In Hybrid Dynamic. (Foto: RvGP)
De nieuwe Prius Plug-In Hybrid Dynamic. (Foto: RvGP)
De nieuwe Prius Plug-In Hybrid Dynamic. (Foto: RvGP)