Afbeelding

Businessclass ruimteschip is een hoogvlieger

Auto Zaken

Toyota als een merk. Je denkt al gauw aan troefkaarten als kwaliteit, betrouwbaarheid en ‘duurzaamheid’. Als moeder van de hybride aandrijftechniek droeg Toyota de afgelopen kwart eeuw veel bij aan het vergroenen van de mondiale autovloot. Met hun eerste honderd procent elektrische auto zijn ze eerder trendvolgera, maar het resultaat toont karakter. 

De vraag ligt voor de hand: waarom pakte juist Toyota niet allang heeft door met volledig elektrische modellen? Het antwoord is simpel: de techniek hebben ze in huis, maar hun technische expertsvinden dat je de benodigde accu’s veel efficiënter kunt inzetten. Vier oplaadbare hybrides leveren veel meer milieuwinst op dan één volledig elektrische. De redenering klopt weliswaar als een bus, maar inmiddels begrijpen de Japanners ook wel dat elektrisch rijden de toekomst is. 

De primeur is voor de bZ4X. Naar onze smaak geen naam die blijft hangen, maar er zit een gedachte achter. De bZ staat namelijk voor beyond zero, ofwel een betere toekomst door ‘nul vervuiling’. De 4 en de X wijzen vervolgens naar het formaat en type. U raadt het al: er komen ook compacte modellen op deze zelfde basis. 

In dit geval kijk je naar een businessclass SUV-achtige ‘limousine’ van 469 centimeter lengte.

Futuristisch

Hij oogt voor een zakenklasse auto gedurfd, is nadrukkelijk aerodynamisch gevormd en heeft ook wel futuristische trekjes. Dat gevoel wordt vanbinnen naadloos voortgezet. Om meerdere redenen kwam het begrip ‘ruimteschip’ in ons op. Om te beginnen letterlijk, want zowel voor- als achterin is het zitcomfort voortreffelijk voor elkaar. 

Op de achterbank kun je zelfs denken aan ‘auto met chauffeur’ mogelijkheden. De instap is riant en we hebben zelden een auto getest die achterin zóveel beenruimte biedt. De wielbasis van de bZ4X is dan ook enorm. Ook de hoofdruimte en zithouding zijn daar prima voor elkaar. 

Voorin vind je grote en comfortabele stoelen. Kleine waarschuwing: even oppassen bij het instappen, want de hoek van het dashboard steekt op kniehoogte ondeugend naar binnen uit. Detail natuurlijk. Wat meteen opvalt is de zee aan bergruimte in de nieuwe Toyota, met onder de middenconsole plek voor een tas of ander groot object.

Ruimteschip

Als gezegd: een ruimteschip. Die gedachte gaat ook figuurlijk op voor het dashboard. Dat zou niet misstaan in een spaceshuttle. Nou ja, u voelt waar we heen willen…

Je kijkt letterlijk over het stuurwiel heen naar een klein digitaal informatiepaneel. Dat staat bijna tegen de voorruit aan om extra interieurruimte te winnen. Even wennen, maar het werkt prima. Rechts daarvan staat een centraal hooggeplaatst jumboformaat aanraakbeeldscherm. Op het stuurwiel zelf vind je een boel bedieningsknopjes, die zichzelf gelukkig al snel vanzelf wijzen. Slim ingedeeld dus. 

Veel opdrachten kun je trouwens ook gesproken aan het systeem meedelen. Kortom: de comfort- en met name de veiligheidsuitrustingen op zeer hoog niveau. Zoals het dit merk betaamt.

Parkeerstand, rijstand en ‘achteruit’ regel je op de console met een grote draaiknop. Ook ‘één pedaal rijden’ schakel je daar desgewenst in. Dat is onze favoriete rijstand, want bij afremmen recupereert hij extra energie en je hoeft nauwelijks nog het rempedaal te bedienen. Het draagt allemaal bij aan de opvallend grote souplesse en het rustige rijgedrag van de bZ4X. Toyota mikt deze keer duidelijk op rijders die de lat hoog leggen. Noem het de premium-klasse.

Prestaties

Dat vind je ook terug in zijn rijeigenschappen. We reden de voorwiel aangedreven versie en noteren daarbij dat die power zat biedt. De bX4X is aardig zwaar, maar met 204 pk is hij prima bediend. En sprint je verrassend rap van uit stilstand weg. In een tel of acht naar de honderd, zonder dat hij de rust in het interieur daarbij verstoort. 

Doe je rustiger aan, dan merk je dat de Toyota een heel plezierig rijassistentiesysteem meekrijgt, dat veel functies soepel van je overneemt. Het past allemaal goed bij zijn goed gebalanceerd aanvoelende besturing. Het bochtengedrag is verrassend dynamisch. Knap gedaan, zeker als je nagaat dat hij een vrij comfortabel afgestemd onderstel heeft. 

Je merkt nauwelijks dat hij zijn prestaties via de vóórwielen op het asfalt tovert. Het onderstreept de kwaliteiten van zijn geavanceerde platform en wielophanging. Dat geldt overigens ook voor de remwerking, die bij menig EV minder goed is uitgebalanceerd dan bij de bZ4X.

Een plezierige reisauto dus, die het ook met passagiers en bagage aan boord goed kan doen. À propos belading: de Toyota heeft een vrij hoge tilrand, om de simpele reden dat onder die vloer accu- en regeltechniek sluimert. De laadhoogte onder het roldek is bescheiden, maar de bagagecapaciteit meet 452 liter. Redelijk te doen. 

Als trekauto? Toyota legt de grens bij een bescheiden 750 kilogram. 

Energie en laden

Onder de Toyota vind je een accupakket van 71 kWh netto. Ze claimen dat je daar ruim 500 kilometer mee haalt. Net voor de test kreeg de auto een verbeterd softwarepakket, dus waren we extra benieuwd. Rustig rijdend kwam ons testverbruik op 16,4 kWh per 100 kilometer. Dat geeft een actieradius van pakweg 430 kilometer. Zeker niet verkeerd voor zo’n luxe, ruime en relatief hoge auto.

Laden aan een muurbox of laadpaal verloopt geheel volgens belofte en zeker vlot genoeg. DC-snelladen wordt opgegeven als 150 kW maximaal. Zeker als de accu nog voor een vrij groot deel is geladen haalden we dat niveau niet. Waarschijnlijk beschermt Toyota bewust de levensduur de accu als je kort achter elkaar snellaadt?

De nieuwe bZ4X is leverbaar vanaf net onder de 53 mille. Kun je de overheidssubsidie scoren, dan kom je rond de 50 mille uit. Een troefkaart in het hele verhaal is de garantie. Onder voorwaarde van regulier onderhoud loopt die op tot 10 jaar of 200 duizend kilometer. Voorbeeldig riant. En als gezegd is Toyota er duidelijk op uit dat het accupakket dat ook ‘fit’ haalt.

Door Rob van Ginneken

Foto’s RvGP

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding