Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)
Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)

Werkt de overheid mee of vooral tegen?

Column

Het doet me denken aan een anekdote uit een ver verleden. Toen ik nog jong en slank was zogezegd. Onze redactionele ideeën om een destijds toonaangevend motorblad de moderne tijd in te sleuren stuitten op een ‘behoudend’ directielid. Hakken in het zand, want drukwerk was al sinds begin vorige eeuw troef. Een wijs collega omschreef de stoorzender treffend als ‘de enige medewerker die voornamelijk tegenwerkt’. 

Magazine in kwestie bestaat - na meer dan een eeuw - niet meer. Iets vergelijkbaars speelt zich op nationale schaal nu af tussen de consument, de autowereld en onze overheid. De start was een succesverhaal. De transitie naar elektrisch rijden verliep zo vlot dat heel Europa ons – en Noorwegen – complimenteert. Vorig jaar beleefde de elektrische auto zelfs zijn doorbraak richting het grote publiek. 

Hét moment voor onze overheid om een stapje extra te zetten, zou je denken...

Nou, nee. Er wordt zwaar gerommeld aan alle troefkaarten die de kopers over de streep trekken richting die schonere, maar duurdere elektrische mobiliteit. Momenteel betaal je nul motorrijtuigenbelasting, maar dat gaat veranderen. Er wordt bij aanschaf geen milieubelasting BPM geheven omdat zo’n auto nu eenmaal nul uitstoot heeft, maar de fiscus broedt dreigend op een ‘vaste voet’ in de aanschafbelasting. Daarbovenop houdt de ‘SEPP’ aanschafsubsidie voor particuliere kopers na volgend jaar op.

De belangrijke lage fiscale bijtelling dan? Die schroeft men gestaag op naar hetzelfde niveau als een benzineauto. Helderheid over de laadkosten onderweg? Nope, er zijn geen vastigheden en de rekening is veelal een onaangename verrassing. In het Haagse lijkt men vlekken in de hals te krijgen bij het idee ‘de auto’ te steunen. Die timing is verbijsterend slecht. 

Is het raar dat de koper inmiddels drie keer nadenkt of hij elektrisch gaat rijden? Sterker: bijna de helft overweegt volgens overheidsonderzoek een stap terúg naar benzine. Goedkoop kon voor de overheid wel eens een pijnlijk duurkoop blijken. 

Misschien een ideetje: besteed een kruimeltje van de immense 24,3 miljard in het stikstoffonds aan de mobiliteitstransitie. Ook een manier om landelijke en stedelijke gebieden te beschermen. Met gegarandeerd succes. Toch?

Rob van Ginneken