Peugeot 408
Peugeot 408 Tibo//The Good Click

Peugeot 408: karakter, stijl en veelzijdigheid

Auto Zaken

Hij heeft het formaat en de uitstraling van een zakenauto. Toch haakt Peugeot met de nieuwe crossover 408 aan bij hun mooie traditie van elegante coupé-modellen. Vaak ontworpen door fameuze designhuizen als Pininfarina. Ook deze 408 heeft een geheel eigen karakter en wordt niet zomaar tussen de 308 en 508 geschoven. Peugeot boort nadrukkelijk nieuwe doelgroepen aan…

Het valt niet mee om de looks van de 408 kernachtig te omschrijven. In elk geval berust elke overeenkomst met ‘behoudender’ voorgangers als de 407 op toeval. Met een misschien iets te levendige fantasie (met excuus aan hard core Lamborghisti ) doet de opvallend stoere designmiddenklasser van opzij zelfs denken aan de exotische Lamborghini SUV. Maar dan met wat rondere vormen. Noem het Italiaanse accenten die aansluiten bij voorganger coupémodellen van Peugeot. 

Van voren doet hij denken aan zijn kleinere broeder, de 308. Wat opvalt zijn de grote luchthappers, smalle hightech koplampen, de ‘slachttand’ gevormde licht-strips en het in carrosseriekleur gespoten grille raster. Met een lengte van bijna vier meter zeventig valt de nieuwe 408 nadrukkelijk in het hogere middenklasse segment en tikt zowat de 508-klasse aan. Het zal duidelijk zijn dat hij op andere doelgroepen mikt.

Van alles wat?

Met zijn hoge bouw wil je de nieuwe 408 soepel in het vakje SUV schuiven, maar ook dat ligt anders. Noem het een aangenaam ruime fastback met een karakteristieke achterkant. Er is veel aandacht besteed aan een gebalanceerd design met veel scherpe lijnen. Een echte karakterauto die volgens de ontwerpers bedoeld is voor ‘autoliefhebbers die nieuwe wegen in durven te slaan’. Ook de wielen zijn trouwens aardig speels en gedurfd.

Het zal de kenners niet verbazen dat hij onderhuids duidelijk minder durfal is. Net als meerdere andere modellen van meerdere merken binnen het immense Stellantis-concern staat hij op de bouwblokken van het EMP2-platform. Aardig ver ‘opgerekt’ in dit geval. Iets soortgelijks geldt voor de motoren. Een volledig elektrische 408 komt pas ergens volgend jaar en de huidige keuzemogelijkheden kennen we nu bijvoorbeeld ook al van de 308 en broeders waar Citroën, DS en Opel op de neus staat. 

Brede keuze

Wie het relatief bescheiden houdt of bijvoorbeeld geen mogelijkheid heeft om thuis of op de zaak te laden kan heel fatsoenlijk terecht bij de 130 pk 1,2-liter PureTech. Die wil met zijn 8-versnellingsautomaat al verrassend aardig vooruit. Topsnelheid 210 en sprint naar honderd in net boven de tien tellen. 

Niet verkeerd, maar in het vooronder wel iets hoorbaarder ‘bezig’ als je wat steviger gas geeft. Reken op een gemiddeld verbruik van 15 kilometer op een liter. Je hebt trouwens wél meer bagageruimte, om dat er geen batterijpakket onder de bagagevloer ligt.

De diesel is definitief uit de gratie. Die rol wordt ‘eigentijds’ ingevuld door de plug-in (oplaadbare) 1,6-liter HYbride-versies. Naar keuze 180 of 225 pk en met eenzelfde verfijnde automaat 8-versnellingsbak die het hele bereik van stoplichtsprinten tot cruisen in alle rust en met kleine stapjes perfect beheerst. Het prijsverschil tussen die laatste twee is en paar mille. No worries, want ook de HYbrid 180 gaat desgewenst als een kogel. Top 225 en sprint naar 100 in 8,4 seconden. Misschien belangwekkender: je kunt in theorie ruim 64 kilometer fluisterstil elektrisch rijden. In de praktijk is dat 40 of wat meer.

Onze suggestie: heb je er budget voor, steek dat dan in extra uitrusting. Denk aan het snellere laadsysteem en bijvoorbeeld het hoogwaardig Focal-audiosysteem. Een aanrader.

Interieur prima geregeld

Vanbinnen? De comfort- en veiligheidsuitrusting is riant. De afwerking oogt hoogwaardig en het zitcomfort is prima voor elkaar. Door het afgeplatte stuurwiel heb je vrij zicht op het dashboard. Die iCockpit blijft wennen, maar je voelt je als bestuurder wel aangenaam omsloten. Inderdaad bijna als in een cockpit. 

Op de achterbank scoort de 408 een boel punten. Niet zo raar als je weet dat hij gewoon aanzienlijk groter is en een veel langere wielbasis heeft dan zijn compactere gezinsauto-broer 308. De verwantschap dáármee is meteen duidelijk, want je krijgt een opgewaardeerde versie van het 308-dashboard. Overzichtelijk, modern en strak met de digitale meters en een breedbeeldscherm centraal.

De beenruimte achterin is dus riant en ondanks de ‘sportief’ aflopende daklijn is ook de speling boven je kruin best goed voor elkaar. Onder de grote achterklep vind je een uitstekend toegankelijke en vrij diepe bagageruimte. Dat zijn allemaal troefkaarten die de 408 op de boodschappenlijst van de veeleisende rijders en met name ook de zakelijke markt katapulteren.

Alternatief SUV

In feite is het een gestroomlijnder – daardoor ook zuiniger – en vooral ook gesoigneerder alternatief voor de alomtegenwoordige SUV’s. Hij mikt op een brede selectie aan doelgroepen, die met elkaar gemeen hebben dat ze de lat hoog neerleggen. 

De 408 is niet het koopje van de week, met prijzen vanaf ruim 41 mille voor de driecilinder versie. 

Naar onze smaak is de 180 pk oplaadbare hybride voor 46 mille feitelijk de beste keuze voor zijn geld. Zeker nu Peugeot het samenspel tussen de benzinemotor en de elektrische motor bij optrekken aanzienlijk heeft verfijnd in vergelijking met eerdere modellen. Ook het energie terugwinnen tijdens afremmen werkt vloeider.

Belangrijk is wel dat je de discipline hebt om hem regelmatig op te laden. Dan kun je de voordelen van ‘elektrisch’ en hybride rijden vol te benutten. En in alle rust naar je HiFi Focal geluidsinstallatie luisteren…

Tekst: Rob van Ginneken
Foto’s: Peugeot

Peugeot 408
Peugeot 408,
Peugeot 408
Peugeot 408
Peugeot 408
Peugeot 408
Peugeot 408
Peugeot 408
Peugeot 408