Afbeelding
AlmereZaken

Peugeot 308 SW 1.6 Blue HDI 120Riant ruim en zakelijk zuinig

Algemeen

Door Hans van Sunder


Nog steeds is de kleine 108 het best verkochte model van Peugeot, maar de 308 zit hem heel dicht op de hielen. Niet in de laatste plaats omdat van dit model voor zakelijk rijders interessante versies te koop zijn, waaronder deze 308 SW 1.6 Blue HDi 120 Blue Lease Executive. Die kent namelijk 14 procent bijtelling.
Voor de verandering eens niet een vol opgetuigde variant, maar de basisversie die 25.800 euro kost. De enige extra optie is de witte metallic lak. Maar kaal is deze 308 SW zeker niet met standaard Peugeot Connect navigatie, klimaatcontrole, elektrische ramen voor en achter, Hill Start Assist, 16-inch lichtmetalen wielen, parkeersensoren voor en achter, cruise control en glazen panoramadak.
De SW is een zeer ruime stationwagon verpakt in een elegant jasje. Het mag dan misschien geen opvallende auto zijn, maar wel één waar je mee gezien mag worden. Het is vooral de royale ruimte die de 308 SW zo aantrekkelijk maakt. Hij is een stuk langer dan de 308 Hatcback en heeft ook een ruim decimeter langere wielbasis, dus hij biedt meer beenruimte achterin en de laadruimte varieert van 610 tot 1.1660 liter (!). Ongekend in dit segment. De afwerking van het interieur ziet er keurig verzorgd uit. Mooie materialen, kleine toleranties en een goede ergonomie. Ook over de stoelen geen klagen.

Blue


Peugeot is niet de enige die de toevoeging Blue heeft voor deze milieuvriendelijke auto, terwijl groen ligt meer voor de hand ligt. Feit is dat de Blue HDi 120 dieselmotor een prima ding is. Hij levert 88 kW/120 pk en een maximum koppel van 300 Nm. Dat vertaalt zich in vlotte prestaties (top 194 km/uur en sprint van 0 naar 100 km/uur in 10,1 seconden) en grote souplesse. De handgeschakelde zesbak schakelt niet altijd even duidelijk, maar wel licht. De motor doet in stilte zijn werk en springt spaarzaam met de dieselolie om. Het normverbruik ligt 1 op 32.3 (!). Goed voor een CO2-uitstoot van 82 g/km en 14 procent bijtelling. Ik denk niet dat het als een verrassing komt dat die 1 op 32,3 niet gehaald is, maar 1 op 25,1 is zelden vertoond in deze klasse.

Uitgebalanceerd


Daarbij heeft de 308 SW ook nog eens uitgebalanceerde rijeigenschappen. Bij de afstelling van het onderstel is een mooie balans gevonden tussen goede rijeigenschappen en rijcomfort. Vering en demping zijn uitstekend op elkaar afgestemd. Alleen kleine oneffenheden worden voelbaar doorgegeven. De besturing geeft veel feedback en het kleine stuurtje is licht en direct te bedienen. De neus zoekt pas heel laat de buitenkant van de bocht op (onderstuur), maar dat is simpel te corrigeren. Zoals de remmen ook voor veel vertrouwen zorgen.

Conclusie


Peugeot is er in geslaagd om van de 308 SW een prima stationwagon te maken. Hij ziet er elegant uit, zonder opzichtig te zijn, heeft een heerlijk ruim interieur dat ook nog eens keurig is afgewerkt en de Blue HDi 120 dieselmotor paart vlotte prestaties aan een opvallend laag brandstofverbruik. (Foto: aangeleverd)