Renault Arkana E-TECH Hybrid. (Foto: Renault)
Renault Arkana E-TECH Hybrid. (Foto: Renault)

Renault Arkana E-TECH Hybrid: zakelijk elektrisch, maar dan zónder stekker

Algemeen

Met de Arkana lanceert Renault niet alleen een nieuw ‘zakenautoklasse’ model, maar ook een nieuwe typenaam in zijn showrooms. Een midden formaat cross-over met een sportief aflopende ‘coupédaklijn’. Zoals je ook wel bij premium merken als Cupra en Audi ziet. 

Een tijd geleden zagen we de Arkana voor het eerst als concept car op een internationale autoshow. Later gevolgd door een productiemodel voor de Russische markt. Onderhuids aanmerkelijk alledaagser dan zijn uiterlijk deed vermoeden trouwens, want daar vond je Dacia-techniek. Je mag ‘onze’ Arkana gelukkig aanzienlijk hoger inschalen. Het Franse merk is begonnen met een ‘herschikking’ van zijn ruimtemodellen – lees er worden er een paar geschrapt – en die rol wordt voor een belangrijk deel ingevuld door een speciaal ontwikkelde West-Europese Arkana. 

Niet een maar wel twee slagen meer volwassen. Zijn basis is de nieuwe en veel modernere generatie platformtechniek zoals je die onder andere bij Captur vindt. Noem het zijn grote en gestudeerde broer. In ons land leggen ze de lat motorisch gezien trouwens ook aardig hoog, want hij krijgt de nieuwste hybride E-TECH-techniek mee. Dat scheelt in de prestaties en heeft een heilzame werking op het verbruik en de uitstoot. Een stekker heeft niet. Zijn 1,2 kWh lithiumion acu wordt bijgeladen tijdens het afremmen. En wanneer de motor even kracht over heeft. Energie recycling zogezegd. Dat verklaart meteen de kop boven deze test. Met dit slimme systeem rij je in de stad en bij lage snelheden tóch opmerkelijk vaak elektrisch zonder dat er na thuiskomst een dikke accu hoeft te worden opgeladen. 

Elektrisch optrekken 

Onder de motorkap vind je een 1,6-liter viercilinder plus een gespierd dubbel elektromotorsysteem dat de auto altijd elektrisch laat optrekken. Sterker nog: in voorkomend geval geeft hij ook op cruise snelheid een ‘elektrisch’ duwtje om de verbrandingsmotor te helpen. Je rijdt zodoende zuiniger, rustiger en meer gelijkmatig.

Het voert te ver om de geavanceerde samenwerking van zijn benzine- en elektromotoren uit te diepen. Kort door de bocht heeft de e-motor twee versnellingen en de meer gangbare 1,6-liter een viertal. In eendrachtige samenwerking kunnen ze zodoende twee handen vol automatische versnellingsstappen bieden. Met schakel-peddels kun je dat op het stuur handmatig beïnvloeden. Over samenwerking gesproken, samen zijn de motoren goed voor 143 pk. Minpunt van het systeem: een kloeke aanhanger trekt hij letterlijk niet.

Hoog rendement

Als gezegd is die geavanceerde en zodoende vrij kostbare aandrijfversie vooral ontwikkeld om redelijke prestaties te combineren met een zo laag mogelijk verbruik. Dat lukt aardig, want bij de eerste testritten door de Brabantse binnenlanden noteren we 5,5 liter op 100 kilometer. In ‘oud geld’ uitgedrukt is dat rond de 1 op 18. Rustig rijdend, dat wel, maar voor zo’n vrij grote auto helemaal niet verkeerd! Zeker als je weet dat de Arkana op een paar centimeters na vier meter zestig meet en daarmee de middenklasse van de zakenauto’s aantikt. Met zijn lange wielbasis van 272 centimeter hebben de ontwerpers een bijpassend ruime cabine gecreëerd. Voorin zit je uitstekend, op grote en goed gevormde stoelen. Ondanks de ‘verdacht’ scherp aflopende daklijn is de zitruimte achterin ook helemaal niet verkeerd. Denk aan passagiers met een lengte tot pakweg 185 centimeter. Oké, even iets extra bukken bij het achterin instappen, maar afgezien van de misschien wat korte en laaggeplaatste zitting… geen klagen. Het valt sowieso niet meteen op omdat de achterbank wat ‘achterover’ staat. Relaxed.

De bagageruimte mag er onder de scherp aflopende achterklep best zijn, met een inhoud van 480 liter. Onderdeel daarvan is een verplaatsbare bodemplaat, zodat je desgewenst ook spullen uit het zicht onder de vloer kunt wegbergen.

Herkenbaar

Uiterlijk is de Arkana een keurig representatieve auto met misschien wat veel designaccentjes. Het interieur is strak, kwalitatief goed afgewerkt en oogt in ons testauto extra sportief door kleur- en carbonachtige accenten. Het stuurwiel is nogal groot tussen die dynamische details. Het dashboard doet meer dan een beetje denken aan de nieuwe Captur en daar is op zich niets mis mee. Eén stapje boven basisversie beschik je meteen over twee grote beeldschermen: het centrale bedieningspaneel met aanraakscherm en een digitaal meter- en informatiepaneel voor je neus. Redelijk geavanceerd allemaal en goed te bedienen met net genoeg ‘fysieke’ knoppen en toetsen. Niet iedereen is dol op alleen digitale bediening. 

Het rijgedrag voldoet aan de verwachting. Als grote broer van de Captur is hij iets minder kwiek en wendbaar, maar meer volwassen. De Arkana is doorgaans redelijk stil en comfortabel. De vering biedt een mooie middenweg, niet te zacht dus. Een goed compromis. Er is een mogelijkheid om zijn rijkarakter met een knop aan te passen, maar echt dynamisch? Daarvoor voelt de besturing toch wat te licht aan. Mede daarom is het even wennen dat het rempedaal nogal scherp reageert. Hij verliest motorisch ook wat raffinement wanneer je stevig gas geeft.

Het hele pakket sluit - op zulke details na - goed aan bij zijn prestatieniveau: een begrensde top van 172 kilometer per uur en een sprint naar 100 in 10,8 seconden. Dankzij de hulp van de beider elektromotoren is hij bij stads-snelheden juist aardig vlot, maar nooit echt sportief. Signalement: reis- en zakenauto. Daarnaast moet je even wennen aan het ‘niet optimale’ zicht rondom. Dat komt door een combinatie van brede raamstijlen, een ‘sportief’ oplopende raamlijn over de flanken en een tamelijk lage achterruit. Gelukkig krijg je bij het manoeuvreren via het beeldscherm prima hulp van cameraatjes rondom.

De prijzen starten vanaf ruim 32 mille, maar een rijker uitgerust versie met extra geavanceerde rijassistentiesystemen komt op dik twee mille meer. Toch maar doen, is onze aanrader. Dan heb je mooi complete en ingetogen zakenklasse auto.

Tekst:  Rob van Ginneken
Foto’s: Renault


Renault Arkana E-TECH Hybrid. (Foto: Renault)

Renault Arkana E-TECH Hybrid. (Foto: Renault)
Renault Arkana E-TECH Hybrid. (Foto: Renault)