Afbeelding
AlmereZaken

Voor de zekerheid of voor de veiligheid?

Algemeen

Als ondernemer dekt u zich op verschillende manieren in tegen mogelijk onheil. Nieuw personeel krijgt een proeftijd en waarschijnlijk een contract voor bepaalde tijd. Bij zakelijke transacties zorgt u dat uw algemene voorwaarden van toepassing zijn en u heeft waarschijnlijk ook een verzekering tegen de arbeidsongeschiktheid van uw werknemers.
Maar hoe dekt u zich in tegen wanbetalers? Ik zal het u zeggen. Niet goed. U neemt risico’s. U levert zonder enige vorm van zekerheid, u verricht diensten zonder daarvoor een voorschot te verlangen en bent zelfs bereid kosten voor uw klanten te maken. Is dat verstandig? De vraag stellen is deze beantwoorden. En zo gaan we met z’n allen naar de ratsmodee. Want wanneer u niet wordt betaald, kunt u ook niet betalen.
Maar goed, zo doen wij zaken met elkaar. Wij vertrouwen elkaar. Blind. Wij vragen niet naar elkanders kredietwaardigheid. Wij vragen geen voorschotten. Wij versturen elkaar geen aangetekende brieven. Wij bellen elkaar en vertrouwen elkaar. Tuurlijk. Dat geld komt volgende week. Uw klant wacht ook op zijn geld. Het is die andere. Die betaalt niet. Dat is de boosdoener.
Slaap zacht beste ondernemer. Die andere bestaat niet. Of beter, die andere is uw klant. Die andere bent u misschien wel zelf.
Hoe kunt u dergelijke scenario’s voorkomen? Om te beginnen dient u zich te realiseren dat de belangrijkste oorzaak van wanbetaling een gebrek aan geld is. Uit onderzoek is gebleken dat een onthutsend groot aantal bedrijven simpelweg een gebrek aan liquide middelen heeft. Gebleken is ook wel dat een gebrek aan geld een structurele toestand is. Als het fout zit met uw klant, zit het vaak ook echt fout. Met enige voorkennis kunt u een hoop ellende voorkomen. Met andere woorden: ken uw klant.
Werk met bevoorschotting. Zeker wanneer u materialen moet aanschaffen of anderszins kosten moet voorschieten, is het niet vreemd een toereikend voorschot te vragen. Wanneer uw klant dit als wantrouwen opvat, is daar misschien wel reden voor. Houd uw klant voor dat u geen bank bent, dat moet toereikende uitleg zijn.
Mocht uw klant, ondanks uw vriendelijke verzoeken daartoe, toch niet kunnen betalen, dan rest u niets dan uit te wijken naar juridische maatregelen. Daarmee doel ik niet direct op procederen, maar vooral op de mogelijkheid zekerheden te bedingen. Denkt u in dergelijke gevallen eerst eens aan een pandrecht of een cessie. Of kijk nog eens naar een bedongen eigendomsvoorbehoud. En vooral: ga er bovenop zitten! Brutale mensen hebben de halve wereld.

Ron Kuizenga


De Haan Advocaten