Imagostylist Berna de Jong in haar kleur- en stijlkamer. (Foto: Fred Rotgans)
Imagostylist Berna de Jong in haar kleur- en stijlkamer. (Foto: Fred Rotgans)

Imagostylist Berna de Jong: ‘Maak werk van je persoonlijke uitstraling’

Eigen Zaken

Het dragen van de juiste kleding draagt bij aan zakelijk succes. Dat stelt imagostylist Berna de Jong. “Maak werk van je persoonlijke uitstraling. Bedenk bij je kledingkeuze hoe je wilt overkomen. Die eerste indruk kan heel bepalend zijn”, benadrukt zij. 

Met haar bedrijf Kleur en Stijl geeft zij advies over kleding en kleur. “Ik zie dat mensen daar nog weleens mee worstelen. Ook bij netwerkevents die ik bezoek denk ik soms: jammer, dat had beter gekund. Gemiste kans.” Als imagostylist geeft Berna niet alleen individueel advies, maar ook presentaties, workshops en interactieve lezingen. “Ik heb een eigen kleur- en stijlkamer aan huis, waar mensen bijvoorbeeld een kleurenanalyse kunnen laten maken. Ik geef dan advies over welke kleur het beste staat en hoe kleuren kunnen worden gecombineerd. Daarbij vertel ik ook over de kracht van kleur. Je kunt kleur bijvoorbeeld inzetten om krachtig en meer gezaghebbend over te komen. Maar misschien vind je het juist belangrijk om meer toegankelijk te zijn.” 

Kleur maakt zichtbaarder

In haar baan als jurist en later als HR adviseur werd Berna zich steeds meer bewust van de kracht van kleding. “De keuze van je kleding is zó bepalend voor hoe je overkomt. Bij hoorzittingen of sollicitanten dacht ik af en toe: had nou iets anders aangetrokken!” Toen ze boventallig werd bij een reorganisatie, gebruikte ze haar loopbaanbudget om zich om te scholen tot imago- en colourstylist. “In 2018 startte ik mijn eigen bedrijf Kleur en Stijl. Ik wil mensen bewust maken van wat kleding en kleuren voor je kunnen doen. Mensen denken het vaak wel te weten, maar ze zijn vaak bang om overdressed te zijn of uit de toon te vallen. Er wordt vaak gekozen voor veilige kleuren, zoals zwart. Dat wordt gezien als een chique kleur, die bovendien ook nog eens afkleedt. Maar zwart schept ook afstand. Met kleur ben je bovendien veel zichtbaarder.”

Goed voor de dag komen

Berna ziet in de praktijk dat de plank nog weleens wordt misgeslagen. “Bij een sollicitatiegesprek, of eerste gesprek bij een opdrachtgever, wil je wel goed voor de dag komen. Draag bijvoorbeeld geen te korte rokjes of te laag decolleté. En als je voor het eerst een pak draagt, doe het dan van tevoren al een paar keer aan, zodat je je er niet meer zo onwennig in voelt. Wil je krachtig en zelfverzekerd overkomen, dan helpt het als je kleurcontrast draagt. Een donkerblauw pak met een wit overhemd bijvoorbeeld. Effen kleding zorgt voor een meer sophisticated look dan wanneer je een printje draagt. Of dat nodig is, is natuurlijk afhankelijk van de branche waarin je je beweegt.”

Goede zakelijke garderobe 

Vorig jaar gaf ze een serie workshops voor jonge trainees die vanuit een detacheringsbureau een ontwikkeltraject kregen aangeboden. “Daarbij werd ook aandacht besteed aan hoe je jezelf representatief kunt kleden.  Mensen kiezen vaak voor comfortabel, maar dat kan tegelijkertijd óók verzorgd en stijlvol zijn. Het valt of staat met de juiste stof en schnitt.” De Jong raadt aan om te zorgen dat je een goede zakelijke garderobe hebt, waar je moeiteloos een aantal combinaties uit kunt pakken. “Dan hoef je daar niet over te stressen. Ga eens voor je kledingkast staan en kijk wat je nog mist. Realiseer je dat je voor kwaliteit wat meer geld betaalt. Je hoeft echt niet allemaal dure designerkleding te kopen, maar zorg dat je een paar goede basisstukken hebt waarmee je kunt combineren. Houd je kledingkast ook overzichtelijk. Koop bijvoorbeeld allemaal dezelfde kledinghangers, zodat alles op dezelfde hoogte hangt.” 

Communiceren met kleding en kleur

Bij bedrijven geeft zij onder meer workshops over de communicatieve kracht van kleuren en hoe je kleding en kleur kunt inzetten voor een overtuigende business-look. “Kleur is emotie, het doet iets met je gevoel en mensen reageren erop. Zo zijn we daar onbewust mee aan het communiceren”, zegt Berna. “Mensen zijn gewend aan bepaalde kleuren en vinden het soms lastig om een andere kleur te dragen. Maar probeer het een keer, je zal zien wat het met je uitstraling doet.” Als je je op een bepaalde manier kleedt, ga je je daar ook naar gedragen, weet Berna. “Je voelt je bijvoorbeeld zelfverzekerder. Dat blijkt ook uit onderzoeken die daar naar zijn gedaan. Natuurlijk gaat het in je werk vooral om de inhoud, maar de visuele presentatie kan dat versterken. Als de eerste indruk die je maakt positief is, worden daar  bovendien ook sneller positieve kwaliteiten en eigenschappen aan toegedicht. Dat psychologische aspect moet je niet onderschatten. Mijn missie is om mensen hier meer bewust van te maken. Ik kan zowel dames als heren adviseren én ontzorgen bij het stylen van hun kleding.”

Berna de Jong
Ambonlaan 3a
1276 NB Huizen
T  06 21879428
info@bernadejong.nl
W www.bernadejong.nl

Imagostylist Berna de Jong in haar kleur- en stijlkamer. (Foto: Fred Rotgans)
Imagostylist Berna de Jong in haar kleur- en stijlkamer. (Foto: Fred Rotgans)