Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)
Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)

De auto als duizenddingendoekje

Column

De auto, oplossing voor al uw milieu- en overheidsproblemen. Dat bleek weer eens toen netbeheerder Stedin voorstelde laadpalen van vier uur ‘s middags negen uur uit te schakelen. Het netwerk barst uit zijn voegen – leggen ze uit – en zo komt er ruimte voor grotere bedrijven en bijvoorbeeld ‘zonnevelden’. De auto als duizenddingendoekje dat knarsende begrotingen sluitend maakt en een antwoord biedt bij problemen met energie en stedelijke ruimte.

De ontwikkelingen rond elektrisch rijden worden een steeds pijnlijker verhaal. Om de term bizar maar niet te gebruiken. Die ‘transitie’ staat in Brussel en Den Haag met stip genoteerd en is krachtig gestimuleerd. Correctie: werd. Voordelen worden gestaag teruggeschroefd. Net als bij zonnepanelen stapte de Nederlandse consument kennelijk onverwachts vlot in. Ons land is voorloper op beide gebieden. Met een boel betaalbare EV’s op komst zal de groei er nog veel meer in komen.

Helaas zijn de bijbehorende infrastructuur aanpassingen in een lade blijven liggen. In menig provincie is al jaren duidelijk dat het elektriciteitsnetwerk niet met die grote ambities meegroeide. Koken, verwarmen en rijden elektrisch? Pas recent worden de straten in mijn woonplaats open gegraven voor zwaardere grondkabels en de plaatsing van verbeterde elektriciteitsstations. Het zal allemaal ‘even’ gaan duren, vrees ik… 

Stedin ziet – je kon er bijna op wachten - een oplossing bij de elektrische auto. Ook al vragen die volgens wetenschappers slechts één procent van het stroomverbruik. Zelfs met voorspelbare toekomstige fikse groei van het e-rijden blijft dat een fractie. Kennelijk staat het water Stedin aan de lippen. Je vraagt je sowieso af wat je opschiet met hun idee.

Natuurlijk moeten ‘we’ in actie komen. Ja, het klopt. Gebruikers prikken de autolaadkabel veelal bij thuiskomst in de wandbox. Rond de tijd dat ook binnen in het huis van alles wordt ingeschakeld. Ik zou zeggen: verzin een regeling waarbij we ‘netbewust’ kunnen laden. Begin met voorlichting en wellicht een voordeeltarief. Belonen werkt beter dan benadelen. 

En ja, de elektrische auto kán helpen. Steeds meer EV’s krijgen zogenoemde V2G-techniek en kunnen dus terug leveren. Als je dat in je netwerk mogelijk maakt worden ze op piekuren juist deel van de oplossing. Verzin een list. Maar zadel de consument niet op met een probleem omdat je zelf niet voldoende vooruit hebt gekeken.

Rob van Ginneken