Afbeelding
(Foto’s: RvGP)

Na Japan en Korea klopt China aan de autodeur

Auto Zaken

Het Chinese merk BYD is flink in opmars. Ze kiezen in hun nieuwste modellen voor een ‘nautisch’ thema. Wij testen de Dolphin. Een serieus te nemen gezinsformaat elektrische auto met een interessant prijskaartje: vanaf net geen 30 mille. Of 27 mille als je de SEPP-subsidie scoort.

Door: Rob van Ginneken

Nu elektrische auto’s langzaam maar zeker main stream worden, moeten we eerst een cruciale vraag afvinken. Hoe zeker kun je daarbij zijn van het steeds grotere aanbod van Chinese merken en auto’s? In vakkringen worden – terecht - vraagtekens gezet bij de merken met een organisatie die nog in zijn ‘kindertijd’ leeft. 

Maar was dat met Japanse en Koreaanse auto’s ooit niet net zo? In elk geval lijkt BYD duidelijk meer volwassen. Er staat in hun thuisland een grote industriële macht achter - die ook zelf de accu’s produceert - en in ons land valt het merk inmiddels onder de Louwman-paraplu. Bekend van onder andere Toyota en Lexus. Hun basis is dus solide. Vestigingen zijn er verspreid over het land, met Amsterdam als grootste en tevens basis.

Met de Seal mikt het merk op een hoger segment, maar voor een bredere zakelijk rijdende doelgroep spring met name de nieuwe BYD Dolphin in het oog. Een betaalbaarder model dat recent ook door AutoBest Europa in de finalisten (top-4) van de nieuwe modellen is ingeschaald. 

De instapversie heeft voor doorsnee rijders al redelijk veel in huis, terwijl je na aftrek van de overheidssubsidie zo’n 27 mille neertelt. Tegenwoordig heel ver onder de gemiddelde aanschafprijs van nieuwe auto’s.

Aantrekkelijk aanbod

In dit geval heb je met die basis-Dolphin al een speels vormgegeven, behoorlijk ruime en technisch geavanceerde elektrische auto. De Chinese fabriek knijpt de uitrusting niet noemenswaardig. Zijn prestaties (95 pk) liggen op vergelijkbaar niveau met een ingetogen benzinemodel. BYD kiest voor een eenvoudige achteras die wat inlevert aan verfijning van het onderstel en dynamiek. Zijn range is 340 kilometer en het laadsysteem is wat lichter dan bij de ‘luxe’ uitvoeringen.

Met wat meer budget staat een flink opgewaardeerde Dolphin in de showrooms. Na aftrek van subsidie 34 mille. Hij biedt veel krachtiger prestaties, een grotere actieradius van 427 kilometer, sneller laden, nog meer geavanceerde snufjes en een aanzienlijk verbeterde multi-link achterwielophanging. Onder de streep een meer volwassen en ‘zakelijker’ keuze. 

Dolphin Design

De nieuwe BYD biedt hoe dan ook veel EV voor zijn geld. Hij heeft van buiten en van binnen een karakteristieke speelse vormgeving en met name de Design-uitvoeringdoet zijn naam eer aan. Met zijn lengte van vier meter dertig staat er een niet te grote middenklasser hatchback voor je deur. De fraai uitgevoerde stoelen bieden een uitstekend zitcomfort voorin en er is voldoende plek voor volwassen passagiers achterin. Lees: zakenauto talenten. 

Dat alles gaat een beetje ten koste van de bagageruimte (345 liter). Niet echt groot en vooral vrij ondiep. Dat is opvallend als je weet dat hij zijn elektromotor voorin heeft. Het goede nieuws is dat hij populaire en duurdere EV’s als de Corsa en 208 qua veelzijdigheid overtroeft. 

Ook kwalitatief oogt en voelt alles op keurig niveau. Geen kostbare materialen, maar het ziet er helemaal niet verkeerd uit en is ook strak afgewerkt. De designers hebben kennelijk vrijheid gekregen bij stijldetails en kleuren. Zo te zien dachten de designers aan een golvende zee en met diezelfde fantasie is de deurgreep dan een ‘flipper’ voor de Dolphin. Ze durven…

Zicht rondom

Bij het wegrijden kijk je uit over een smartphone formaat meterpaneeltje achter het stuur en centraal geplaatst een joekel van een draaibaar tabletscherm. Met druk op een knop zoeft die van een liggende naar een staande positie. Kwestie van smaak. Er valt in elk geval veel weer te geven, want de software voor de digitale bediening is uitgebreid. 

De knoppen en toetsen die overbleven zijn grotendeels op stuur en stuurstaken geplaatst. In het midden is er nog een soort ‘rolletje’ op de console. Speels, maar niet altijd even handig. Tijdens een tweede test in genoemde AutoBest finales werd glashelder dat BYD razendsnel reageert op aan- en opmerkingen van pers en publiek. 

Met een draadloze update zijn een boel irritante waarschuwingsgeluiden (in nieuwe modellen verplicht) ineens een stuk draaglijker geregeld. Ook na onze opmerkingen over niet echt geraffineerde tractiecontrole stapte de ontwikkelingschef belangstellend in voor een rondje testbaan. Kijk niet raar op als ook dat snel wordt aangepast.

Zicht en comfort

Het zicht rondom is redelijk voor elkaar, maar de dubbele A-stijl blokkeert het zicht schuin vooruit een beetje. Het binnenspiegeltje kijkt als door een brievenbus tussen de stoelen door naar het kleine achterruitje. Gelukkig geven cameraatjes via het centrale beeldscherm extra zicht bij leveren en parkeren. 

In zijn opgewaardeerde versies heeft de Dolphin aardig wat power. De eerste stap omhoog is 177 pk en daarboven zelfs 204 pk. Je kunt je afvragen hoe belangrijk dat is, want die luxere versies blinken vooral uit door hun comfort. Een mooie balans tussen veercomfort en weggedrag. Het gevoel in de besturing is bijpassend ‘rustig’. De remwerking is effectief, maar de recuperatie bij afremmen kent maar twee standen. Er zijn (dus) schakelflippers achter het stuur gemonteerd om dat te regelen. 

Alles bij elkaar geen scheurneus, wel een relatief ruime, volwassen, rijk uitgeruste en trouwens ook (vijf EuroNCAP-sterren) veilige auto waar je het prima uren in volhoudt. Ook dankzij een prima radio- en geluidssysteem. Kortom: het bekijken waard als je elektrisch rijden overweegt maar de bank niet wilt laten springen. Veilige gedachte: zes jaar of 150 duizend kilometer garantie en zelfs acht jaar op accu en aandrijving.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding