Reilly den Burger
Reilly den Burger

De onuitputtelijke ontwikkelingen in de wereld van content marketeers

Online marketing tips

Als content marketeer zijnde word je tegenwoordig overspoeld met nieuwe technologieën en ontwikkelingen binnen het vak. Iedere maand, zo niet iedere week, komen er nieuwe zaken voorbij die je als contentmaker wel moét kennen om met de tijd mee te gaan en op de meest moderne manier hoogwaardige content te verzorgen. Waar ChatGPT, wat overigens ook pas slechts enkele jaren bestaat, wellicht net een beetje bekend is bij het grote publiek, volgen de nieuwe ontwikkelingen elkaar alweer in een razend tempo op. Eén van deze ontwikkelingen die ik je niet wil onthouden is RAG: Retrieval-Augmented Generation. 

Wat heb je aan RAG?

RAG doorzoekt databases om informatie te krijgen en gebruikt deze als input voor het genereren van relevante tekst. Er wordt relevante informatie opgevraagd, waarna er hoogwaardige content kan worden gegenereerd. Met behulp van RAG kunnen contentmakers dus snel en efficiënt content produceren die specifiek is afgestemd op de behoeften van hun doelgroep, en dat ook nog eens op grote schaal. Ik hoor je denken: is dat niet hetzelfde als ChatGPT? Begrijpelijk. Het zijn beide geavanceerde technologieën die met behulp van kunstmatige intelligentie in staat zijn om teksten te genereren, maar ze werken beide op hun eigen manier en zijn voor verschillende doeleinden ontworpen. 

Want waar ChatGPT zich onderscheidt door zijn mensachtige manier van overkomen en daardoor uitermate geschikt is voor bijvoorbeeld conversaties en diverse andere vormen van contentcreatie, is RAG bruikbaar wanneer je teksten wilt creëren waarbij actuele kennis een vereiste is. Ondanks dat je RAG dus in vrijwel iedere branche kunt gebruiken, kunnen sectoren als de financiële dienstverlening en de e-commerce er al helemaal handig op inspelen. Denk in de financiële sector aan het automatisch en snel genereren van gepersonaliseerde financiële adviezen, terwijl de e-commerce met behulp van RAG binnen een mum van tijd honderden gedetailleerde productomschrijvingen kan ‘fabriceren’. 

Voordelen ten opzichte van andere vormen van contentcreatie

Retrieval-Augmented Generation zorgt er dus voor dat je binnen enkele seconden hoogwaardige content kunt produceren, wat kostbare tijd bespaart voor content marketeers. Maar dat is niet het enige voordeel wat met deze nieuwe technologie gepaard gaat. De content die wordt gegenereerd is namelijk ook nog eens zeer persoonlijk en wordt specifiek afgestemd op de wensen, behoeften en interesses van de doelgroep. Dat zorgt ervoor dat je het goed in kunt zetten voor bijvoorbeeld interactieve klantenservice, social media berichten die jouw doelgroep moeten bereiken of gepersonaliseerde e-mailmarketing. De kans is groot dat dit vervolgens weer leidt tot meer transacties, volgers en een hoger klikpercentage. En dat is natuurlijk exact wat jij als ondernemer wilt zien!

En hoe nu verder?

Hangen er dan helemaal geen nadelen of ongunstigheden aan RAG vast? Natuurlijk wel, want ook RAG kent zijn uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan de kosten die de technologie met zich meebrengt en het zou een wonder zijn als je geen menselijke kwaliteitscontrole nodig hebt voor de teksten die door RAG worden ontwikkeld. Bovendien heb je wellicht te maken met technische complexiteit, doordat RAG vrij nieuw is en voor het implementeren hiervan dus ook kennis en expertise vereist is. Maar weeg je het af tegen de voordelen, dan weet ik zeker dat we hier de komende jaren, maanden, weken – wie zal het zeggen – nog veel van gaan horen. 

Wil jij eerder dan menigeen alles weten over wat RAG voor jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op. 

Reilly den Burger
Teamlead SEO
SenS Online Solutions