Valerie Bos en Koen Kaljee. (Foto: aangeleverd)
Valerie Bos en Koen Kaljee. (Foto: aangeleverd)

Almeerse knakwortel binnenkort in schappen Albert Heijn

Algemeen

Een worteltje dat er niet alleen uit ziet als een kwakworst, maar er ook naar smaakt, dat is de Knakwortel. Het nieuwe Almeerse product won vorige week de Product Pitch van Albert Heijn. Dat betekent dat de Knakwortel de komende weken zijn entree maakt in de filialen van de supermarktketen.


Het idee voor de Knakwortel ontstond toen Koen Kaljee en Valerie Bos vorig jaar naar een barbecue van vrienden gingen, waar zij geacht werden iets mee te nemen. “Omdat Valerie niet van groenten houdt en ook nog eens had besloten vegetarisch te worden, was ik al wat langer met groenten aan het experimenteren”, aldus Koen Kaljee. “Een gemarineerd bospeentje, sous-vide gekookt, en daarna nog even gebakken in een pannetje of op de bbq, vond ze heerlijk. Gewoon op een broodje met wat ketchup of mayonaise, alsof het een hotdog is. Tijdens die bbq bleek het bij iedereen aan te slaan”
Bos en Kaljee, beiden ondernemer, beseften dat zij iets met het idee moesten doen. “Toen de Knakwortel zo aan bleek te slaan, heb ik de receptuur en de bereidingswijze verfijnd. In december hebben we er een apart bedrijf voor opgericht en in februari hebben we een externe producent gevonden.”

Winnaar 

Knakwortels worden inmiddels al geleverd aan enkele cateraars. Zo kunnen werknemers van onder meer Tom-Tom, de Universiteit van Amsterdam en het WTC in Amsterdam er al in de bedrijfskantine van genieten. Sinds een paar weken liggen ze ook al bij horecagroothandel Hanos. Kaljee en Bos deden mee aan de Product Pitch bij Albert Heijn. Een van de redenen waarom de jury van de Product Pitch Knakwortel tot winnaar uitriep, was dat het product niet alleen kan aanslaan bij volwassenen die minder vlees willen eten, maar ook bij kinderen die eigenlijk niet van groenten houden. Kaljee en Bos kregen een cheque van 125.000 euro. Dat geld gaat Albert Heijn besteden aan marketing voor Knakwortel. Zelf hebben Kaljee en Bos er volgens eigen zeggen ‘heel veel uren’ en enkele duizenden euro’s in geïnvesteerd. “Nu is het tijd om na te denken over nieuwe smaken”, besluit Kaljee.