Afbeelding
AlmereZaken

Column Autozaken: Subsidiepot al leeg

Algemeen

Ik heb eens even zitten turven en kwam tot de verrassende ontdekking dat ik de laatste maanden maar liefst elf puur elektrische of plug-in hybride auto’s heb getest. En het eind is nog zeker niet in zicht.

Elektrische auto’s zijn natuurlijk vooral in trek bij zakelijke rijders vanwege de lage fiscale bijtelling. Maar onze overheid ziet ook graag particulieren in de stekkerauto. Dus werd een subsidieregeling bedacht om die particuliere koper over de streep te trekken. Voor veel EV’s betekent de overheidsbijdrage een druppel op de welbekende gloeiende plaat, maar voor meer ‘betaalbare’ modellen als de Opel Corsa-e, Honda-e, Peugeot e-208 en de Renault ZOE is die 4.000 euro subsidie (2.000 euro voor een gebruikte EV) wel een substantieel bedrag.

Als er ergens (gratis) geld te halen valt, dan zijn wij Nederlanders er als de kippen bij, dus u raadt het al. De subsidiepot van 10 miljoen voor dit jaar was in een mum van tijd leeg. Gelukkig mag de aanvraag dit jaar wel worden ingediend en worden die 4.000 euro in 2021 hopelijk wel uitgekeerd. Dan zit er 27,9 miljoen in de pot, maar of dat genoeg is?

Dat er ineens zoveel nieuwe elektrische en plug-in hybride modellen worden gelanceerd, heeft een reden. Wat is er aan de hand? Volgend jaar mag de maximaal gemiddelde CO2-uitstoot van een automerk in Europa niet hoger dan 95 g/km zijn: een paar merken die alleen grote auto’s produceren uitgezonderd. Met uitsluitend benzine- en dieselmotoren en een klein contigent elektrische auto’s gaat dat niet lukken. Vandaar die enorme hoos aan plug-in hybrides om dat doel te halen. De boetes zijn namelijk niet mals. Voor elke auto die meer dan 95 g/km CO2 uitstoot moet 95 euro per gram CO2 extra betaald worden en dat kan flink oplopen.

In ons land trokken en trekken instrumenten als fiscale bijtelling en vrijstelling van motorrijtuigbelasting vooral zakelijke rijders over de streep om voor een stekkerauto te kiezen. Plug-in hybrides hebben dat voordeel niet, maar zijn door de lage BPM nauwelijks duurder dan benzine- of dieselauto’s. Nu Europa ook nog eens een handje helpt met de CO2-boete, worden die plug-ins nog veel interessanter.

Hans van Sunder
Autojournalist
HvS Publiciteit
hvsunder@gmail.com