John Bes spreekt de supporters toe tijdens de huldiging
John Bes spreekt de supporters toe tijdens de huldiging Ron Baltus

Directeur John Bes: “Succes Almere City FC ook dankzij alle ondernemers”

Interviews

Wat een aantal jaren geleden al door hem voorspeld was, werd deze maand werkelijkheid voor algemeen directeur John Bes van Almere City FC: vanaf volgend seizoen speelt de Almeerse club mee in de Eredivisie. Terwijl het begin van het seizoen er nog minder rooskleurig uitzag - een schamele zestiende plaats met slechts zeven punten na zeven wedstrijden- , wisten spelers en staf het tij te keren. De klinkende overwinning op FC Emmen betekent de promotie waar trouwe supporters al jaren naar uitkeken. Almere Zaken ging in gesprek met de gedreven directeur die niet alleen terugkijkt naar hoe dit succes bereikt is, maar ook vooruit blikt naar wat deze promotie betekent voor de club, de stad en de sponsoren, want: “Samen met de stad en de ondernemers zijn we groot geworden.”

Wie dezer dagen Almere City FC directeur John Bes te spreken wil krijgen, moet goed zijn best doen. Sinds de overwinning op FC Emmen op zondag 11 juni staat zijn telefoon roodgloeiend en wordt hij overladen met felicitaties én verzoeken. “Alles is leuk, laat ik dat vooropstellen, “vertelt Bes. “Maar het is op dit moment ook ongelofelijk druk, soms zelfs te druk, maar ik ben vooral heel blij. Het werd tijd dat we deze stap kunnen maken, want voor dit doel werken club, supporters en sponsoren, al jaren samen. Het hoort bij Almere dat we mee gaan doen op het hoogste niveau.”

De succesvolle aanpak
Inmiddels staat directeur John Bes zeven jaar aan het roer van de Almeerse club. Magere jaren mogen we ze niet noemen, maar het gehoopte succes was er zeker niet altijd. Toch bleef de directeur –“helaas was ik zelf niet goed genoeg om profvoetballer te worden, dus ben ik gaan ondernemen”- als een pitbull vasthouden aan zijn lange termijnvisie. “Succes vraagt een weloverwogen plan en een lange adem. Daarin verschillen we van de meeste andere clubs. Bij ons nemen we geen emotionele beslissingen: alles wat we doen, moet bij de club en bij onze visie passen. In 2016 zijn we met ons plan gestart, met als doel elk jaar beter worden op 15 gebieden. Niet alleen op het veld, maar ook buiten de lijnen. Dat geldt voor commercie en marketing, maar ook voor het sociale en maatschappelijke doelstellingen.”

Ook buiten de lijnen bewaken we onze visie

“Zo hebben we vitaliteitsprogramma’s waarmee we goed zorgen voor de stad en voor onze stakeholders, die daarop weer goed voor ons zorgen. Daarmee stijgt de omzet, kunnen we meer investeren in de technische organisatie, waardoor de kans op sportieve prestaties toeneemt. En betere prestaties op het veld leiden weer tot vollere tribunes en daarmee weer tot meer interesse van sponsoren. zo blijft het rad draaien. Door ieder jaar onze doelstellingen te halen zijn we van de lastige beginjaren uitgegroeid tot waar we nu staan.”

Sponsoren van het eerste uur
Bes benadrukt hierbij ook het belang van sponsoren, de businessclub en de ondernemers in Almere. “We hebben nooit als doel gehad om éénzijdig geld de club in te trekken met risico op een groot verloop.. We zien de samenwerking met onze partners echt als een verbinding waarin beide partijen elkaar versterken. Dat is ook een absolute voorwaarde om toe te kunnen treden bij onze Business Club. We hebben nu ongeveer 180 leden, waarvan sommigen sponsor van het eerste uur zijn. Daar kan ik deze dagen best sentimenteel naar kijken. Want toen City nog niet zoveel voorstelde, zagen zij samen met ons de mogelijkheden. De huldiging op de Esplanade was daarom ook een memorabel moment: alle ‘believers’ kwamen samen om deze euforie te delen.”

Veranderingen zijn noodzakelijk
Toch zal er het komend jaar het nodige veranderen voor de eerste Flevolandse club in de Eredivisie. Ook hierin is de visie van Bes zakelijk, maar sociaal: “Met dit vinkje achter onze naam, is ons platform in één klap megagroot geworden. Dit is het moment voor de club om duurzaam rendabel te worden. De geldstromen gaan flink toenemen. Zowel qua inkomsten, maar ook qua uitgaven. Het geeft mogelijkheden om met een ander budget ook andere beslissingen te nemen, op sportief gebied, maar zeker ook op zakelijk en maatschappelijk gebied. We blijven daarin echter wel ons plan bewaken. Want ook al betekent het dat bijvoorbeeld de sponsorcontracten er anders uit gaan zien, we blijven de achterdeur gesloten houden en gaan alleen samenwerkingen aan die bij ons passen en iets toevoegen aan de club en stad. Trouw en pro-actief, net als onze supporters.”

Ik zeg wat ik doe, en doe wat ik gezegd heb

Uitbreiding stadion
Dat John Bes een man is die van heldere afspraken houdt, blijkt ook uit zijn eigen positie bij Almere City FC. “Mijn motto is dat ik zeg wat ik ga doen, en ook doe wat ik gezegd heb.” Wat mijn contract betreft, dat ik liever een commitment noem, hebben we afgesproken dat ik in ieder geval nog tot de zomer van 2024 algemeen directeur blijf. Dus daar mag men mij aan houden. Wat er daarna gebeurt? Geen idee. Maar ik zit hier op mijn plek en deze promotie zorgt voor veel interessante ontwikkelingen. Over acht weken spelen we al onze eerste thuiswedstrijd. Het stadion waar nu 4500 mensen in kunnen. moet dringend meer capaciteit krijgen. Maar ik denk niet dat we dat op dergelijk korte termijn willen realiseren. Dat zal eerder volgend jaar worden. Maar dat neemt niet weg dat er wel aanpassingen nodig zijn, met name op het gebied van infrastructuur. Het overleg met de gemeente daarover verloopt gelukkig voorspoedig. Tegelijk vind ik het allerbelangrijkst dat we er met zijn allen voor zorgen dat we de kwaliteit én sfeer waar Almere City FC voor staat, blijven bewaken, ook in de Eredivisie.”

Tekst: Berlinda Hendrikse
Foto’s: Almere City FC

Ontlading  op het veld na de overwinning op FC Emmen