Joyce Borkus, content marketeer.
Joyce Borkus, content marketeer.

Menselijke content is dankzij de komst van AI nu belangrijker dan ooit

Online marketing tips

“Beste kledingzaak, ik heb een vraag over de bruine broek die ik heb besteld. De verkeerde maat is geleverd. Maat S moet een M zijn. Ik wil mijn bestelling met nummer 110393 dus graag ruilen”, vraag ik netjes in de chat van een online kledingzaak. “U wilt een bruine broek bestellen in maat S of M. Ik heb deze opties voor u gevonden”, antwoordt de onwetende chatbot van de kledingzaak terwijl mijn irritatielevel begint te stijgen. Hoe stel ik mijn vraag dusdanig robot-proof, dat ik gewoon een medewerker te spreken krijg die mijn artikel zonder gedoe omruilt?

Ik denk dat ik voor velen spreek als ik zeg dat niemand zit te wachten op een eindeloos gesprek met een robot die niet alleen onbevredigend, maar ook nog eens tijdrovend is. En dit is slechts een klein voorbeeld van AI-gegenereerde content waar niemand op zit te wachten. Menselijke content is nu dan ook belangrijker dan ooit. Waarom? Dat vertellen we hier.

1: Mensen willen een menselijke mening herkennen
Mensen vinden meningen belangrijk. Sterker nog, ze hechten er enorm veel waarde aan. Zo ook als het om jouw producten of diensten gaat. Heb je een bedrijf, dan wil je dat mensen je product kopen of je dienst afnemen. Wat je hiervoor moet doen? Investeren in menselijke content, zoals reviews, klantcases en storytelling. Een goed verhaal, een duidelijke mening en bovenal voornamelijk gebruik van menselijke content: dat maakt jouw bedrijf sterk en betrouwbaar. En die betrouwbaarheid gaat je uiteindelijk meer leads, verkopen en dus meer omzet opleveren.

2: Mensen willen emoties zien
In mijn inleiding gaf ik het al aan; een tijdrovend gesprek met een chatbot is erg onbevredigend voor ons mensen. Wij zijn één en al emotie en dit willen we ook graag herkennen in een product of dienst. Als bedrijf is het dus erg belangrijk dat je inspeelt op de specifieke behoeften en emoties van je doelgroep, anders heb je grote kans dat jouw klant bij de concurrent gaat snuffelen. AI is zeker goed te gebruiken als hulpmiddel, maar je kan er geen mens mee vervangen. Jouw potentiële klanten willen een transparante en betrouwbare klantcase lezen van een mens die enorm tevreden is met het product waarvan zij op het punt staan die te kopen, want die menselijke informatie gaat ze over de streep trekken. Hetzelfde geldt voor het gebruik van menselijke reviews en storytelling op je webpagina’s.

3: Mensen kiezen voor authenticiteit
Ontzettend gaaf: je bent een eigen onderneming gestart. Maar, wie ben jij eigenlijk, wat heeft je tot deze stap gedreven en wat is jouw unieke verhaal? Geloof me, mensen willen dit weten. Die mensen zijn tenslotte wel jouw potentiële klanten. Het is nu belangrijker dan ooit om uniek te zijn en vooral om een authentiek verhaal te hebben, want dat gaat ervoor zorgen dat die klanten niet alleen door je website scrollen, maar ook daadwerkelijk op die bestelknop drukken, een reservering maken of een dienst afnemen. De EAT-schrijftechniek is tegenwoordig dan ook niet meer weg te denken uit webteksten. Een afkorting die staat voor Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid. Door die factoren in je content te combineren bouw je aan een authentieke identiteit welke een positief effect zal hebben op je bedrijfsimago.

4: Mensen willen snelheid ervaren
Snel, sneller, snelst is het credo als we het hebben over de laadtijd van een webpagina. Want, mensen willen zo snel mogelijk weten of ze iets aan jouw product of dienst hebben. Wanneer je website dus vol staat met zware afbeeldingen en ellenlange AI-gegenereerde teksten zonder overzichtelijke indeling, verlaten die potentiële klanten je website al na 3 seconden. Dan kan je nog zoveel menselijkheid verwerken in je content en een fantastisch uniek product of mooie dienst aanbieden, maar conversies blijven uit. Zorg er dus voor dat je menselijke content plaatst die tegemoetkomt aan menselijke emoties, zoals: vreugde, angst, vertrouwen of urgentie en laat het toevoegen van deze elementen niet ten koste gaan van je paginasnelheid.

Aan de slag met menselijke content dus!
Hoewel AI dus een fantastisch (hulp)middel is om richting te geven aan je content, is het des te belangrijker om authentiek te blijven als merk of als bedrijf. Geen emotieloze- of meningloze AI-gegenereerde content dus, maar menselijke teksten die een écht verhaal vertellen. En werk je met een chat op je website? Zorg er dan voor dat deze mensvriendelijk is en tegemoetkomt aan de behoeften van je publiek.

Laat je inspireren door meningen, emoties en authenticiteit en laat dat de leidraad zijn voor menselijke content die ervoor zorgt dat potentiële klanten bij jouw bedrijf aankloppen om diensten of producten af te nemen. Want spreek je het juiste publiek aan met passende content? Dan zit je goed voor de toekomst.
Ook aan de slag met een écht, goed verhaal dat je ideale publiek aanspreekt? Neem dan gerust contact met ons op.

Joyce Borkus
Content Marketeer