Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)
Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)

Thuiswerken een blijvertje, maar auto speelt toch een hoofdrol

Auto Zaken

Mobiliteit 2.0: thuiswerken een blijvertje, maar auto speelt toch een hoofdrol

Het was de afgelopen jaren bepaald niet eenvoudig om te bepalen waar het met de zakelijke mobiliteit heen gaat. Een interessant en leerzaam meetmoment op dat gebied is dan het jaarlijkse Nationaal Zakelijk Mobiliteitsonderzoek (NZMO) dat door Automotive AM wordt gepresenteerd tijdens de Zakenauto van het Jaar prijsuitreiking. 

Daaraan nemen duizenden zakelijke reizigers en ZZP-ers deel en deze keer dik 800 grote en wat kleinere bedrijven. Om voor de hand liggende redenen stonden die resultaten de afgelopen tijd bol van de onzekerheden. Feit was wel dat thuiswerken enorm toenam en reizen flink teruggeschroefd. De omstandigheden waren ernaar.

De actuele en intrigerende vraag is dan of het ‘hybride werken’ – deels thuis – stand gaat houden. Nadat in coronatijd is gebleken dat het best mogelijk is. Sterker nog: het beviel menigeen goed en scheelde in de kosten. Inmiddels is de situatie grotendeels gestabiliseerd en blijkt dat ‘we’ gemiddeld twee dagen per week thuis werken. Je zou denken dat auto daarbij ‘dus’ minder belangrijk wordt, maar niets is minder waar. Het aantal gereden zakenauto-kilometers juist toe. De bedrijvigheid groeit nu eenmaal, luidt de verklaring. Bijkomende ontwikkeling is dat de kosten van ‘zakenauto rijden’ vriendelijk gezegd een stijgende lijn vertonen. Met name door brandstof- en leasekosten. 

Het NZMO laat zien dat met name grotere bedrijven nu meer waarde hechten aan milieubewustzijn dan de kosten. Heel belangrijke ontwikkeling is dat bedrijven de tevredenheid van de medewerkers steeds hoger inschalen. Zonder twijfel een resultaat van de krapte op de arbeidsmarkt. Gevolg is dat het wagenpark van bedrijven eerder groeit dan afneemt.

Daarbij zie je dat de aandacht voor duurzaamheid toeneemt in het ‘keuzepakket’ voor de zakenauto keuzelijst. Vorig jaar liet maar één op de 25 bedrijven uitsluitend elektrische auto’s toe, nu zijn dat er al meer dan een op zeven. Een razendsnelle groei. Werknemers zelf geven tegelijkertijd ook steeds meer aan zo’n auto te willen. Diesel rijden lijkt op weg naar de uitgang: een opvallend kleine minderheid van de bedrijven staat het nog toe.

Het NZMO verwacht dat die trend doorzet. Twee op de drie ingezette zakelijke auto’s is over drie jaar een elektrische. Wie nu de verkeerde keuze maakt zit al snel met een incourante gebruikte auto dus…

Het is ook een interessante vraag welke merken dan de grote kanshebbers zijn? Opmerkelijk detail: de merkloyaliteit van het voorheen ongemeen gewilde Tesla daalt rap. De zakenrijder verandert en omdat bijtelling steeds minder meespeelt gaan juist die rijders wel duurzaam-, maar verder gewoon weer met hun hart kiezen. Als vijf meest attractieve merken komen in het actuele onderzoek BMW, Audi, Volvo, Mazda en Skoda naar voren. Die laatste- Skoda - is met de Enyaq iV gekroond als Zakenauto van het Jaar 2023. 

De tijden veranderen!

Rob van Ginneken