(Foto: Peter Isaak)
(Foto: Peter Isaak)

Europese groei Enreach dankzij Almeers leiderschap Stijn Nijhuis en Terry Aurik

Algemeen

Een onderneming starten, velen wagen zich er op een zeker moment aan. De redenen waarom mensen ondernemingen starten kunnen echter flink variëren. Sommigen willen gewoon graag ondernemen, anderen hebben een leuk idee wat ze in de markt willen zetten. Stijn Nijhuis startte, samen met jeugdvriend Koen van Geffen, aan het avontuur dat ondernemerschap heet omdat hij een duidelijk probleem in de markt signaleerde. “Koen en ik hadden destijds een webhosting bedrijf. Dat bedrijf had een telefoonaansluiting nodig maar wij liepen al snel tegen een probleem aan. Het duurde allemaal lang om alles te regelen en daarna merkten we dat we, doordat we allebei ook nog studeerden, niet vaak op kantoor waren en de telefoon dus niet konden opnemen. Het zou veel handiger zijn als we die telefoon op afstand zouden kunnen opnemen. We wilden eigenlijk allemaal dingen van die telefooncentrale die niet in zo’n standaard KPN box zaten,” aldus Nijhuis.

Passende oplossing

Een echt passende oplossing voor het door Nijhuis en Van Geffen gesignaleerde probleem bestond nog niet. De ondernemers hebben toen de stoute schoenen aangetrokken en hun probleem zelf opgelost. “Onze compagnon Egbert Groot had wat ideeën en die heeft toen een systeem gemaakt met open source waarbij we de telefooncentrale in een datacenter hingen en het mogelijk werd om ook als klein bedrijf gebruik te maken van veel geavanceerdere functies zoals een keuzemenu, een wachtrij, terugbelfuncties, alles erop en eraan, en op een efficiënte manier.” Met de ontwikkelde techniek werd het probleem van het webhosting bedrijf opgelost. Al snel ontdekten de ondernemers dat er meer bedrijven met dit probleem kampten. “Toen wilden de buren het ook, en de andere buren ook. En toen dachten we ‘dit is echt een handige oplossing, misschien moeten we daar een product van maken’,” aldus Nijhuis. Daaruit voortkomend is in 2005 op bedrijventerrein de Binderij het toenmalige Voiceworks geboren.

Evolutie

Vandaag de dag opereert het als Voiceworks opgerichte bedrijf onder de naam Enreach. Met het hoofdkantoor aan de Verlengde Duinvalleiweg in Almere Duin en 1200 werknemers verspreidt over vestigingen in 15 landen, is Enreach uitgegroeid tot groot internationaal bedrijf.
Naast de dynamische buy-and-build strategie van de organisatie is ook de unieke visie van CEO Nijhuis een bepalende factor in het succes van Enreach: “Sinds de start in 2005 zijn we enorm gegroeid. In 2018 is Voiceworks geëvolueerd naar Enreach. De groei die we hebben doorgemaakt, en nog steeds doormaken, wordt mede mogelijk gemaakt doordat ik mezelf zoveel mogelijk misbaar probeer te maken en anderen binnen de organisatie die gedachte ook meegeef. Als ik nog steeds alle beslissingen zelf zou moeten nemen dan kunnen we niet groeien. Simpelweg omdat ik dan degene ben die het proces vertraagt.”

Beslissingen nemen

Nijhuis benadrukt dat wanneer je de juiste mensen op de juiste plekken hebt zitten het helemaal niet lastig is om het maken van beslissingen uit handen te geven. Daarbij is dat volgens de ondernemer ook een heel natuurlijk proces. “Je kunt het vergelijken met een ouder-kind relatie. Naarmate een kind groter wordt neem je ook niet meer alle beslissingen voor het kind, maar gaat het kind dat zelf doen. Zo zie ik dat ook in een bedrijf. Naarmate een bedrijf groeit neemt niet één persoon meer de beslissingen maar de mensen binnen het bedrijf die op de juiste plekken zitten. Dat bevordert de processen en daarmee de mogelijkheid tot groei en opschaling. Bovendien kan ik mijn denkvermogen dan weer inzetten voor andere dingen waar ik anders niet aan toe zou komen.”

Holacracy

De Holacratische benadering van bedrijfsvoering is wat Enreach een interessante werkplek maakt. De organisatie ziet af van een traditioneel top-downmanagement en werkt met een organische, platte teamstructuur. Het voordeel van deze werkwijze? Iedereen heeft een eigen rol en draagt daar verantwoordelijkheid voor. De dynamische en transparante werkwijze maakt bijsturen eenvoudig. Het is niet toevallig dat de organisatie volgens dit principe te werk gaat. De werkwijze past uitstekend bij de visie van CEO Nijhuis waarin hij zichzelf misbaar maakt.

Verschuiving

Natuurlijk brengt groei en opschaling verschuivingen met zich mee binnen een organisatie. Eén van de ontwikkelingen die heeft plaatsgevonden als gevolg van groei is de focus van Nijhuis op Europa en de aanstelling van Terry Aurik in de functie CEO Nederland. Auriks roots liggen in de telecom wereld waarin zij binnen verschillende organisaties verschillende leidinggevende functies heeft bekleed, altijd met een commerciële rode draad. Nadat Aurik via via in contact was gekomen met wat destijds nog Voiceworks was, is zij na een aantal gesprekken bij de organisatie gestart in de functie van Sales Manager. “Wat mij vooral triggerde was de positie van Voiceworks in de markt. In transitie van de fysieke telefooncentrale naar de cloud, om daar voorloper in te zijn. Ik kwam wel binnen met de verantwoordelijkheid in de sales, maar met mijn bredere ervaring in de telecom wereld is mijn bijdrage binnen Enreach eigenlijk meer dan dat geweest. Ik kon al vrij snel meebouwen aan het bedrijf dat toen aan het begin van de scale up fase stond,” aldus Aurik. En terwijl Enreach als bedrijf groeide en Nijhuis meer Europa in trok, is Aurik meegegroeid naar haar huidige functie van CEO Nederland.

Lokaal ondernemerschap

Ondanks de status van Europees marktleider op het gebied van Unified-Communications-as-a-service (UCaaS)- en Contact-center-as-a-service (CCaaS) is de lokale Almeerse markt nog altijd heel belangrijk voor Nijhuis en Aurik. “We proberen lokaal ondernemerschap in Almere, maar ook in de rest van Flevoland, zoveel mogelijk bij ons bedrijf te betrekken. Almere is een prachtige ondernemende stad, maar wij denken wel dat er nog veel meer mogelijk is,” aldus Nijhuis. Om hieraan bij te dragen heeft de organisatie nauwe banden met bijvoorbeeld het ROC en Windesheim. Dat uit zich bijvoorbeeld in de begeleiding van studenten bij stages. “Op die opleidingen loopt veel jong talent rond, dat zijn de werknemers van de toekomst. We vinden het ontzettend waardevol om hen bij ons bedrijf te betrekken en te helpen in hun ontwikkeling, maar natuurlijk ook om te laten zien hoe leuk het is om bij ons te werken,” aldus Aurik. Daarnaast zetten de beide CEO’s zich ook in voor de stad en de regio door plek te nemen in Raden van Toezicht en als juryleden voor de uitreiking van verschillende ondernemersprijzen. Beide ondernemers staan ook altijd open voor vragen van andere ondernemers. “Als relatief succesvolle ondernemers die in Almere begonnen zijn heb je de verantwoordelijkheid om ook weer de volgende generatie ondernemers te helpen waar mogelijk.”

Meaningful Human Contact

Hoe de toekomst van Enreach eruit ziet is niet in beton gegoten. Wat wel vaststaat is dat Nijhuis en Aurik ontzettend gemotiveerd zijn om ‘meaningful human contact’ te blijven faciliteren. “Waar de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie door veel industrieën als bedreiging gezien worden is het voor ons juist een kans. De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en wij zien echt mogelijkheden om onze service voor klanten met behulp van AI verder te ontwikkelen en te verbeteren,” aldus Nijhuis. Een voorbeeld van zo’n ontwikkeling die Nijhuis ziet voor de toekomst is een slimme AI assistent die zelf afspraken met klanten kan plannen. Dit, en vele andere ideeën die AI mogelijk maakt of in de toekomst misschien mogelijk zal gaan maken, is gericht op het versimpelen van dienstverlening door automatisering. Want Enreach richt zich op de technologie aan de achterkant die voor de klant kwalitatieve, menselijke interactie aan de voorkant mogelijk maakt.

Connectie met Almere

Aurik wil in de toekomst de connectie met Almere versterken. “ICT klinkt moeilijk, dat schrikt mensen soms af. Er zijn veel functies binnen Enreach waarvoor je geen achtergrond in de ICT nodig hebt. Ik wil Enreach graag meer laten zien als leuk bedrijf om voor te werken en de gedachte dat ICT moeilijk of eng is van ons afschudden door mensen te helpen Enreach te leren kennen. Het zou leuk zijn als we daardoor ook meer Almeerders kunnen aannemen. Want ondanks dat we met Europese uitdagingen kampen zijn we ook nog steeds een lokaal bedrijf.”

Waarde voor Almeerse ondernemer

Nijhuis vult aan: “Ik denk ook dat de waarde van Enreach voor de Almeerse ondernemer de laatste jaren is gegroeid. Als Voiceworks waren we alleen een indirect kanaal, maar met de komst van ons directe kanaal onder de naam Eazit willen we voor Almeerse ondernemingen nadrukkelijker naar voren treden. Ik denk dat wij heel veel te bieden hebben. We zijn de grootste onafhankelijke glasvezelleverancier, de grootste zakelijke mobiele telecom aanbieder die netwerkonafhankelijk is, we zijn marktleider als het gaat om cloudtelefonie in Nederland en we weten dat ook nog eens te combineren met hele innovatieve toepassingen waarmee we echt het verschil kunnen maken, zeker ook in Almere.”