Staatssecretaris Uslu neemt het rapport in ontvangst. (Foto: NNP)
Staatssecretaris Uslu neemt het rapport in ontvangst. (Foto: NNP)

Huis-aan-huiskranten hebben in Almere het grootste bereik

Algemeen

Huis-aan-huiskranten hebben het grootste bereik richting inwoners. Vooral in Flevoland en met name in Almere. Dat blijkt uit onderzoek van het Commissariaat voor de Media.

Het bestuur van de Nederlandse Nieuwsblad Pers (NNP) en de directie van Almere Zaken en Almere DEZE WEEK zijn erg blij met de uitkomst van het onderzoek dat recent in Den Haag door het Commissariaat voor de Media is gepresenteerd. Het onderzoek is uitgevoerd onder 10.343 respondenten en is hiermee representatief voor heel Nederland. Overall worden de huis-aan-huiskranten gezien als de belangrijkste informatiebron. En, niet onbelangrijk, de huis-aan-huiskranten bereiken bijvoorbeeld ook de minder in het gemeentenieuws geïnteresseerde burger. 

Belangrijkste informatiebron

De onderzoekers lichten toe: “Opmerkelijk is dat het (gratis) huis-aan-huisblad er beter in slaagt dan alle andere media om ook minder geïnteresseerden te bereiken. Twintig procent van de niet erg of helemaal niet geïnteresseerden wordt wekelijks toch door informatie uit het huis-aan-huisblad bereikt. Ruim 90 procent van degenen die het huis-aan-huisblad als belangrijkste informatiebron kiest, wil deze op papier lezen.”

Ruim 46 procent geeft aan buitengewoon of erg geïnteresseerd te zijn in wat er in zijn eigen gemeente speelt

Aantrekkelijk

Nederlanders zijn overigens in grote meerderheid geïnteresseerd in lokaal nieuws. Ruim 46 procent geeft aan buitengewoon of erg geïnteresseerd te zijn in wat er in de (eigen) gemeente speelt. Nog eens 43 procent is enigszins geïnteresseerd. Als men één informatiebron moet kiezen die men als de meest belangrijke bron van lokaal nieuws beschouwt, dan wordt het huis-aan-huisblad het vaakst genoemd. 

Almere

“Uit de cijfers blijkt dat vooral Flevoland – en met name Almere - goed scoort. “Als groots voorvechter van lokale communicatie zijn we blij met deze cijfers, die bevestigen en versterken dat we in de stad een dagbladfunctie hebben”, zeggen uitgevers Martin van Feggelen en Ron Broertjes van Almere Zaken en Almere DEZE WEEK. “Met onze huis-aan-huiskrant en website proberen we die zo goed mogelijk in te vullen. Daarmee zijn en blijven we niet alleen voor lezers maar zeker ook voor adverteerders een erg aantrekkelijk medium.” Staatssecretaris voor Cultuur en Media Gunay Uslu nam het rapport van het Commissariaat in ontvangst. “De uitkomst laat zien dat lokale media een belangrijk onderdeel zijn van het leven van mensen. Een bevestiging van wat we al wisten.”

Meer willen weten over dit onderzoek? Download hier het rapport.


Huis-aan-huisbladen scoren het best. (Foto: NNP) - Christian van Goethem | Rodi Media