John Bes, algemeen directeur Almere City FC. (Foto: Mona Alikhah)
John Bes, algemeen directeur Almere City FC. (Foto: Mona Alikhah)

John Bes

Hoe is het nu met

Hij is inmiddels zeven jaar algemeen directeur bij Almere City FC, waarbij hij afgelopen seizoen de kroon op zijn werk zette: Almere City FC promoveerde naar de Eredivisie. Inmiddels zijn de eerste wedstrijden van de competitie gespeeld en doet Almere nu ook sportief mee op landelijk niveau. Een verandering voor de club, de stad en voor de directeur zelf. Almere Zaken ging daarom het gesprek aan met John Bes om te vragen: “Hoe is het nu met je?”

“Het gaat goed met me. Het is een hele spannende, maar ook mooie periode. We zijn ontzettend trots op wat we vorig seizoen met de club hebben laten zien en nu zijn we hard aan het werk om Almere City FC in alle facetten een Eredivisie Club te laten zijn. Dat ligt in lijn met de ambities die we eerder voor onszelf hebben gesteld: uitgroeien tot een eredivisiewaardige club. De afgelopen weken is er veel op ons afgekomen, maar we waren er al die jaren al goed op voorbereid. Het is dus vooral mooi werk dat veel energie oplevert.”

Wat bedoel je met Eredivisie op alle facetten? 

“We hebben altijd het streven gehad om meer te zijn dat alleen maar een voetbalclub. We willen ook iets bijdragen aan stad op het gebied van ondernemerschap, gezondheid en maatschappelijke betrokkenheid. Zo werken we samen met heel veel ondernemers, waarbij we ook voor bedrijven vitaliteitsprogramma’s hebben. We zijn niet voor niks ‘De fitste club van Nederland’. Maar ook voor kinderen hebben we verschillende programma’s waarbij ze bijvoorbeeld samen sporten of lees-training krijgen bij achterstanden. Het ‘Scoor een boek’-programma is daar een mooi voorbeeld van. En de oudere Almeerders die soms in een sociaal isolement zitten halen we op om ze een thuiswedstijd te laten bijwonen met elkaar. Dat levert regelmatig landelijk nieuws op. En terecht; het is prachtig om te zien hoe deze ‘routiniers’ dan genieten: van de sport en van de gezelligheid, maar bovenal van elkaar.”

Aan alles is te merken dat we ‘hot’ zijn

Wat is de grootste verandering sinds de promotie naar de Eredivisie? 

Eigenlijk merken we twee dingen. Ten eerste is dat de enorme toename van pers-verzoeken. Voorheen werden we met name lokaal en regionaal benaderd, nu merk je dat de verzoeken én bezoeken uit het hele land komen. Dat vraagt meer tijd, maar tegelijk zorgt het ook voor meer naamsbekendheid. We tellen mee. Het tweede verschil hangt daarmee samen: we merken dat onze impact enorm vergroot. De seizoenkaarten zijn uitverkocht, de fanartikelen zijn niet aan te slepen en de businessclub groeit opnieuw uit haar jasje. Je merkt dat we ‘hot’ zijn en daarmee gaan er deuren open die voorheen dicht bleven omdat we in de spotlights staan. Voor ons is dat prachtig, want juist omdat we meer willen zijn dan alleen een voetbalclub, kunnen we ook buiten het veld om voor de stad meer bereiken. De schaarste moet natuurlijk niet te lang duren, want je wil aan de vraag kunnen blijven voldoen. Daar ligt nu onze focus.

Over de stad gesproken: wat gaat er gebeuren met de bereikbaarheid en de capaciteit van het stadion? 

We zijn druk in gesprek om ook deze zaken aan te pakken. Feit is dat het stadion wordt uitgebreid. Waarschijnlijk worden er drie tribunes verhoogd, waardoor we van 4.300 naar 7.000 tot 8.000 bezoekers kunnen gaan. Grote vraag is alleen of dat binnen het huidige seizoen gaat lukken, want een dergelijke verbouwing is erg ingewikkeld tussen de wedstrijden door. Anders wordt het na afloop van dit seizoen, Maar er komt meer bij kijken dan alleen extra stoeltjes: ook de toegangspoortjes moeten worden uitgebreid, net als de kassa’s, de parkeerplekken enzovoorts. Samen met de gemeente zijn we ook in gesprek om infrastructuur aan te pakken, zodat met de toename van de capaciteit ook de goede doorloop en veiligheid in stand wordt gehouden. Die gesprekken lopen goed, dus ik voorzie dat dit ook op korte termijn wordt gerealiseerd. Voor ons is het belangrijkste dat we ervoor kunnen zorgen dat we elk wedstrijdbezoek optimaal kunnen faciliteren, op alle mogelijke gebieden. Zodat we van de schaarste een unieke mogelijkheid maken om direct door te groeien.”

Komen er in de Business Club veranderingen?

Daar gaan geen hele grote dingen gebeuren. Onze business club bestaat al vele jaren en heeft een hele trouwe en waardevolle smeltkroes van bedrijven. Die persoonlijke band met alle bedrijven is waar we voor staan en we letten er goed op dat dit niet verloren gaat nu we de mogelijkheid hebben om snel te groeien. We waarderen en koesteren wat we hebben. Wat we natuurlijk wel merken is dat er heel veel nieuwe aanvragen binnen zijn gekomen. We kijken daarbij goed naar wat de waarde is van de samenwerking die we aangaan. En dat is een wisselwerking, tussen het bedrijf, Almere City en de stad Almere. Juist als die drie stakeholders samenkomen, stijgt de meerwaarde van een partnerschap enorm. En dat is belangrijk, zeker nu we in de Eredivisie spelen, willen we onze partnerships ook naar een next level brengen..”