Almere als toeristische hot-spot (Foto: Aangeleverd)
Almere als toeristische hot-spot (Foto: Aangeleverd)

Welkom in de nieuwe toeristische Hot-spot van Nederland

Algemeen

Waar denk je aan als je aan Almere denkt? Dat het een nieuwe stad is misschien, dat je hier woont, dat je hier werkt? Maar heb je er ook weleens aan gedacht dat Almere een geweldige vakantiebestemming is voor (buitenlandse) toeristen? Sinds enige tijd is het toerisme vanuit Duitsland in onze stad enorm toegenomen. Almere Zaken heeft onderzocht hoe dat komt, en wat de gevolgen daarvan zijn voor de Almeerse economie.

Als er één Almeerder is die over dit onderwerp kan vertellen is het Nik Smit, directeur Almere City Marketing. Smit zet zich met zijn team dagelijks in voor, onder andere, het stimuleren en ontwikkelen van het toerisme in Almere. “We zijn een unieke stad, met bijzondere moderne architectuur, maar ook veel groen en water. Dit valt bij Duitsers erg in de smaak. De Floriade was een reden voor veel Duitsers om Almere te bezoeken. Deze bezoeken zijn zo goed bevallen dat dat nu doorzet wat resulteert in een hele nieuwe stroom van bezoekers voor onze stad.” Het aanwakkeren van toerisme is niet eenvoudig. “Je moet een vliegwiel in gang zetten. Je wil een stad met veel recreatieve voorzieningen. Maar die kunnen alleen bestaan als er voldoende toeristen komen. En die komen alleen als er voldoende recreatief aanbod is… je moet een positieve spiraal aanjagen.” aldus Smit.

Ontwikkeling

Almere werkt al langere tijd aan het aanwakkeren van het toerisme. Onder meer door deel te nemen aan het programma ‘Amsterdam bezoeken, Holland zien’. Met als doel enerzijds Amsterdam te ontzien, maar ook om toeristen kennis te laten maken met de regio.

Een positieve ontwikkeling binnen de stad is de groei van de overnachtingscapaciteit. De toename in hotels en andere overnachtingsplekken binnen de stad maken het mogelijk om meer bezoekers van verder weg te ontvangen. Jeanine Fokkens van Camping Waterhout en Cherryl de Vries van Odyssey Hotel Group maken de ontwikkelingen in het toerisme van dichtbij mee.

Camping Waterhout

“Sinds de Floriade merken wij een enorme toename in het aantal Duitse bezoekers. We merken dat Duitsers veel belangstelling hebben, niet alleen voor Almere maar voor de hele provincie. Ze vinden de natuur hier mooi en fietsen hier graag. Daar zijn wij natuurlijk een heel geschikte uitvalsbasis voor,” aldus Fokkens. De camping eigenaresse vertelt verder dat de Duitse toerist de camping goed weet te vinden. Actief reclame maken voor de camping in Duitsland doet de onderneemster dan ook niet. “We hebben binnen de camping wel wat dingen veranderd om goed aan te sluiten bij de wensen en behoeften van Duitsers. Dat uit zich in kleine dingen zoals dat we Duits spreken bij de receptie, dat is iets wat erg gewaardeerd wordt.”

Odyssey Hotel Group

“Almere is natuurlijk nog een hele jonge stad. De focus heeft eerst gelegen op het aangenaam maken van de leefomgeving voor bewoners, maar inmiddels is de stad zover dat er ruimte is voor zaken als toerisme. Daarin vindt echt wel een verschuiving plaats waarbij toerisme steeds belangrijker wordt, niet alleen in Almere maar in de hele provincie,” aldus De Vries. De onderneemster is blij met de ontwikkelingen in de markt en spreekt vol lof over een van de oorzaken van de komst van de Duitsers: de Floriade. “De Floriade heeft voor ons echt deuren geopend. Sinds het evenement weten Duitse tourmaatschappijen ons meer en meer te vinden. We doen ons best om in te spelen op de behoeften van de Duitse toerist. We hebben meer contact met partijen die de Duitse markt kennen om hier goed mee om te gaan.”

Eco toerisme

Almere City Marketing zet breed in om het toerisme vanuit Duitsland verder aan te wakkeren. In samenwerking met onder andere Den Haag en Utrecht is Almere een campagne gestart met de Deutsche Bahn (Duitse spoorwegmaatschappij). “We hebben er als stad heel bewust voor gekozen om niet alleen het toerisme in het algemeen, maar ook specifiek het eco toerisme aan te wakkeren. Almere is een stad die heel goed bereikbaar is met het OV, dus daar willen we graag gebruik van maken,” aldus Smit.

Kwaliteit vs kwantiteit

Volgens Smit heeft Almere niet de behoefte de plek van Amsterdam in te nemen als het neerkomt op toerisme. “We hebben ambitie voor groei op aantallen, maar wel op kwaliteit. Kwaliteit voor zowel de toerist als de Almeerder zelf, want de recreatieve voorzieningen die ontstaan door het toerisme zijn voor Almeerders zelf natuurlijk ook heel leuk.”

Wat kun je als ondernemer doen?

Smit wil Almeerse ondernemers oproepen om tijdig in te spelen op de huidige ontwikkelingen. “Zorg dat je deze nieuwe doelgroep kunt bereiken. Bijvoorbeeld door je website aan te passen of door menukaarten in verschillende talen aan te bieden. Dat soort kleine aanpassingen zorgen er al voor dat toeristen jouw bedrijf weten te vinden, en van jouw product of dienst gebruik willen maken.”