XC40 Recharge
XC40 Recharge

Volvo XC40 is Zakenauto van het Jaar

Auto Zaken

Een passender start is voor de nieuwe generatie Volvo XC40 nauwelijks mogelijk. De stevig opgewaardeerde Volvo XC40 krijgt lovende recensies in de media. Als kers op de taart is hij door een jury van vakjournalisten en leasespecialisten gekroond tot Zakenauto van het Jaar 2024.

Voor bedrijven en rijders heeft de Zakenauto van het Jaar een veel grotere betekenis dan andere – laten we zeggen - gangbare autotrofeeën. Vaak heb je het dan toch over een ‘schoonheidswedstrijd’. De Zakenauto-erkenning stoelt juist op praktijkgegevens en lange termijn ervaringen. 

De jury onderstreept dat de XC40 een vertrouwde waarde is. Ook letterlijk, door zijn hoge restwaarde. Bij deze praktijkprijs scoort de Volvo bovendien hoog waar het gaat om de rijkosten, duurzaamheid en de kwaliteit van de service.

De jury: “De dealerorganisatie én wat ze aan proposities bieden zijn bij Volvo belangrijke troefkaarten. De XC40 draait al jaren tussen de beste zakenauto’s mee, liep de trofee al enkele malen nipt mis, maar pakt deze keer overtuigend de eerste plaats. Je mag stellen dat de Zweedse middenklasser daarom tegelijkertijd een oeuvreprijs ontvangt. Hij speelt immers al jaren een hoofdrol.”

Nieuwe generatie stap vooruit

De erkenning als Zakenauto van het Jaar 2024 komt op het moment dat Volvo een technisch flink opgewaardeerde elektrische XC40 Recharge generatie lanceert. Als model is hij geliefd, dus behoudt hij uiterlijk en van binnen zijn karakter. Maar ‘onderhuids’ heeft een ware revolutie plaatsgevonden. Er is zelfs een nieuw platform voor ontwikkeld waarvan de elektrische aandrijving niet vóór- maar achterin zijn werk doet. 

Samen met een ‘afslankbeurt’ en nieuwe accutechniek scheelt dat een slok op een borrel in dynamiek en energieverbruik. De nieuw ontwikkelde XC40 heeft als basis dus de elektrische aandrijfmotor motor achterin. Volvo-liefhebbers melden dat het feitelijk zo hoort, omdat het voor Volvo traditioneel de ‘standaardaandrijving’ was. 

Het heeft inderdaad duidelijke pluspunten. Zo geeft het meer grip bij het optrekken en kunnen beide voorwiel zich geheel ‘concentreren’ op de koers- en bochtenstabiliteit van de auto. Lees: de nieuwe XC40 stuurt strakker, is wendbaarder en voelt bijvoorbeeld ook beheersbaarder aan als je pittig doorrijdt. 

Belangrijk voor transitie

De XC40 is een verkoophit en Volvo verwacht dat de nieuwe generatie de omschakeling naar elektrisch rijden sneller zal laten verlopen. Hun in eigen huis ontwikkelde aandrijfmotor werkt rustiger en efficiënter, maar is met zijn nieuwe techniek ook flink lichter.

Dat verklaart waarom de ‘basisversie’ met zijn 238 pk méér dan rap zat is. Zijn trekkracht is enorm (400 Nm) en dat heeft als praktische bonus dat hij 1.500 kilogram aan de trekhaak mag hebben. Extra troefkaart.

Met zijn lengte van 444 centimeter valt de XC40 in de populairste middenklasse voor dit soort auto’s. Het biedt een mooie balans: veelzijdig, behoorlijk ruim en toch heeft hij aardig veel dynamiek in huis. Zijn sprint naar 100 in 7,3 seconden is vooral ‘op papier’ meegenomen, maar een veel grotere troefkaart is zijn vlotte rijgedrag. 

Het gevoel in de besturing is aan de lichte kant, maar de Zweedse SUV laat zich heel precies dirigeren en blijft mooi stabiel als je stevig doorrijdt. De technici hebben naast de nieuwe aandrijflijn ook een uit lichtmetaal opgetrokken wielophanging en -achterasconstructie ontwikkeld. Daarbij zijn in een moeite door verfijningen aan het onderstel doorgevoerd. 

Nu de voorwielen geen aandrijfkrachten meer hoeven te verwerken is de hele rijervaring een tandje opgewaardeerd. Geraffineerder, is misschien een betere omschrijving. 

Verbeteringen techniek

Het hart van de nieuwe aandrijving komt trouwens uit een klimaatneutraal werkende motorenfabriek in Skövde, Zweden. De auto zelf wordt in het Belgische Gent geproduceerd. Daar worden de accupakketten ook geassembleerd. Die accumodules hebben een nieuwe samenstelling en bieden een hogere energiedichtheid. Lees: 69 kWh capaciteit bij een lager gewicht. Alles telt mee!

Het geeft hem een heel verdienstelijke (WLTP) actieradius van 475 kilometer. Tijdens testritten in heuvelachtig gebied haalden we nog altijd 370 kilometer. Niet verkeerd. Laden? De standaard boordlader voor aan een wallbox of straatpaal haalt 11 kW. Een doorsnee waarde, net als het DC snelladen met 135 kW. 

De XC40-versie met optionele grotere ‘long range’ accu komt een kilometer of 90 verder en kost twee mille meer. Het overwegen waard. 

Plus en min

Onderhuids is alles nieuw, maar verder behoudt de nieuwe XC40 in grote lijnen alles zoals we het kennen. Het zitcomfort voorin is uitstekend en omdat de nieuwe achterwielaandrijver een verfijnder en zachter afgestemde vering en schokdemping heeft, is het rijcomfort merkbaar verbeterd. Ook achterin zit je heel behoorlijk, met de aantekening dat je als grotere passagier met iets ‘opgetrokken’ benen zit omdat de vloer aan de hoge kant is. 

Daaronder ligt de accu namelijk. Dat geldt daarom ook voor de til- en vloerhoogte in de bagageruimte. Toch heb je samen met de ‘frunk’ laadruimte onder de motorkap 500 liter beschikbaar. Goed te doen.

Het geheel is keurig afgewerkt, heeft een hoogwaardige uitstraling en de uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting waar je bij Volvo eigenlijk al op rekent. De bediening is in de meeste opzichten handig en doordacht. Het grote beeldscherm biedt een wereld aan functies en mogelijkheden. Dat heeft helaas ook zijn nadelen, want sommige instellingen zijn wat diep in het menu verstopt. 

Alles bij elkaar opgeteld is de kersverse Zakenauto van het Jaar in navolging van zijn voorganger een succesnummer in de dop. Prijzen: de Pure Electric Essential versie start onder de fiscale 45 mille grens en biedt voor de particulier – 2.950 euro subsidie. Belangrijk detail in het kostenplaatje: de XC40 krijgt tot vijf jaar onderhoud mee. 

Ander interessant nieuws is het feit dat de Zakenauto van het Jaar 2024 in de showroom gezelschap krijgt van de wat compactere compleet nieuwe elektrische XC30 in een prijsklasse vanaf 37 mille. Volvo timmert lekker aan de weg richting zakelijke- en natuurlijk ook particuliere rijders die de lat hoog leggen.

Door Rob van Ginneken
Foto’s Volvo, RvGP

XC40 Recharge
XC40 Recharge
XC40 Recharge
XC40 Recharge
XC40 Recharge
XC40 Recharge
XC40 Recharge
XC40 Recharge
XC40 Recharge
XC40 Recharge
XC40 Recharge
XC40 Recharge
XC40 Recharge
XC40 Recharge
XC40 Recharge
XC40 Recharge