Afbeelding
AlmereZaken

Sloop gebouw De Beurs niet, aldus commissie Welstand en Erfgoed Almere

Redactie

De commissie Welstand en Erfgoed Almere doet een dringend beroep op de gemeente om gebouw De Beurs aan de Wissel niet te slopen. Volgens de commissie willen ze het stadsbestuur daarmee behoeden voor ‘onherstelbaar feit.’ Het pand staat al lange tijd leeg en het domein van zwervers.

De commissie stuurde de brief al op 29 maart, maar heeft nog geen reactie gekregen vanuit het stadhuis. ‘Omdat er na het versturen van het advies ontwikkelingen hebben plaatsgevonden die sloop nog dichterbij brengen, is de urgentie nog groter’, aldus de commissie die stelt dat het gebouw, waar ooit het bedrijf Oranjewoud gevestigd was, tot de ‘iconen van Almere’ behoort. Over de hele wereld zouden bewoners zich inzetten om de ‘brutalistische’ bouwstroming te behouden.

De commissie stelt dat er plannen zijn om het gebouw in zijn geheel te slopen en vervolgens gedeeltelijk herbouwd wordt met aan de westzijde een meer eigentijdse glazen deel. ‘De gevel is in afwijking van de oorspronkelijke gevel vervangen door een grote glazen pui in de oostergevel. (...)

Kenmerken zoals trappenlandschap, installaties en open parkeergarage komen niet meer terug.’

Mogelijkheden

De commissie heeft bovendien niet de indruk dat door de gemeente en de ontwikkelaar alle mogelijkheden voor herbestemming zijn onderzocht. ‘Herbestemming van het Beursgebouw, het allereerste gebouw van Almere Stad, zou aan de transformatie van het stationsgebied een historische gelaagdheid meegeven die elke volwassen stad kenmerkt. Het houdt bovendien de lange lijn van pioniersstad, en plaats waar het architectonisch experiment de ruimte krijgt, zichtbaar. (...) Kort samengevat is de commissie er niet van overtuigd dat er voldoende en op onafhankelijk wijze is onderzocht dat de beurs niet kan worden behouden. We stellen het college daarom voor alsnog een onafhankelijke haalbaarheidsstudie naar het Beursgebouw te laten doen.

Gebouw De Beurs staat al lange tijd leeg. (Archieffoto: Fred Rotgans)