Danielle en Pieter van der Horst, eigenaren Thermen La Mer
Danielle en Pieter van der Horst, eigenaren Thermen La Mer Charlotte Reijnen

25 jaar Thermen La Mer: ‘Een middelgroot bedrijf met een kleinschalig karakter’

Bedrijfsprofiel

Toen Pieter en Daniëlle van der Horst respectievelijk 24 en 25 jaar geleden bij day spa Thermen La Mer gingen werken hadden zij nooit kunnen bedenken uiteindelijk eigenaar te worden van het bedrijf. Echter, toen in 2015 de kans zich voordeed om het bedrijf over te nemen, heeft het duo niet lang getwijfeld en deze mogelijkheid met beide handen aangepakt. “We waren beiden heel content als werknemers binnen de organisatie, maar toen de vorige eigenaren wilden verkopen en het ernaar uitzag dat het bedrijf aan een grote partij verkocht zou worden waardoor bijvoorbeeld ook al het personeel weg zou moeten hebben wij al snel de keuze gemaakt Thermen La Mer over te nemen en voort te zetten zoals het in onze ogen bedoeld is; als een middelgroot bedrijf met een kleinschalig karakter.” Aldus Van der Horst.

Kansen optimaal benutten

Dat de ondernemers eind januari het 25 jarig bestaan van ‘hun’ bedrijf hebben gevierd is een mooie mijlpaal, maar zeker niet vanzelfsprekend. Na de verbreding van de A6, waar het ondernemers duo veel hinder van ondervonden heeft en de covid-19 pandemie, presenteerde de volgende uitdaging zich begin 2022 in de vorm van de enorme stijging van de energieprijzen. Het duo Van der Horst stelt zich weerbaar op en laat zich niet klein krijgen. Met een aanpak die zich kenmerkt door een flexibele houding en positieve blik weten de sauna eigenaren de kansen uit elke uitdaging te filteren en optimaal te benutten.

“Elke uitdaging biedt ook kansen, als je die kansen goed weet te benutten kun je er vaak zelfs sterker uit komen. Door alles wat we sinds 2015 met Thermen La Mer hebben meegemaakt zijn we enorm gegroeid als ondernemers, hebben we dingen gedaan die anders waarschijnlijk nooit gebeurd zouden zijn en lessen geleerd die we anders nooit geleerd zouden hebben.”

Binding met personeel en gasten

Tijdens de covid-19 pandemie is het bedrijf verschillende malen (gedeeltelijk) gesloten geweest. Het duo Van der Horst heeft niet bij de pakken neergezeten maar deze tijd juist goed benut; er is veel geklust en opgeknapt binnen het bedrijf. “We hebben een nieuwe sauna gebouwd en binnen is er ook veel aangepakt. Tijdens dit proces hebben we ons personeel beter en op een andere manier leren kennen. We hebben ontdekt dat veel van onze medewerkers buiten hun normale werkzaamheden om veel andere kwaliteiten bezitten en die graag willen inzetten. Door elkaar op die manier te leren kennen is de band tussen ons en het personeel, maar ook tussen medewerkers onderling, enorm versterkt. We hebben, op een enkel vertrek als gevolg van een natuurlijk verloop na, al ons personeel behouden tijdens de corona crisis.” Aldus Van der Horst. Zijn echtgenoot vult aan: “Behalve binding met het personeel hebben we ook zo goed mogelijk de binding met onze gasten behouden. Toen we na een dag klussen even op het terras zijn gaan zitten om bij te komen merkten we hoe fijn het is om daar te zitten, ondanks dat het nog helemaal niet zo warm was. Daardoor zijn we op het idee gekomen om ‘La Mer Lounge’ te starten. Een initiatief dat mensen de kans bood heerlijk op ons terras van een hapje en drankje te genieten. Soms ook onder het genot van live muziek.” De verschillende maatregelen waar de ondernemers mee te maken kregen tijdens de corona pandemie hebben een creatief vuur aangewakkerd. Als onderdeel van La Mer Lounge hebben de ondernemers cocktailavonden, kinderactiviteiten, een pubquiz en bingo onder leiding van een drag queen georganiseerd.

Jubileumweek

Het 25 jarig bestaan van Thermen La Mer is uitgebreid gevierd met een feestweek van 24 tot en met 29 januari. De jubileum festiviteiten zijn afgetrapt met een jubileum ontbijt voor genodigden op dinsdag 24 januari. Daarna volgden verschillende opgietingen, een rituelen dag en een zogeheten ‘Loyly Experience’ waarbij het beste van Thermen La Mer voorbij is gekomen. Daarnaast is er nog één keer plaats gemaakt voor de tijdens de corona lockdown ontstane ‘La Mer Lounge’ met de La Mer Drag Bingo en de kidsclub.

Verduurzaming

Voordat mensen zeggen dat iets aan vervanging toe is, willen wij het al vervangen hebben

De sauna eigenaren zijn trots op wat ze de afgelopen jaren bereikt hebben, maar kijken ook graag vooruit naar wat zij nog kunnen bereiken. Service, klantgerichtheid en vernieuwing staan daarbij altijd voorop en zijn de pijlers voor het creëren van de optimale klantbeleving. “We zijn continu bezig met het doorvoeren van verbeteringen. Voordat mensen zeggen dat iets aan vervanging toe is, willen wij het al vervangen hebben.” Aldus Van der Horst. Sinds het duo Van der Horst samen aan het roer van Thermen La Mer staat voeren zij elk jaar werkzaamheden uit om de faciliteiten te onderhouden, verbeteren of uit te breiden. Sommige veranderingen zijn duidelijk zichtbaar voor gasten, zoals een nieuwe yurt of sauna en de uitbreiding van het horeca gedeelte. Andere veranderingen zijn minder zichtbaar. “Al enige tijd zetten we in op verduurzaming van onze faciliteiten, daar zijn we al mee begonnen voordat de energieprijzen begonnen te stijgen. Helaas heeft de corona crisis een deuk in ons budget geslagen. Daarbij komt ook nog dat verduurzaming heel kostbaar is, maar niet direct nieuwe gasten trekt zoals een nieuwe sauna dat wel doet. Daarom pakken we dit stapsgewijs aan.”

Het komende jaar investeert day spa Thermen La Mer in PVT panelen op de kelo sauna’s, wordt het filtersysteem van de zwembaden gerenoveerd en wordt de warmwatervoorziening van de douches, keuken en beauty afdeling vervangen. “Met de PVT panelen wordt niet alleen stroom, maar ook warmte opgewekt. Dat is voor ons een enorme stap richting een duurzamere en energiezuinigere voortzetting van ons bedrijf.”

Inspelen op ontwikkelingen

Het ondernemers duo kent haar gasten goed. Sommige vaste gasten zelfs meer persoonlijk. Het contact met de gasten gecombineerd met informatie over de gehele doelgroep en ontwikkelingen bij andere sauna’s zijn zeer waardevol voor Van der Horst en zijn echtgenote. Aan de hand van die kennis spelen de ondernemers in op veranderingen in de markt en blijven zijn de aansluiting met de wensen en behoeften van hun gasten behouden. “De verbeteringen en veranderingen die we in de loop van de tijd hebben doorgevoerd komen voort uit een verschuiving van de verwachting van onze gasten. Zoveel jaar geleden ging je naar de sauna, kon je daar een klein hapje eten en was iedereen daar content mee. Tegenwoordig is dat verwachtingspatroon compleet anders. Een dagje sauna is een veel bredere beleving geworden waarbij naast de sauna ook uitgebreid tafelen en een grote verscheidenheid aan behandelingen en rituelen hoort. Dat betekent ook gelijk dat wij nog lang niet klaar zijn. We zijn aan het kijken hoe we op termijn onze faciliteiten kunnen uitbreiden om, op de nu nog rustigere momenten, ook meer gasten te trekken en nog beter aan te sluiten bij het verwachtingspatroon dat tegenwoordig bij een dagje sauna hoort.”

Toekomst

De komende jaren staan er bij Thermen La Mer dan ook, naast verduurzaming, een aantal projecten op de planning die wél direct bijdragen aan een verbetering van de beleving van gasten. Te denken valt aan het creëren van extra toiletten, het vervangen van het zwembad en de whirlpools. Maar ook de aanleg van een groot dompelbad, de renovatie van de Osmaanse ruimte en de aanleg van een zoutwaterbad staan hoog op het lijstje van het ondernemers duo Van der Horst.

Thermen La Mer
Scoutingpad 3
1351 GN Almere Haven

036 53 86 888
info@thermenlamer.nl
www.thermenlamer.nl 

Thermen La Mer
Thermen La Mer
Thermen La Mer
Thermen La Mer
Thermen La Mer
Thermen La Mer
Viering 25-jarig jubileum Thermen La Mer
Thermen La Mer
Viering 25-jarig jubileum Thermen La Mer
Viering 25-jarig jubileum Thermen La Mer
Thermen La Mer
Thermen La Mer
Thermen La Mer in de beginjaren
Thermen La Mer in de beginjaren