Afbeelding
AlmereZaken

Column S&S Online Marketing: tips anno 2020

Algemeen

Laten we kennis maken, wij zijn S&S Online Marketing, een full service online marketing bureau opgericht en gevestigd in Almere. Wij zullen vanaf deze editie als online marketing partner een vaste rubriek verzorgen voor Almere Zaken waarin we jou alles vertellen dat je moet weten over online marketing en het digitale landschap.

 

Iedere uitgave zal één van onze experts de nobele taak op zich nemen om jou iets te leren over zijn of haar vakgebied. We helpen je te ontdekken hoe je optimaal kunt inspelen op de veranderende trends, met handige tips en tricks zodat je direct zelf aan de slag kunt. Om te beginnen vertellen we kort iets over de online marketing trends van 2020.

Vertel jouw verhaal visueel
Beeldtaal heeft de dominante positie van tekst overgenomen, dat is niet iets nieuws. Toch hebben veel bedrijven nog een stap te zetten in hun visuele communicatie. Denk aan het vertellen van het bedrijfsverhaal door middel van een prikkelende video, wat niet alleen goed is voor meer zichtbaarheid, maar ook bijdraagt aan meer betrouwbaarheid. Ook zal het gebruik van stories – dit zijn video’s en foto’s die voor 24 uur te bekijken zijn op een sociaal medium – in 2020 nog belangrijker worden. Stories worden doorgaans vaker bekeken dan berichten in de tijdlijnen, waardoor dit een onderdeel is wat zeker niet vergeten mag worden. We merken dat de meeste bedrijven die met social media starten, voornamelijk bezig zijn met berichten op de tijdlijnen.

 

Maak gebruik van chatbots

Een andere online marketing trend in 2020 is het gebruik van chatbots. Je kent ze als de chatschermpjes die open poppen zodra je een website bezoekt. “Hi, kan ik je ergens bij helpen?”, staat er dan in beeld. Chatbots vergroten de user experience van de bezoeker, doordat ze pro actief benaderd worden en met de hulp van de chatbot sneller vinden waar ze naar op zoek zijn. Voor jou als ondernemer hebben chatbots als voordeel dat ze een kostenbesparende vorm van webcare zijn. De chatbots zijn namelijk via regels in te stellen, waardoor je automatisch een passend antwoord kan geven op de meest gestelde vragen. Zo ontzorg je niet alleen je klantenservice, maar help je ook je bezoekers sneller, waardoor de kans op conversie stijgt.

Alomvattende social media strategie

We merken dat veel bedrijven de berichten op alle sociale kanalen door kopiëren om tijd te besparen. Het is belangrijk om als ondernemer of marketeer te begrijpen, dat de verschillende social media kanalen, vaak verschillende doelgroepen en volgers hebben. Om een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken is het belangrijk om een alomvattend social media plan te hebben, toegespitst op elk kanaal. Door te werken met verschillende sociale platforms waarbij content op elkaar aansluit, wordt het bovendien makkelijker om de (potentiële) klant te overtuigen. En je zorgt er hiermee voor dat het voor een persoon interessant blijft om meerdere kanalen van een bedrijf te blijven volgen.

Dat was het voor deze uitgave. Volgende keer komt een van onze experts aan het woord. Benieuwd naar zijn of haar verhaal? Houd ons in de gaten en volg ons!

Robin Sluijter

Founder S&S Online Marketing

www.sensmarketing.nl