Afbeelding
AlmereZaken

Social Media? Gewoon Doen!

Algemeen

Uit recent onderzoek is gebleken dat slechts 20 procent van de Noord-Hollandse ondernemers doelgericht actief is op social media. Misschien is het plankenkoorts of kijkt men liever even de kat uit de boom. Het kan ook zijn dat er nog te veel angst is voor het onbekende. Online communicatiedeskundige, Jan Willem Alphenaar (1969) roept ondernemers op de schroom van zich af te gooien en het gewoon te gaan doen. “Als je begrijpt waarom mensen zaken met elkaar doen, dan kun je die lijn met een gerust hart doortrekken naar social media.”
Dit voorjaar verscheen zijn boek: SIMPEL, zakendoen met social media. Een makkelijk leesbaar en gebruikersvriendelijk handboek, zeg maar gerust: een handleiding voor de aspirant social media-gebruiker. Alphenaar geeft lezingen over social media door het gehele land voor bijna alle denkbare branches. “Ondernemers zijn zoekende”, merkt Alphenaar op. “Het is een uitdagende periode waarin we zoeken naar nieuwe mogelijkheden. Ik merk dat mijn toehoorders enthousiast zijn en ook hun verhaal kwijt willen. Over het algemeen zien ze social media als een verrijking. Je komt met bijna iedereen in contact en kan daardoor dus direct met je doelgroep communiceren. Belangrijk is wel dat men ziet waar de valkuilen liggen. Het is een open etalage. Dan kan je ook dingen kapotmaken door bijvoorbeeld een te commerciële boodschap tot wel twintig keer toe te posten. Dat wekt irritatie op. Om even bij Facebook te blijven: dat is niet alleen een zendkanaal, maar juist een manier om met elkaar in gesprek te komen. Wie dat ziet, eerlijk is en de zaken niet anders brengt dan ze zijn, zal vooral de positieve effecten en mogelijkheden ervaren.”
Met zijn boek geeft Alphenaar stapsgewijs en per medium uitleg over hoe je je pagina’s het beste kunt invullen, opzetten en inzetten. “Mijn visie en verhaal blijken te kloppen”, zegt hij. “Dat hoor ik van mensen die kritisch zijn. Ik geef in het boek veel kennis weg, maar daar moet je juist niet bang voor zijn. Door mijn kennis te delen, komt er steeds meer werk op mijn pad. Ook dat is weer het mooie van deze nieuwe tijd.”

LinkedIn

Natuurlijk ligt het voor de hand om Alphenaars voorkeur te peilen op het gebied van social media voor de zakelijke markt. Desgevraagd zet hij het hoogste in op LinkedIn. “Op LinkedIn is bijna iedereen te vinden. Je kunt dus heel snel met iemand in contact komen. Je moet het echter niet zien als een veredeld visitekaartje, maar actief zijn door bijvoorbeeld je profiel regelmatig te updaten of in groepen actief te zijn op LinkedIn en kennis te delen. Verder ben ik zelf heel enthousiast over Facebook. Het werkt heel makkelijk, zeker als je consumentenproducten verkoopt. Je kunt mensen goed volgen en daarmee weten wat er speelt. Het zit slim in elkaar. Maar blijf wel scherp: Facebook is achter de schermen bezig met nieuwe voorwaarden en uitgangspunten.”
Kritischer is Alphenaar als het gaat over Twitter. “Twitter is heel snel. Een boodschap is dus snel gezien en weer weg. Je denkt dat je veel mensen bereikt, maar dat is juist door het vluchtige karakter van het medium niet zo. De kracht ligt in de potentiële olievlek die het kan zijn. Maar zie het vooral als een leuke en onbeheersbare chaos. Wat je wél kan doen met Twitter is prikkelen en testen. Bijvoorbeeld door stelling te nemen. Dat mag gerust, óók als jouw mening afwijkt van de massa. Maar helaas vertonen we toch nog teveel ‘puppy gedrag’. Tot slot wil ik Pinterest niet ongenoemd laten. Zeker voor webshops is dat een grote traffic generator.’ En Google? ‘Google is nog steeds de allergrootste zoekmachine van de wereld. Google zal behoorlijk terrein winnen en invloed krijgen, meer dan men misschien nu nog denkt.”
‘Als ik tot slot een paar algemene tips zou moeten geven, dan wil ik ondernemers aanraden hun pijlen niet op één medium te richten. Spreid je boodschap, want het kan per medium over een jaar allemaal anders zijn. Ga het gewoon doen: begin klein, ga op je bek, vraag hulp, maar weet wát je doet en waaróm je het doet. Wacht niet op een ingewikkelde strategie, maar ontdek de mogelijkheden door gewoon je gang te gaan. En: neem er de tijd voor!’