Afbeelding
AlmereZaken

Buiten winnen, is binnen beginnen!

Algemeen

Afgelopen week zat ik met een directeur van een metaalbedrijf om tafel. Hij stelde me de vraag: ‘Mark, hoe kan het nu dat de werkeloosheid toeneemt en ik toch niet over het juiste personeel kan beschikken. Er zijn er toch genoeg…’. Tja, dat is een vraag die ik wel vaker krijg. Er is namelijk sprake van kwalitatieve krapte!
Als we de vraag van mijn opdrachtgever vanuit het perspectief van strategische personeelsplanning bekijken dan zijn er verschillende vragen die van belang zijn om te beantwoorden:
•   Welke kwaliteiten van medewerkers heb ik nodig om mijn strategie als organisatie te kunnen realiseren?
•   Om welke aantallen medewerkers en functies gaat het dan?
•   Op welke contractbasis kan ik deze medewerkers aan mijn organisatie binden?
•   Tegen welke kosten en opbrengsten kan ik deze medewerkers inzetten?
•   Willen de beoogde medewerkers wel voor mijn organisatie werken?
•   Is mijn huidige bezetting voldoende flexibel om met de toekomstige eisen mee te bewegen?
Dit vraagt veel van organisaties. Anticiperen op de arbeidsmarkt, achterhalen welke strategie relevant is voor de organisatie en wat deze strategie betekent voor de personele bezetting. Daarbij is het belangrijk om stil te staan bij de wensen van het individu. Want wellicht merkt u het nog niet, maar de medewerker van de (nabije) toekomst stelt zo zijn eigen eisen aan het werk dat hij/zij wel en niet wil doen. Of: bij welke organisatie de medewerker zijn/haar schaarse kwaliteiten wil inzetten. Het is dus de vraag of de medewerker voor u kiest of voor uw concurrent.
Niet voor niets zien we een snelle opkomst van ‘employer branding’, anders gezegd: ‘Hoe zorg je er als organisatie voor dat de potentiele medewerker voor jouw organisatie kiest?’. Hiervoor geldt: ‘Binnen beginnen is buiten winnen’. ‘Zijn uw medewerkers de ambassadeurs van uw organisatie? Vertellen zij met enthousiasme over het werk en de organisatie?’. Om te toetsen of u al een ‘employer of choice’ bent hierbij drie vragen:
•   Bent u succesvol in het aantrekken van nieuw personeel, wat blijkt uit een regelmatige stroom van open sollicitaties van kandidaten waar u naar op zoekt bent?
•   Ervaren de bij uw organisatie werkzame medewerkers de werkomgeving als motiverend en inspirerend?
•   Zijn uw medewerkers niet van plan de organisatie te verlaten, zelfs als de concurrent een hoger salaris biedt?
In deze column voldoende vragen om op te reflecteren. Wilt u verder lezen? Dan breng ik u graag de paper ‘Strategische Personeelsplanning’ onder de aandacht. Deze paper is te downloaden via https://forms.randstad.nl/randstadnederland/strategischepersoneelsplanning2013. Verder praten kan natuurlijk ook, neemt u dan contact op via mijn collega’s in Almere bereikbaar via 036 5383600, Marktmeesterstraat 4, Almere.
Mark de Lat
directeur consultancy Randstad NL