Afbeelding

Kennis en kennismanagement, belangrijk voor iedere organisatie!

Partnernieuws

Iedereen heeft in zijn leven te maken met kennis. Dit begint al vroeg; je krijgt van je ouders normen en waarden mee. Daarna ga je naar school en leer je over bijvoorbeeld hoe je een bepaalde som moet uitrekenen. Iedere dag leert een mens nieuwe dingen en doet die kennis op. Op een gegeven moment kom je tot een belangrijke keuze: ‘welke kennis wil ik opdoen om mijzelf te ontwikkelen, maar tegelijkertijd ook een toevoeging op de arbeidsmarkt te zijn.’ Dit is een keuze waar veel (jonge) mensen mee te maken krijgen.

Kennis 

Het op de juiste manier managen van kennis is erg belangrijk. Echter staan bedrijven hier voor een ingewikkelde taak. Hoe zorg je ervoor dat de juiste kennis in de organisatie aanwezig is, deze kennis wordt gedeeld en dat deze kennis mee wordt genomen in de werkzaamheden? Tot slot misschien wel het belangrijkste in de hele keten van kennismanagement: hoe zorg je als bedrijf ervoor dat de juiste kennis binnen de organisatie blijft?

Willemijn Loeve, oud-stagiair bij Recruit a Student, heeft tijdens haar afstudeeropdracht onderzoek gedaan naar het inrichten van kennismanagement binnen een organisatie. Hieruit is een advies gekomen waar Recruit a Student zich als organisatie mee bezig gaat houden. Maar wat is nou de belangrijkste les die wij als verschillende ondernemingen uit dit onderzoek kunnen leren?
Voordat bekeken kan worden welke kennis ontwikkeld moet worden, is het belangrijk om te weten welke kennis op dat moment al in huis is en wat de benodigde kennis is. Vervolgens wordt duidelijk welke kennis nodig is om het gat van missende kennis op te vullen. Een hulpmiddel bij het gehele kennismanagementproces kan een intranet zijn of bijvoorbeeld een Skills Database. Wat weet en kan een medewerker al, waar moet iemand meer aandacht aan besteden en wat is de maatstaaf om te bepalen of de kennis op dat moment voldoende is?

Kennis bij studenten 

Je verwacht het misschien niet altijd, maar studenten hebben al erg veel kennis in huis. (Werk)ervaring ontbreekt wellicht bij studenten, omdat hier gewoonweg de tijd nog niet voor is geweest. Echter is het hebben van up-to-date kennis en een frisse blik zeker iets wat een student kenmerkt. Voor ieder bedrijf is het aannemen van jonge talenten waardevol, juist hierdoor!
Kortom, het managen van kennis is een ingewikkelde klus gezien het feit dat kennis een enorm abstract begrip is. Echter is het ontzettend belangrijk om je hier als organisatie mee bezig te houden. Enerzijds om beter aan de bedrijfsdoelstellingen te kunnen voldoen. Anderzijds staat het belang van goede medewerkers voorop. Ook wordt duidelijk wat voor medewerker een bedrijf nodig heeft om het team te versterken. Dit is wellicht wel een (pas afgestudeerde) student.