Afbeelding

Producten meer aandacht laten krijgen door product placement monitoren

Partnerbijdrage

Reclames zijn tegenwoordig overal. Niet alleen op televisie, maar ook in apps op telefoons, op reclameborden buiten en in tijdschriften. Wanneer de logo’s van merken enorm groot in beeld komen, wordt dit gewoon reclame genoemd. Het is de bedoeling dat dát specifieke product aanbevolen wordt.

Maar ook in films, series of boeken wordt ook gebruik gemaakt van een ander soort reclame; sluikreclame. Dit is een bepaalde vorm van het promoten van een product, zonder dat deze heel overdreven op display staat. Het is de bedoeling dat de, nietsvermoedende, kijker dit product ziet en opslaat.

Sluikreclame is dus bedoeld om meer aandacht te brengen onder producten. Maar hoe weet men zeker dat deze vorm van reclame werkt en dat iedereen het product ziet? Hiervoor wordt product placement monitoren gebruikt.

Product placement

Product placement is een ander woord voor sluikreclame. Deze manier van reclame maken wordt op allerlei manieren gebruikt, zoals dus in films en series. Zo kan er in een film uitsluitend één bepaald automerk worden gebruikt, of gaan personages uit een serie winkelen bij één soort winkelketen. Ook voor huishoudelijke producten wordt er vaak gebruik gemaakt van product placement. Als gezinnen continu een hele goede stofzuiger gebruiken en het merk hiervan goed in beeld is, kan men aangezet worden om dit product te kopen.

Het woord ‘placement’ slaat op de manier waarop het product weergegeven wordt en hoe de reclame geplaatst is. Sluikreclame is heel anders dan de overdreven reclames die tussen programma’s door worden laten zien. Vaak negeert men deze, of wordt de reclame overgeslagen. Maar door deze producten op een subtiele manier te verwerken in allerlei manieren van vermaak, kunnen producten tóch meer bekendheid krijgen.

Men weet natuurlijk nooit helemaal zeker of de kijkers het product ook daadwerkelijk zien. Vaak wordt er van tevoren een disclaimer op beeld weergegeven, waarin ‘Dit programma bevat product placement’ staat. Daarom is product placement monitoren enorm belangrijk voor de ondernemingen en merken die hier gebruik van maken.

Dataverzameling

Product placement monitoren gaat door middel van dataverzameling. Tijdens een campagne door een professioneel bedrijf dat gespecialiseerd is in het monitoren van media en analyseren, wordt er gekeken naar een aantal aspecten met betrekking tot de product placement. Zo wordt er onderzocht hoeveel seconden het product in beeld is, of het product goed zichtbaar is en tot slot of het logo ook helder te zien is.

Product placement is een groeiende tak binnen sociale media en onder series en films. Steeds vaker wordt er gebruik gemaakt van deze vorm van reclame maken. Product placement monitoren wordt daarom ook steeds belangrijker. Door te weten hoe goed een product in beeld is, kan er op een correcte wijze gebruik gemaakt worden van deze vorm van merkbekendheid werven.