Nigel Weerden. (Foto: Marco ter Beek)
Nigel Weerden. (Foto: Marco ter Beek)

Haal maximaal resultaat uit e-mail marketing!

Online marketing tips

E-mailmarketing wordt vaak gezien als ‘gewoon even een nieuwsbrief versturen’, maar het is veel meer dan dat! Het gebruik van e-mails kan voor veel ondernemingen kansen bieden waar momenteel geen gebruik van wordt gemaakt. Wist je dat het gebruik van gepersonaliseerde e-mails een goede manier is om van bestaande klanten, rendabele klanten te maken? En dat e-mailmarketing een essentiële schakel is in het klantcontact?

In de praktijk zien wij veel terug dat e-mailmarketing slechts beperkt wordt ingezet om omzet, de klantreis en de merkvoorkeur van klanten te verbeteren. En dat is erg zonde. Natuurlijk wil jij ook het maximale uit e-mailmarketing halen en als je weet dat bijna 92% van de volwassen internetgebruikers hun e-mails leest, zijn er genoeg kansen te benutten.

Personaliseer en houd het relevant

Wereldwijd zijn bedrijven steeds meer zaken gaan doen via het internet, waardoor het persoonlijke contact bij veel ondernemingen is verminderd. Mensen veranderden in gebruikers, terwijl de persoonlijke benadering juist het verschil kan maken. Het gebruik van een gepersonaliseerde e-mail kan helpen om een betere, individuele relatie op te bouwen met je klant. Zo blijft jouw e-mail relevant en verhoog je niet alleen de interesse van de lezer, maar ook het percentage geopende mails. Daarnaast neemt de response met wel 50% toe wanneer de e-mail gepersonaliseerd is. Let op: hiervoor heb je wel specifieke gegevens nodig van je abonnees. Dit kun je al vragen zodra klanten zich inschrijven voor de nieuwsbrief.

Het draait allemaal om de eerste indruk: gebruik een gepersonaliseerde onderwerpregel en aanhef, waardoor het aanvoelt alsof het bericht rechtstreeks aan de klant gericht is. Want laten we eerlijk zijn, ‘Hi Pieter’ of ‘Hey Emma’ ziet er veel beter uit dan ‘Beste,’. Helaas is de persoonlijke aanhef niet voldoende op de langere termijn. Daarom kun je ook een stapje verder gaan. Is je klant jarig? Stuur een verjaardagsmail en bied 10% korting. HEMA doet dit erg goed door klanten die lid zijn van hun loyaliteitsprogramma, een gratis tompouce cadeau te doen op hun verjaardag. Zo moet je de winkel wel bezoeken om je tompouce te halen en kun je nog wat verjaardag inkopen doen. Win-win!

Segmentatie is key

Niet iedereen in je doelgroep is hetzelfde. Wat voor jou interessant is, is voor je buurvrouw wellicht minder interessant. Binnen de doelgroep van jouw onderneming zijn er verschillen in leeftijd en geslacht, maar ook verschillen in hoe lang iemand al klant is en hoe vaak er interactie is geweest. Voordat je start met e-mailcampagnes is het erg belangrijk om na te denken waar klanten zich bevinden in de funnel. Hierbij kun je denken aan eerste contactmomenten, X aantal aankopen, lopende communicatie en slapende contacten (mensen die al een tijdje geen e-mails hebben geopend). Door deze groepen in te delen, kun je relevante berichten sturen naar de specifieke groepen.

Met behulp van doelgroep segmentatie verstuur je de juiste mail, met het juiste aanbod, op het juiste tijdstip, naar de juiste persoon. Dit maakt de beleving voor je klant veel persoonlijker, waardoor je het conversiepercentage van je e-mailmarketing verhoogt.

Ga je aan de slag met e-mailmarketing?

Ben je na het lezen van deze column zo enthousiast geworden over e-mailmarketing, maar zou je hier nog even over willen sparren? Neem dan contact met op met ons door een mailtje te sturen naar social@sensmarketing.nl.

Dat was het weer voor deze keer. De volgende keer komt één van onze andere experts aan het woord. Benieuwd naar zijn of haar verhaal? Houd dan onze columns in de gaten.

Nigel Weerden
Social Media Marketeer
SenS Online Solutions