Nigel Weerden. (Foto: Marco ter Beek)
Nigel Weerden. (Foto: Marco ter Beek)

LinkedIn: Goed scoren met organische content in 2023

Online marketing tips

Met 310 miljoen maandelijkse gebruikers wereldwijd is LinkedIn het grootste professionele social netwerk. Haar grootste kracht? De mogelijkheid om connecties te maken met professionals en zakelijke relaties te onderhouden. De berichten die door je connecties worden gepost, zie je terug op je tijdlijn. Ook wel ‘feed’ genoemd. Deze feed is gebaseerd op een algoritme, waarbij niet per se de meest recent geplaatste posts worden getoond. Het algoritme zorgt ervoor dat je posts te zien krijgt die relevant zijn voor jou en aansluiten bij je interesses.


Als ondernemer is de kracht van LinkedIn je vast niet ontgaan en wil je met je posts ook een plekje in de tijdlijn van je doelgroep behouden. Maar hoe zorg je ervoor dat je bericht zichtbaar wordt en zo veel mogelijk professionals bereikt?

Content is King, but engagement is the Queen

Natuurlijk is unieke content belangrijk, maar je kunt je organische bericht beter laten presteren op LinkedIn: zorg ervoor dat erop wordt gereageerd en dit bericht wordt gedeeld!

Hoe meer je ervoor zorgt dat je netwerk betrokken is bij je content, hoe beter.

Het eerste uur na het posten van je bericht, de zogeheten ‘Golden Hour’ heeft veel invloed op hoe en aan wie je bericht wordt getoond in de tijdlijn. De algoritmebots analyseren in dit uur hoe je netwerk reageert op je post. Wordt het bericht veel geliket? Gereageerd? Of gedeeld? Dan word je content nog verder verspreid dan alleen jouw eigen netwerk. Dit maakt het nog belangrijker om binnen die tijd veel interactie te genereren op je bericht.

Snel interactie creëren doe je door te posten op de momenten dat je doelgroep actief is op LinkedIn. Hier doen de avonduren het op dinsdag tot en met vrijdag erg goed. Dit zijn de momenten dat professionals voornamelijk actief zijn op LinkedIn.

Employee advocacy voor meer interactie en organisch bereik

LinkedIn focust zich op mensen en persoonlijke connecties. Daarom scoren berichten die afkomstig zijn van persoonlijke profielen een stuk beter dan de posts van bedrijfspagina’s. Dit betekent niet dat je de organische posts via de bedrijfspagina helemaal uit je contentplanning moet halen, want je kunt gebruikmaken van employee advocacy. Dit houdt in dat je organisatie zichtbaar wordt gemaakt door je medewerkers.

Zoals al eerder benoemd bereik je op LinkedIn veel meer mensen als er wordt gereageerd op je bericht en dit wordt gedeeld. En wist je dat een bericht dat wordt gedeeld door een medewerker 561% verder reikt dan een bericht uit het bedrijfsaccount? Dus mocht je namens je bedrijf interessante content hebben geplaatst, vraag je collega’s om dit te delen. Zij beschikken namelijk over een interessant netwerk. Zo bereik je een stuk meer professionals met je bedrijfspagina. Helemaal gratis!

Nu is het jouw beurt!

Kortom, om succesvol te zijn met je content op LinkedIn is het belangrijk om gebruik te maken van je connecties en hun activiteiten. Het helpt natuurlijk ook een handje als je zelf betrokken bent bij de posts van anderen. You get what you give!

Dat was het voor de laatste keer dit jaar. De volgende keer komt één van onze andere experts aan het woord. Mocht je meer willen weten over organisch succes op LinkedIn of wil je de stap zetten naar betaalde promotie op het platform? Houd dan onze columns in de gaten en hopelijk zie ik je binnenkort op mijn LinkedIn-tijdlijn!

Nigel Weerden

Social Media Marketeer SenS Online Solutions