Laura Poort. (Foto: aangeleverd)
Laura Poort. (Foto: aangeleverd)

De bijdrage van externe backlinks naar jouw website

Online marketing tips

In deze tweemaandelijkse column nemen wij, SenS Online Solutions, je mee in de wereld van online marketing. In dit artikel gaan we in op een belangrijk aspect binnen SEO, ook wel Search Engine Optimization, namelijk linkbuilding.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is niets meer dan het verkrijgen van relevante links van externe websites naar jouw website. Deze links noemen we ook wel backlinks. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel binnen je SEO-strategie om organisch beter te scoren op zoekwoorden binnen zoekmachines zoals Google. Zie een backlink als een soort van stem; hoe meer stemmen je verzamelt, hoe meer jouw website wordt gezien als autoriteit binnen jouw vakgebied. Jouw website wordt door de zoekmachine immers gezien als betrouwbare bron. Een hogere organische positie binnen de zoekmachine kan leiden tot meer verkeer naar jouw website!

Liever te veel dan te weinig?

Nu hoor ik je wellicht denken: ‘Hoe meer backlinks mijn website heeft, hoe beter!?’ Maar niets is minder waar. Jaren geleden en zeker in de begintijd van online marketing was het verzamelen van zoveel mogelijk backlinks een van de mogelijkheden om de top 3 van de zoekresultaten te behalen. Je kon het zo gek nog niet bedenken of je kon van een willekeurige website een backlink naar jouw website krijgen.
In de afgelopen jaren hebben de zoekmachines zich volop kunnen ontwikkelen om deze relatief eenvoudige manier van backlinks te vergaren tegen te gaan. Want eerlijk: heel relevant is een backlink van een website over fietsen niet als jouw bedrijf zich bevindt in de kledingbranche. Zoekmachines worden slimmer en hechten meer waarde aan de autoriteit van een website dan aan de hoeveelheid backlinks daarvan. Een te grote hoeveelheid van backlinks kan zelfs gezien worden als onnatuurlijk.

Kwaliteit en betrouwbaarheid

De autoriteit van een website wordt bepaald door verschillende factoren zoals leeftijd, actualiteit en betrouwbaarheid. Aan de leeftijd van een website kan je weinig veranderen. Maar waar je wel invloed op hebt is de betrouwbaarheid van je website. Door relevante content te creëren over een product of dienst is de kans groot dat andere websites deze content oppikken en verwijzen naar jouw website. Hierdoor bereik je een grotere doelgroep en zullen meer bezoekers naar je website komen. Denk bij relevante content aan de verschillende ontwikkelingen die plaatsvinden binnen de branche. Ga in op actualiteiten en voorzie je bezoekers van interessante informatie over jouw product of dienst.

Nieuwsgierig naar de online mogelijkheden voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met SenS Online Solutions via info@sensmarketing.nl.

Dat was het voor deze keer. In de volgende column komt een van onze andere experts aan het woord. Ben je benieuwd naar zijn of haar verhaal? Houd dan onze column in de gaten.


Laura Poort
Online MarketeerSenS Online Solutions