Jewel Soikromo. (Foto: Marco ter Beek)
Jewel Soikromo. (Foto: Marco ter Beek)

Zet je bedrijf op de kaart met lokale marketing

Online marketing tips

In de twee-maandelijkse column voor Almere Zaken gaan wij, SenS Online Solutions voorheen S&S Online Marketing, je alles vertellen over online marketing en het inzetten van digitale oplossingen. In deze editie van onze online marketing column lees je meer over het belang van lokale marketing in 2022.

Waarom lokale marketing essentieel is voor jouw bedrijfJe hebt het vast al eens gehoord: merken die het dichtst bij hun klanten staan, zijn het meest succesvol. Maar hoe doe je dat, in een tijd dat mensen steeds meer thuis zitten, het gemak van online (bestellen) hebben ontdekt en winkelpatronen op die manier mee veranderen? Wij hebben het antwoord: lokale marketing.

Lokale marketing is een marketingstrategie waarbij een merk of bedrijf zich richt op een lokale of regionale doelgroep, binnen een specifieke straal van de locatie(s) van het bedrijf. Dit gaat niet over het bereiken van zo veel mogelijk mensen, maar om het bereiken van de juiste mensen. Een lokale marketingstrategie mag niet ontbreken wanneer je minstens één fysieke locatie hebt, want ook jouw doelgroep vindt het fijn om lokaal te winkelen. En die moet je bereiken!

Jouw doelgroep zoekt lokaal

De eerste stap die jouw doelgroep onderneemt is: zoeken. We hebben het in één van onze vorige columns, over het belang van het Google Mijn Bedrijf, al benoemd: van de 5.8 biljoen zoekopdrachten in Google, heeft 46% een lokale intentie. Daarnaast zijn zoekopdrachten met een lokale intentie in de laatste 5 jaar toegenomen met 500% en ligt de conversieratio een stuk hoger bij mobiele gebruikers die lokaal zoeken. Deze toename van lokale zoekacties maakt het voor bedrijven een stuk belangrijker om lokaal goed vindbaar te zijn én blijven.

Lokale SEO en advertising

Naast het gebruik van een Google Bedrijfsprofiel, zijn er nog een aantal manieren om je lokale marketing te boosten. En om in te spelen op de lokale zoekopdrachten van je doelgroep hoef je gelukkig niet altijd (extra) geld uit te geven. Neem je huidige websiteteksten eens onder de loep en optimaliseer je huidige content. Voeg locatiespecifieke termen toe aan de teksten. “Schoenenwinkel voor heren’’ wordt ‘’schoenenwinkel voor heren in Almere’’. Heeft je bedrijf meerdere locaties? Dan is het slim om aparte pagina’s te maken voor iedere locatie en hierbij de contactgegevens, openingstijden, route en reviews te vermelden. Op deze manier is het voor jouw doelgroep veel makkelijker om een bezoek te brengen aan je fysieke winkel.

Wel budget? Dan kun je de producten of diensten van je bedrijf op specifieke locaties targetten via Google en/of Facebook. Op deze manier kun je je doelgroep gerichter bereiken tegen relatief lage kosten. Zelfs met een beperkt budget.

Influencer marketing op lokaal niveau

Influencers, je ziet ze overal op het internet. En dat is logisch, want consumenten vinden de mening van mensen in hun kringen belangrijk bij het doen van een aankoop. En hier komen lokale influencers om de hoek kijken, want micro- en nano-influencers voelen voor consumenten meer aan als vrienden of kennissen, wat ervoor zorgt dat zij sneller advies aannemen van een influencer uit hun omgeving, met wie zij zich kunnen identificeren.

Lokale influencers zijn aantrekkelijk omdat zij dichter bij je doelgroep staan, een stuk betaalbaarder zijn dan de macro influencers en een hoge mate van betrokkenheid hebben. Aangezien betrokkenheid een van de belangrijkste pijlers is, zijn er steeds meer bedrijven die overstappen naar micro- en nano-influencers.

De juiste local influencers vinden is minder lastig dan je denkt. Ga op zoek naar influencers die passen bij je product, zoek tussen je eigen klanten en volgers of doe (hashtag) research op basis van je locatie. Wedden dat er al een paar interessante personen tussen zitten?

Op naar nog meer lokale zichtbaarheid

Je kunt je vast wel voorstellen dat wanneer je lokale marketingstrategie ontbreekt, je veel klanten in de buurt misloopt die hoogstwaarschijnlijk naar andere lokale of zelfs landelijke spelers stappen. Dus: zet de volgende stap naar lokale zichtbaarheid én vindbaarheid! Ga je social mediakanalen na, houd de reviews in de gaten en optimaliseer je Google Bedrijfsprofiel. Of misschien heeft je huidige strategie wel iets extra’s nodig en kun je de lokale zichtbaarheid van je bedrijf een boost geven door influencers en online ads in te zetten.

Benieuwd naar welke methodes jouw bedrijf nog meer kan gebruiken om de lokale marketingstrategie te verbeteren? Wij staan voor je klaar! Neem contact op met SenS Online Solutions voor meer informatie.

Dat was het voor deze keer. De volgende keer komt een van onze andere experts aan het woord. Ben je benieuwd naar zijn of haar verhaal? Houd dan onze column in de gaten.

Jewel Soikromo
Social Media Marketeer
SenS Online Solutions