Hassan Bai Kamara. (Foto: Marco ter Beek)
Hassan Bai Kamara. (Foto: Marco ter Beek)

Effectievere YouTube advertenties door middel van video reeksen

Online marketing tips

In de twee-maandelijkse column voor Almere Zaken gaan wij, SenS Online Solutions voorheen S&S Online Marketing, je alles vertellen over online marketing en het inzetten van digitale oplossingen. In deze editie zullen wij meer uitleg geven omtrent videoadvertenties op YouTube en in het specifiek video reeksen in Google Ads.

Traditionele videoadvertenties vs. video reeksen 

Binnen het advertentieplatform van Google, genaamd Google Ads kun je door middel van videocampagnes videoadvertenties weergeven op YouTube, websites en apps van Google-videopartners. Videocampagnes zijn interessant voor bedrijven die meer verkopen en websiteverkeer willen genereren of de naamsbekendheid willen vergroten.

Bij het opzetten van een videocampagne heb je diverse soorten videoadvertenties om uit te kiezen. Hierbij heb je ook de keuze of je een enkele videoadvertentie inzet of kiest voor een reeks videoadvertenties. Uit onderzoek van Ipsos is naar voren gekomen dat video reeksen tot wel 74% beter presteren op ranking factoren als naamsbekendheid, advertentieherkenning en koopintentie in vergelijking met een enkele videoadvertentie.

Een reeks videoadvertenties bestaat uit een serie videoadvertenties die je aan een gebruiker wilt laten zien. Elke campagne in een reeks bestaat uit een serie ‘stappen’. Voor elke stap van een reeks is er een advertentiegroep en een videoadvertentie. Een campagne met een reeks videoadvertenties kan alleen op YouTube getoond worden.

De kijker doorloopt de stappen in de reeks op basis van één van de volgende interacties: vertoning, bekijken of overslaan. De kijker krijgt de volgende video in de reeks pas te zien als de geselecteerde interactie wordt weergegeven.

Targeting video reeksen

Bij videocampagnes met video reeksen zijn de targeting mogelijkheden beperkt in vergelijking met een enkele videoadvertentie. Met video reeksen is het alleen mogelijk om voor doelgroep targeting en demografische targeting te kiezen. Het is dus niet mogelijk om te targeten op zoekwoorden, plaatsingen of onderwerpen. Zowel de targeting als uitsluitingen kunnen bij video reeksen alleen op campagneniveau worden ingesteld.

Variaties video reeksen

Er zijn vele verschillende video reeksen variaties. Voor ieder bedrijf werkt ook weer een andere structuur. Het is hierbij dus belangrijk om veel te testen en te experimenteren met eigen video reeksen om te zien wat wel of niet werkt. Hieronder worden een viertal structuren kort toegelicht die je op weg kunnen helpen met het creëren van je eigen video reeks:

  • Introductie en versterking

Introduceer het merk met een lange videoadvertentie en versterk de boodschap vervolgens met een korte videoadvertentie.

  • Actie en inspiratie

Zet kijkers aan tot actie met een korte videoadvertentie en inspireer hen vervolgens met een lange videoadvertentie.

  • Aantrekking en sturing

Trek kijkers aan met een korte videoadvertentie, inspireer hen met een lange videoadvertentie en spoor hen vervolgens aan tot actie met een andere korte videoadvertentie.

  • Engagement en differentiatie 

Vertel het verhaal van het merk in meerdere delen of vertel hetzelfde verhaal vanuit verschillende invalshoeken met 4 korte videoadvertenties.

Deze 4 structuren zijn gericht op het gebruik van verhaalstructuren om een duidelijke boodschap over te brengen en effectievere advertenties te creëren.

Leerpunten

Of je voor één van deze vier video reeksen kiest of je een eigen video reeks maakt, er zijn een aantal punten waar je rekening mee moet houden wanneer je een videocampagne gaat maken met video reeksen, namelijk:

  • Test, leer, herhaal: Test verschillende reeksen en, daarbinnen, de volgorde van video’s, verhalen en gepersonaliseerde inhoud.
  • Wees niet bang om lange reeksen te gebruiken: Test verschillende lengtes van reeksen, maar overweeg om te beginnen met drie of meer video’s om je verhaal te vertellen.
  • Wees creatief: Bestudeer al het beeldmateriaal dat je hebt met verhalende structuren in gedachten. Houd tijdens het verkennen rekening met de volledige trechter wanneer je verschillende delen van de trechter tegelijkertijd aanpakt binnen een bepaalde reeks of over reeksen. 

Benieuwd naar meer?

Met video reeksen kan je als ondernemer betere verhalen vertellen en de effectiviteit van je videoadvertenties verbeteren. Hier valt voor veel ondernemers winst te behalen. Ben jij geïnteresseerd in of wil jij meer weten over videocampagnes en video reeksen? Neem dan contact op met SenS Online Solutions voor meer informatie.

Dat was het voor deze keer. De volgende keer komt een van onze andere experts aan het woord. Ben je geïnteresseerd in zijn of haar verhaal? Houd dan onze columns in de gaten.

Hassan Bai Kamara
SEA Specialist SenS Online Solutions