Robin Sluijter. (Foto: Rinus Lettinck)
Robin Sluijter. (Foto: Rinus Lettinck)

Is Q4 het kwartaal van de online marketing?

Online marketing tips

Het vierde en tevens laatste kwartaal van het jaar is in volle gang en deze periode zit vol leuke en interessante (feest-)dagen! Ons marketingteam is al volop bezig met de marketingdagen die eraan zitten te komen. De meeste contentkalenders voor Q4 zijn inmiddels bedacht en uitgewerkt. Een goede voorbereiding is het halve werk en zorgt voor succesvolle marketingcampagnes.

In de praktijk zien wij het vaak gebeuren dat bedrijven op het laatste moment gaan reageren. Dit zorgt niet alleen voor stress op het laatste moment, maar ook voor ondoordachte campagnes zonder het gewenste resultaat. Dat wil je natuurlijk niet! Zorg ervoor dat je als bedrijf alles op tijd hebt bedacht, uitgewerkt en ingepland. Om jullie een handje op weg te helpen hebben we hieronder een lijst met inhaakdagen:

Oktober

  • Halloween – 31 oktober
  • Start Wintertijd – 31 oktober

November

  • World Vegan Day – 1 november
  • Start Movember – 1 november
  • Sint Maarten – 11 november
  • World Kindness Day – 13 november
  • Internationale Mannendag – 19 november
  • Verander je Wachtwoord Dag – 24 november
  • Thanksgiving – 25 november
  • Black Friday – 26 november
  • Cyber Monday – 29 november

December

  • National Cookie Day – 4 december
  • Sinterklaas – 5 december
  • Nationale Vrijwilligersdag – 7 december
  • Paarse Vrijdag – 10 december
  • Begin van de Winter – 21 december
  • Kerstmis – 24-26 december
  • Oudjaarsavond – 31 december

Speel succesvol in op inhaakdagen

Wat ons betreft kun je elke dag het verschil maken met online marketing, maar is Q4 wel een kwartaal vol met inhaakdagen wat zeer interessant kan zijn voor zowel B2B als B2C bedrijven. Zie hierbij 10 gratis tips om deze inhaakdagen succesvol door te komen:

  1. 1. Begin tijdig met het bepalen en maken van een overzicht (contentkalender) waar je als bedrijf op in wilt haken;
  2. 2. Bedenk een ludieke en unieke boodschappen/acties welke aansluiten bij jou als bedrijf en die van je doelgroep;
  3. 3. Zorg ervoor dat een actie klopt van A tot Z, heb je bijvoorbeeld een mooie banner gemaakt met een actie erop, zorgt dat dezelfde stijl en actie ook getoond wordt op de landingspagina;
  4. 4. Werk met SMART doelen. Oftewel maak je doelen specifiek, meetbaar, acceptabel en tijdsgebonden;
  5. 5. De snelste en zeer effectieve manier om je doelgroep online te bereiken is door middel van betaalde campagnes. Zo wordt een post op Instagram door ongeveer 10% van je volgers gezien (zonder te adverteren);
  6. 6. Bepaal vooraf het budget om verrassingen te voorkomen. Het voordeel van online marketing is dat je budgetten op ieder moment kan op of af kan schalen;
  7. 7. Bepaal per actie welk kanaal het meest geschikt is. Lanceer je bijvoorbeeld een nieuw product op de markt voor kinderen, is een push strategie via display en/of social media campagnes het meest voor de hand liggend;
  8. 8. Ben je nog geen autoriteit (zoals Bol.com bijvoorbeeld) online? Werk sterk aan het winnen van vertrouwen van je doelgroep. Toon contactgegevens, certificaten/keurmerken, gezichten het bedrijf, echte reviews, toon de juiste en volledige omschrijving van een product en/of dienst;
  9. 9. Zet remarketing in om top of mind te blijven bij je doelgroep en trek de twijfelende doelgroep over de streep. Remarketing is het achtervolgen van websitebezoekers op andere platformen;
  10. 10. En heel belangrijk tijdens een inhaakmoment, blijf analyseren en optimaliseren. We zien nog vaak genoeg gebeuren dat een actie wordt bedacht, gelanceerd en pas achteraf wordt geëvalueerd. Doe dit vooral tijdens de campagne zelf om het maximale eruit te halen.

Ga jij het verschil maken in Q4?

De meest succesvolle inhakers zijn niet al te moeilijk. Denk aan Bol.com, Coolblue of Albert Heijn. Kies momenten die iets met je bedrijf te maken hebben en vul dit op een herkenbare, grappige manier in. 

Dat was het voor deze keer. De volgende keer komt een van onze andere experts aan het woord. Ben je geïnteresseerd in zijn of haar verhaal? Houd dan onze columns in de gaten!

Robin Sluijter
Founder SenS Online Solutions