Luc van den Berg. (Foto: Marco ter Beek)
Luc van den Berg. (Foto: Marco ter Beek)

De gratis zoekresultaten als jouw online vastgoedportfolio

Online marketing tips

Ray Kroc, de man die McDonald’s tot het wereldwijde succes maakte dat het vandaag de dag is, zei ooit treffend: “My business is real estate.” Niet zozeer de Happy Meals, McFlurries en Big Mac’s zijn de grote inkomstenbron van de fastfoodketen, maar het vastgoed. De grote gele M heeft maar liefst 30 miljard euro aan onroerend goed. De juiste plek levert je geld op. En veel ook. Online is het niet anders. Die nummer 1 positie in Google is niet voor niets zo begeerd. Waar McDonald’s investeert in stenen, zou jij moeten investeren in de organische zoekresultaten van een andere gigant.

Nummer 1 in Google. Veel ondernemers willen het, weinig ondernemers hebben het geduld. Degene die het geduld hebben plukken er de vruchten van. Niet zo’n beetje ook. Grootste nadeel is echter de tijd en zeker als je net begint met een website en jezelf online bereikbaar wil maken. Die nummer 1 positie in de zoekresultaten op hét zoekwoord uit jouw branche. Het kan nogal wat tijd kosten. Je moet betrouwbaarheid en autoriteit gaan uitstralen. Eigenlijk net zoals je ooit offline bent begonnen met je bedrijf.

De waarde van een nummer 1 positie

Google is de grootste zoekmachine wereldwijd. In Nederland is het marktaandeel van de zoekmachinegigant circa 95%. Precies, voor elke 100 mensen, zoeken er 95 met Google. Je kan nu natuurlijk zeggen: ‘ik adverteer al in Google en daar komen mijn klanten vandaan.’ Zeker, en we moeten de waarde van Google Ads ook niet onderschatten. Een substantieel deel van de zoekers klikt namelijk blind op het eerste of tweede resultaat. Juist de combinatie Ads en organisch is de gouden formule om het maximale verkeer naar je website te krijgen vanuit de zoekresultaten.

Perfecte aanvulling

Kies je alleen voor Ads, dan verlies je op de lange termijn. Dit kan behoorlijk oplopen. Uit meerdere studies blijkt namelijk dat 70 tot 80% van de zoekers de betaalde advertenties negeert en enkel naar de organische resultaten kijkt. Precies, van de 100 vertoningen kijken maar 20 tot 30 mensen naar je advertentie. Google Ads vertoningen en de organische resultaten vullen elkaar dus perfect aan.

Toppositie

Stel dat je rankt op positie 1 voor een zoekwoord met 20.000 zoekvolume per maand. Voor dat zoekwoord ontvangt de nummer 1 positie 32% van de klikken. Per maand ontvang je 6400 bezoekers op jouw website. Laten we zeggen dat een gemiddelde bezoeker je € 10,- oplevert, dan levert dit ene zoekwoord je € 64.000,- per maand op. € 768.000,- per jaar. 1 zoekwoord. Een toppositie in de zoekresultaten levert je dus direct geld op. Doe je dit echt goed, een groot deel van je omzet. Zie je posities in de zoekresultaten dan ook als digitaal vastgoed. Heb je die begeerde positie eindelijk te pakken, dan kan je hier nog jaren van profiteren.

Geduld is een schone en winstgevende zaak

Nadeel van hoger ranken in de organische zoekresultaten? Geduld opbrengen. Als ondernemer wil je nu, snel en liever gisteren dan vandaag. Helaas werkt het met ranken in de organische resultaten niet helemaal zo. Zeker als je website net live is, kan het tergend langzaam gaan. De haas en de schildpad zijn er niets bij. Geduld is natuurlijk niet sexy, € 768.000,- omzet per jaar met 1 zoekwoord wel.

Lange termijn 

Staar je dus niet blind op de tunnelvisie van de korte termijn, maar bedenk waar je over één, twee of drie jaar wilt staan. Investeer in de juiste assets en zie je business jaar op jaar groeien. Zo profiteer je niet alleen van de Ads op korte termijn, maar ook van het gratis verkeer op de lange termijn. Sluit niet uit, maar verdeel je middelen voor maximaal online resultaat.

Opbouw van digitale vastgoedportfolio

Er zijn drie ingrediënten om je digitale vastgoedportfolio op te gaan bouwen: kennis, tijd en geduld. Natuurlijk begint het met kennis over hoe je kan gaan ranken, welke zoekwoorden interessant zijn en het formuleren van de juiste strategie hiervoor. Tijd heb je nodig om alle werkzaamheden te verrichten. Hoe groter de website, hoe meer tijd je nodig hebt. Geduld is nodig, omdat Google tijd nodig heeft om de website goed te indexeren en te gaan ranken. En juist dit geduld is een ingrediënt dat nogal eens ontbreekt bij de meeste ondernemers ‘die op 1 willen ranken’. Die eerste twee, tijd en kennis, kan je uitbesteden. Reserveer een budget en de specialist kan hiermee aan de slag. Het stukje geduld zal je altijd zelf moeten opbrengen. Bepaal de strategie met de specialist. Kies de zoekwoorden waar je op wilt ranken en bouw je online vastgoedportfolio op.

Luc van den Berg
Senior SEO Specialist, SenS Online Solutions