Samira Salman, oprichter van Het Event Atelier. (Foto: aangeleverd)
Samira Salman, oprichter van Het Event Atelier. (Foto: aangeleverd)

het event atelier

Nieuwe Zaken

Elke editie stelt Almere Zaken een nieuwe ondernemer uit Almere voor. Wie is deze ondernemer en waarom is hij zijn of haar bedrijf juist in Almere begonnen? Deze keer spreken we met Samira Salman, de oprichter van het event atelier, een bedrijf dat flexplekken en vergaderruimtes aanbiedt aan De Grote Markt in Almere Stad. 

Wat doet je bedrijf precies?

Wij bieden Almeerse ondernemers een flexibele cowork space aan, met vergaderruimtes en flexplekken. Op een plek die centraal gelegen is in het centrum van Almere, namelijk aan de Grote Markt. We bieden dus kort gezegd alle mogelijke flexruimtes aan om te werken, voor een zzp’er, maar ook voor een klein bedrijf of voor een bedrijf dat flexibel werkt. En dat in een ruimte die mooi is ingericht, en inspireert. Vanaf december zijn we open en hebben we onze eerste gasten verwelkomd.

Hoe ben je op het idee gekomen van het event atelier?

Ik werk al sinds 2013 voor mezelf, als zelfstandige. Daarin zocht ik zelf soms ook een werkplek waar ik, zonder vaste afspraken, af en toe kon werken, overleggen of vergaderen. In Amsterdam bijvoorbeeld stikt het van de mogelijkheden, maar in Almere was dit aanbod nog schaars. Er zijn wel ruimtes in het WTC of in andere grote kantoorpanden, maar die zijn al snel onpersoonlijk en voor mij niet inspirerend. Bovendien ben ik nogal wars van stramien en regels, ben meer een vrije geest die het op haar eigen manier wil doen. Ik zocht dus een plek die ook juist voor creatieve ondernemers prettig is, en die bovendien goed gelegen is. Dus niet op een bedrijventerrein waar het openbaar vervoer na 18.00 uur stopt en je nergens lekker een lunch kan eten, maar juist midden in het centrum. Die ruimte vond ik, en behalve dat ik er zelf werk, is het vanaf december ook beschikbaar voor andere ondernemers.

Hoe heb je het financiële plaatje rond gekregen?

Juist in deze tijd met corona zijn banken en investeerders erg voorzichtig met investeren. Bovendien past het traditionele keurslijf niet zo goed bij me. Ik ben dus op zoek gegaan naar een financiering die wel bij me past, en dat bleek crowdfunding te zijn. Ook geïnspireerd door andere Almeerse ondernemers, waaronder Kimberley van The Black Cockatoo, een vegan lunchcafé. Als zij het durft, dan ik ook, was mijn gedachte. Het grote voordeel van crowdfunding is dat het direct ook veel naamsbekendheid geeft. Bovendien werkte ik met een systeem bij Crowd About Now waarin verschillende opties mogelijk waren. Donatie, maar ook investering of een voorboeking. Mijn doel was 40.000,- euro op te halen. In het begin ging de teller hard, maar daarna kwam het vrijwel stil te liggen. Ontzettend spannend, want als ik de 40.000,- euro niet zou halen, zou het totale bedrag terug gaan naar de donateurs en de investeerders. Gelukkig kwam er een eindsprint in de laatste drie dagen voor de deadline waardoor het doelbedrag gehaald werd. Daarmee werd mijn droom verwezenlijkt en kan ik nu in december open gaan.

Op welke doelgroep richt het event atelier zich?

We richten ons op alle Almeerse ondernemers, maar ook op mensen in loondienst die, bijvoorbeeld vanwege corona, op zoek zijn naar een inspirerende werkplek: iedereen is welkom. Ik merk wel dat ik veel ondernemers aantrek die gelijkgestemd zijn mij, dat betekent dat er veel interesse is vanuit de creatieve en duurzame hoek. Dat is ook hoe is het event atelier heb ingericht, met de gedachte dat zakelijk zeker niet saai hoeft te zijn. Zo zijn de muren in warm geel geschilderd, dat geeft vrolijkheid en energie. Ook mijn huisstijl is op die manier toegepast, met het idee om knallend en warm te zijn. Het ouderwetse kantoor met het tapijtje op de vloer en Tl-licht aan het plafond zijn we nu wel voorbij. Een werkplek moet prikkelen, inspireren, maar vooral energie geven. Dat is hier gelukt, en daar ben ik trots op. De eerste boeking hebben we ook al binnen. Ik zeg zelf dat we in december in de beta-versie open zijn gegaan, dat doe ik omdat ik de eerste tijd nog de ruimte wil hebben om aanpassingen te maken. Feedback van ondernemers is voor mij heel belangrijk, want wat ik hoor van gebruikers van mijn ruimtes, wil ik zeker ook meenemen in mijn bedrijf.

Hoe ervaar je het ondernemersklimaat in Almere?

Ik woon al sinds 1993 in Almere, ik was elf jaar toen we hier kwamen wonen. Om eerlijk te zijn heb ik altijd een beetje een haat-liefde verhouding met de stad gehad, maar ik kan oprecht zeggen dat het steeds meer liefde wordt. Vroeger verdedigde ik me vaak, als het over Almere ging. Dat hoeft nu steeds minder vaak. Ook omdat ik zelf heel vaak nog verbaasd enthousiast over de stad ben. Toch is Almere soms nog een moeilijke stad. Mensen klagen veel dat er van alles niet is, of nog niet is, en als er dan iets georganiseerd wordt, komen er vervolgens weinig mensen op af. Het voordeel is wel dat er dus nog veel kan hier, ook zoals mijn bedrijf, omdat er veel nog niet is. Een ander voordeel is dat Almere vrij dorps blijft voelen, je kan andere ondernemers makkelijk vinden en men helpt elkaar als het nodig is. En daar houd ik van: vlot en creatief ondernemerschap.

Benieuwd naar de diensten van het event atelier?

het event atelier
Grote Markt 109
1315JC Almere

Tel: 036- 2070 103
almere@heteventatelier.nl

Of kijk voor meer informatie op de website: https://almere.heteventatelier.nl

Ook in aanmerking komen voor deze rubriek? Stuur een korte pitch met wie je bent en wat je doet naar: redactie@almerezaken.nl o.v.v. Nieuwe Zaken en wie weet staat jouw bedrijf in de volgende editie van Almere Zaken.