Nik Smit, directeur Almere City Marketing
Nik Smit, directeur Almere City Marketing PETER ISAAK

Nik Smit: ‘Almere City Marketing zet Almere in de schijnwerpers’

Coverstory

Toen hij als kind voor het eerst in aanraking kwam met ‘kale polderstad’ Almere, had hij nooit gedacht dat hij zich hier ooit zo thuis zou voelen. De inmiddels 47 jarige, in Naarden opgegroeide, Nik Smit kwam als kind regelmatig in Almere als hij bij klasgenootjes ging spelen. Het voornaamste wat hem uit die tijd was bijgebleven is hoe kaal Almere was. Daarna is hij er jaren niet geweest. Na een studie in Utrecht, enkele jaren in het buitenland doorgebracht te hebben en vijf jaar op het Waddeneiland Texel gewoond te hebben was het 17 jaar geleden echter tijd om terug te keren naar het vaste land. “Mijn vrouw komt uit Venezuela dus zij kende de geschiedenis van Almere niet. Toen we wilden gaan verhuizen wees zij het centraal in Nederland gelegen Almere aan op de kaart. Ik voelde er niet veel voor maar zag wel in dat het door de centrale ligging een praktische keuze was, dus we zijn gaan kijken. Eenmaal terug in Almere was ik compleet overdonderd met hoe mooi het hier geworden is. Daarna hebben we snel besloten dat we hier wilden wonen en een woning aangekocht.”

Tekst: Fiona Mirea
Foto’s: Peter Isaak


Terug in Almere heeft Smit eerst nog enkele jaren ander werk gedaan, totdat hij in 2008 op een vacature voor de functie van Programma Manager Toerisme en Recreatie bij Almere City Marketing (ACM) stuitte. “Ik kwam erachter dat ik zelf eigenlijk amper wist hoeveel er te doen is in Almere, dat zag ik als een gouden kans. Als ik het niet wist, wisten anderen het waarschijnlijk ook niet, en daar wilde ik aan werken.”

Vanuit marketing

De vrijheid het op mijn manier te mogen doen gaf de doorslag

11 jaar geleden werd Smit directeur van ACM. “Toen mijn voorganger vertrok ben ik door de Raad van Toezicht gevraagd hem op te volgen. Een mooie kans natuurlijk, maar het waren ook spannende tijden. Het was crisis, er waren bezuinigingen en op politiek vlak speelde er van alles waar ik mijn voorganger zijn dagen mee zag vullen. Ik wist niet of ik daar wel zo’n zin in had. Ik zag zeker kansen om de stad verder te brengen, maar wel vanuit marketing. Ik ben een echte marketeer.” Nadat Smit dit met de voorzitter van de Raad van Toezicht besproken had werd al snel duidelijk dat hij de vrijheid zou krijgen de functie op zijn eigen manier in te vullen. “Toen heb ik niet meer getwijfeld.” Aldus de marketeer.

Inmiddels heeft Smit al veel om op terug te kijken als directeur van Almere City Marketing. Zowel op economisch, cultureel als maatschappelijk vlak. “Twee dingen die mij het meeste zijn bijgebleven de afgelopen jaren zijn de ontwikkeling van Almere naar de studentenstad die het nu is, en onze campagne tijdens de woningmarktcrisis tussen 2013 en 2017. Daar ben ik echt heel trots op.”

Almere studentenstad

Het straatbeeld van Almere is de afgelopen jaren enorm veranderd. Toen Smit net begon bij ACM had Hogeschool Windesheim haar deuren net geopend en meldden de eerste studenten zich in de stad. Inmiddels zijn de hogeschool en haar studenten niet meer weg te denken uit het straatbeeld van Almere. “Maar ook op economisch vlak is de komst van Windesheim en Aeres gunstig voor de stad geweest. Het vestigingsklimaat voor bedrijven is sterk verbeterd. Bedrijven vestigen zich liever in een stad waar een Hogeschool gevestigd zit. Zo’n onderwijsinstelling levert potentiële toekomstige werknemers, maar ook stagiaires, innovatie en ontwikkeling. En dat is voor bedrijven interessant. Dat wij al die jaren met ons Student in Almere programma aan die ontwikkeling hebben meegewerkt is prachtig.”

Aanpak woningmarkt crisis

Tussen 2013 en 2017 verkeerde Nederland in zwaar vaarwater. Een woningmarktcrisis teisterde het land, en ook onze stad bleef niet ongeschonden. “Op een gegeven moment stonden er ruim 3500 woningen te koop in onze stad, ook was er geen interesse in grond voor nieuwbouw meer. Wij hebben toen een aantal jaar grootschalige campagnes opgezet in opdracht van toenmalig burgemeester Jorritsma. Tot 2017 hebben we campagne gevoerd, onder andere met behulp van tv-series en commercials, samenwerkingen met grote printmedia en uitgebreide online programma’s onder het bekende motto ‘Het kan in Almere’. In 2017 zijn we gestopt met de campagne omdat het niet meer nodig was. In heel het land ging het beter met de woningmarkt, maar in Almere ging het inmiddels echt fantastisch. We zijn in die periode zelfs de meest gezochte stad op Funda geweest.” Het zijn dit soort voorbeelden, die laten zien dat Smit met zijn team een wezenlijk verschil voor de stad maakt, die de marketeer zo trots op zijn werk maken en hem motiveren steeds weer nieuwe doelen te stellen en na te streven. Ook voor de komende jaren heeft Smit een aantal duidelijk doelstellingen met Almere City Marketing die bijdragen aan een allround betere, leukere en mooiere stad.

De kracht van zichtbaarheid

Smit benadrukt dat de organisatie altijd vanuit een marketing invalshoek handelt. “We zetten de leuke en belangrijke dingen die Almere te bieden heeft in de schijnwerpers. Het zichtbaar maken van alle mooie dingen die onze stad te bieden heeft is onze kracht. Het is fantastisch om dat samen met partners in de stad te kunnen doen.”

Sterk economisch profiel

We zetten ons toekomstgerichte karakter in de etalage

Eén van de speerpunten de komende jaren is het versterken van het economisch profiel van de stad. Met behulp van sterke, consistente marketing en branding wil de organisatie bijdragen aan het vergroten van de werkgelegenheid in de stad. “We willen vooral heel duidelijk in de etalage zetten dat we een toekomstgerichte stad zijn. Dat we in Almere met een moderne, frisse en innovatieve blik aan de oplossingen van de toekomst te werken. Door ons daarop te richten en bedrijven die zich daar ook al mee bezig houden in de spotlight te zetten willen we een reputatie bouwen die soortgelijke bedrijven aantrekt. Smit benadrukt dat er sprake is van een wisselwerking. “We willen niet alleen nieuwe ondernemingen aantrekken, maar ook nieuwe werknemers. De komst van slechts één van beide is niet voldoende want als je alleen werkgevers aantrekt maar er geen potentiële werknemers zijn kan een bedrijf zijn bestaan niet voortzetten. Maar het één kan het ander ook juist versterken en dat is waar wij op inzetten. Want in een stad waar mensen willen werken, willen bedrijven zich vestigen. En in een stad waar bedrijven zich willen vestigen, willen mensen veelal ook werken. Het blijft dus een kwestie van een totaalplaatje schetsen dat aantrekkingskracht heeft.”

Culturele en maatschappelijke ontwikkeling

Naast de versterking van het economisch profiel van de stad werkt de organisatie de komende periode ook aan culturele en maatschappelijke doelstellingen. Zo werkt ACM samen met Cultuurfonds Almere en de cultuurinstellingen met veel plezier aan de cultuurmarketing van de stad en besteedt aandacht aan verschillende deelgebieden. “Zowel in het centrum, als in Haven en Buiten is de afgelopen tijd veel gebeurd en veranderd, hier geven wij graag extra aandacht aan.” Aldus Smit. Daarnaast is ACM betrokken bij ‘het stadsbos van de toekomst’ bij Almeerderhout, de Oostvaardersplassen en de ontwikkelingen rond het Almeerderstrand waar dit jaar het nieuwe evenementenstrand in gebruik genomen wordt. Voor Almere Centrum doet de organisatie al jaren de marketing en dat wordt steeds interessanter met de vele ontwikkelingsplannen daar. De toeristische potentie ziet Smit ook al jaren groeien in de stad en provincie.

Een andere belangrijke functie van Almere City Marketing is de coördinatie van de evenementen in de stad. “We zien het als belangrijke voorwaarde voor de stad dat er op evenementengebied voor alle groepen in de samenleving iets leuks plaatsvindt. Het helpt mensen elkaar te ontmoeten en te ontspannen. Veel sportieve evenementen helpen daarnaast om mensen gezond in beweging te krijgen. Met een groeiende bevolking en veranderende demografie is dat een prachtige uitdaging waar we druk mee zijn.”

Nederlandse Vereniging Citymarketing 

“Almere is voor mij als citymarketeer de leukste stad van Nederland om voor te werken.” Aldus Smit. Als nieuwste, grote stad van Nederland biedt Almere veel vrijheid, unieke kansen en mogelijkheden, maar ook uitdagingen. In een stad waar veel dingen nieuw zijn, nog opgestart moeten worden en waar een gevestigde orde ontbreekt is het soms fijn om mee te kijken hoe ze dingen elders aanpakken. Via zijn bestuursfunctie bij de Nederlandse Vereniging Citymarketing heeft Smit contact met citymarketeers in circa 30 andere Nederlandse steden. “Via dat netwerk leer ik veel van andere steden. We komen vier keer per jaar bij elkaar, telkens in een andere stad met een ander thema. De eerstvolgende bijeenkomst vindt plaats in Rotterdam. Het onderwerp is dan ‘participatie bij grote evenementen’. Iets waar we in het Floriadejaar veel ervaring in hebben opgedaan, die kennis kunnen we daar weer delen met andere steden.”

Almeers geluk

Het werk van een citymarketeer is oneindig. Er komt altijd wel een nieuw project, een nieuwe doelstelling. Toch heeft Smit helder voor ogen wanneer zijn werk geslaagd is. “Ik durf te zeggen dat mijn werk geslaagd is als ik heb bijgedragen aan het geluk van de Almeerders, en de stad tot een leukere, fijnere plek om te werken, leven en verblijven heb gemaakt. Natuurlijk richt mijn werk zich vaak en veel op het aantrekken van bezoekers, bewoners en bedrijven van buitenaf, maar de Almeerse bevolking staat altijd op één.”

Almere City Marketing
De Diagonaal 199
1315 XM Almere

www.almere-citymarketing.nl
info@almere-citymarketing.nl
(036) 548 50 48

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding