Carolina Riffi Ollite, eigenaresse van Carat23 (Foto: aangeleverd)
Carolina Riffi Ollite, eigenaresse van Carat23 (Foto: aangeleverd)

Hoe de tassen van Carat23 de wereld veroveren

Interviews

Geluk hebben, daar gelooft ze op zichzelf niet zo in. Carolina Riffi Ollite, eigenaresse van Carat23, gelooft vooral in het signaleren en herkennen van de juiste kansen, natuurlijk in combinatie met een stukje geluk, en daar goed op inspelen. Dat haar dat zelf goed afgaat blijkt uit het verhaal over haar eigen tassenmerk Carat23.

“Voordat ik Carat23 startte, had ik mijn marketing en adviesbureau Calina inc. opgericht. Dit bedrijf liep, en loopt nu nog altijd, goed en ik had geen intentie om nog een bedrijf op te richten. Wel signaleerde ik een probleem waar ik een oplossing voor wilde ontwikkelen; mijn man bleef altijd met de hengsels van zijn tas achter de armleuningen van de stoelen in het vliegtuig haken, en hij bleek niet de enige. Voor mijn man maakte ik een tas met eenvoudig verstelbare hengsels die ervoor zorgen dat de tas niet alleen op verschillende manieren te dragen en gebruiken is, maar die er ook voor zorgen dat de hengsels keurig weggewerkt zijn en niet langer achter armleuningen blijven hangen.” 

 “That’s brilliant, where did you get that?”

Zowel Riffi Ollite als haar man waren tevreden met de tas, zonder daar verder meer mee te willen doen. Om haar ontwerp te beschermen vroeg de onderneemster wel een patent aan op de hengseltechniek, wat zij ook daadwerkelijk kreeg. Toen Riffi Ollite op het vliegveld in Cyprus artiest 50cent tegen het lijf liep bleek hij helemaal ondersteboven van haar idee. “That’s brilliant, where did you get that?” vroeg de rapper. Riffi Ollite vertelde dat ze de tas zelf gemaakt had maar beloofde de artiest dat hij ook een exemplaar zou krijgen. Toen Riffi Ollite niet veel later gebeld werd met het nieuws genomineerd te zijn voor een Timberland award in Amerika en deze ook daadwerkelijk won, begon haar tassenavontuur pas echt. “Na het winnen van de award kwam er zoveel op mij af. Ik heb in een week tijd alles opgezet wat ik nodig had, inclusief merknaam, logo, website, alles wat je maar kunt bedenken. Het was altijd mijn werk zoiets voor een ander op te zetten, nu ik het voor mezelf moest doen voelde ik extra druk om te slagen want wat zou dat anders over mijn marketing vaardigheden zeggen?”

The Rock

“Tijdens een show voor een klant in Los Angeles ontstond de vraag naar een tas voor vrouwen. Er werd aangegeven dat de standaard clutch eigenlijk heel onhandig is op de rode loper, het ‘gobal clutch problem’. Ze moeten hem de hele tijd vasthouden en hebben hun handen daardoor niet meer vrij voor andere dingen zoals het maken van selfies. Toen ontwierp ik ‘the Rock’. Het, wederom met een patent beschermde, hengsel aan deze tas hang je eenvoudig om je pols zodat je je handen vrij hebt. De tas ziet er echt uit als een diamant en is een ode aan alle vrouwen die in deze maatschappij net als een diamant onder druk blijven schitteren..”

Dragons’ Den

Nadat Riffi Ollite het ontwerp voor haar nieuwste model tas rond had, stond ze voor de volgende uitdaging. Het opnieuw investeren in een nieuwe lijn is zeer kostbaar. Toen werd Riffi Ollite gewezen op het nieuwe seizoen Dragons’ Den. “Ik wilde vooral graag leren hoe zo’n proces werkt. Als ik de investering zou krijgen zou dat natuurlijk geweldig zijn voor Carat23, maar mocht het niet lukken dan heb ik in elk geval een heleboel nieuwe kennis opgedaan met betrekking tot het krijgen van een financiering.” Uiteindelijk ging de onderneemster met een hoop nieuwe kennis én een investering van Michel Perridon en Won Yip naar huis.

Verhuizen productie

Toen de investering om haar nieuwste tassenlijn op te zetten rond was, brak de corona pandemie uit waardoor onder andere de grenzen op slot gingen. Dat heeft Riffi Ollite doen besluiten haar investering in te zetten voor het naar Nederland halen van de productie van the Rock. De tas wordt nu met de hand in Amsterdam gemaakt, wat betekent dat Riffi Ollite er echt bovenop kan zitten en eventuele obstakels in het productieproces direct aan kan pakken, maar ook dat zij het productieproces kon verduurzamen, custom orders kan aannemen, meer kleuren kan aanbieden en sneller kan schakelen.

Kracht vs. flexibiliteit

Riffi Ollite heeft veel geleerd van alles wat ze meegemaakt heeft met haar tassenmerk, in combinatie met andere factoren in haar leven zoals de ziekte van haar moeder en later ook de corona pandemie. Wat zij aan andere ondernemers mee wil geven is een uitspraak van Darwin: “It’s not the strongest who will survive, but the ones most adaptable to change.” Als je je laat leiden door wat jouw weg is, dan kom je het verst. Daarnaast wil de onderneemster graag iets achterlaten, zowel voor haar kinderen als voor de wereld; het verduurzamen van de mode industrie is haar doel en haar motto ‘Work global, act local’ helpt haar daarbij.

Benieuwd naar de tassen van Carat23? Kijk op www.carat23.com

Een van de best sellers: Rock Mini Neon Orange (Foto: aangeleverd)
Bridget Maasland met 'the Rock' naar aanleiding van het tv programma 'Heb ik wat van je aan' (Foto: aangeleverd)