Robin en Marcel Sluijter runnen samen hun succesvolle online marketingbureau SenS Online Solutions. (Foto: Mona Alikhah)
Robin en Marcel Sluijter runnen samen hun succesvolle online marketingbureau SenS Online Solutions. (Foto: Mona Alikhah)

Ondernemer van het jaar SenS: ‘Wij maken van onze klanten ambassadeurs’

Interviews

Almeerders Robin en Marcel Sluijter zijn broers, sportmaten, ondernemers en zij runnen samen hun succesvolle online marketingbureau SenS Online Solutions. Ruim dertien jaar geleden op een zolderkamertje gestart door twee studenten die zoekmachine-marketing transparanter wilden maken voor ondernemers, maar inmiddels uitgegroeid tot een full service bureau met 40 medewerkers. Begin dit jaar werd SenS Online Solutions uitgeroepen tot de Almeerse Onderneming van het Jaar 2022. “Daar zijn we met ons hele team onwijs trots op”, aldus de broers. “Ondanks de groei die we hebben doorgemaakt, houden we vast aan die zolderkamermentaliteit van toen: het bieden van service, kwaliteit én transparantie, voor zowel grote internationale klanten als kleine lokale ondernemers.”

SenS Online Solutions werd in 2008 opgericht door Robin Sluijter en zijn toenmalige compagnon Joris Stigters, destijds nog twee thuiswonende studenten van 20 en 21 jaar. “Wij vonden dat die hele online marketing business veel transparanter kon. Ondernemers hebben vaak geen idee wat hun marketingbureau precies aan het doen is en snappen niks van de rapportages die zij onder hun neus krijgen. Dat wilden wij anders doen”, vertelt Robin. “Wij vonden én vinden het belangrijk om klanten overal nauw bij te betrekken. Iedereen binnen de organisatie, van de receptioniste tot directie, moet begrijpen wat we aan het doen zijn én wat zij zelf kunnen doen om online beter vindbaar te zijn.” 

Trots

De eerste klanten kwamen al snel binnen en het duurde niet lang voordat het bedrijf verhuisde van de zolderkamer naar de eettafel, waar meer mensen aan konden werken. Broer Marcel zag hoe er werd geproost op de eerste successen en haakte in 2010 aan. “Ik weet nog goed hoe trots we waren toen we voor het eerst duizend euro op onze rekening hadden staan”, lacht Robin. “En hoe ziek we ervan waren toen we voor het eerst duizend euro aan de Belastingdienst moesten overmaken. Nu zouden we willen dat dat duizend euro was.” Joris Stigters kreeg een mooie kans bij Wehkamp aangeboden en besloot daar voor te gaan. “Mijn broer Marcel nam zijn plek in en zo hoefden we de naam SenS ook niet te veranderen. Van Stigters  en Sluijter werd het gewoon Sluijter en Sluijter. Destijds heette het bedrijf nog S&S Online Marketing. In 2019 hebben we een rebranding gedaan naar SenS Online Solutions.” 

Full-service bureau

In al die dertien jaren heeft het bedrijf nauwelijks aan sales hoeven doen om klanten te werven. “Wanneer klanten zien dat online campagnes succes hebben, maak je van jouw klanten de beste ambassadeurs. Tevreden klanten dragen ook weer nieuwe klanten aan”, aldus Marcel.  “Naast het vergroten van de vindbaarheid via de zoekmachines, kregen we ook steeds vaker de vraag of we geen websites konden bouwen die meteen Google-vriendelijk zijn en of we geen social media campagnes en grafische ontwerpen konden maken” , vervolgt Robin. “We merkten dat we vaak aan het wachten waren op externe partijen, of de website bouwers van klanten.  In 2010 besloten we dan ook om door te groeien tot een full service bureau. Om dezelfde kwaliteit en flexibiliteit kunnen blijven waarborgen, hebben we verschillende gespecialiseerde teams opgezet voor bijvoorbeeld social media-campagnes, het bouwen van websites en Google-adverteren. We zorgen dat we altijd genoeg medewerkers op de juiste plekken hebben zitten, om die snelheid en flexibiliteit waar we om bekendstaan te kunnen blijven waarborgen. Elke klant krijgt vervolgens echt een maatwerkaanpak, waarbij we goed kijken waar de klant nu staat, waar hij naar toe wil en wat het budget is.”

SenS Online Solutions was al snel toe aan verdere professionalisering en een eigen kantoor. “We konden een ruimte huren in een pand aan de Transistorstraat, waar we tenminste fatsoenlijk klanten konden ontvangen. Daarna volgden twee locaties aan de Edvard Munchweg in Tussen de Vaarten en sinds drie jaar zijn gevestigd in ons huidige pand aan de Transistorstraat 104. Inmiddels zijn we alweer een beetje om ons heen aan het te kijken. Het zou fijn zijn om meer vergader- of call-ruimtes te hebben. Met al die online meetings in deze coronatijd, zijn de twee vergaderruimtes die we nu hebben vaak bezet.”  

Het helpen van ondernemers blijft ons uitgangspunt

Tijdens de coronacrisis werd het belang van online marketing eens te meer duidelijk. “Wanneer bedrijven klanten niet fysiek kunnen ontvangen, is online zichtbaarheid echt noodzakelijk. Daar hádden wij flink van kunnen profiteren, maar dat hebben we bewust niet gedaan. Het helpen van ondernemers is en blijft altijd ons uitgangspunt”, benadrukt Marcel. “Zo hebben we  meerdere Almeerse  restaurants geholpen met het opzetten van een bestelsite met bijbehorende campagne. Daar hebben we geen hele hoge tarieven aangehangen, omdat deze ondernemers het al zo moeilijk hadden.  En uiteindelijk hebben we hiermee ook weer nieuwe ambassadeurs gecreëerd, die inmiddels ook weer nieuwe klanten heeft aangedragen. Je moet eerst delen om te kunnen vermenigvuldigen.” Robin vult aan: “Na die eerste lockdown besloten we ook een standaard template voor click & collect sites te maken. Die hebben we heel goedkoop aangeboden aan ondernemers, zodat die toch hun business konden blijven doen. Martin Ort van de Ondernemers Vereniging Stadscentrum Almere vond dit een mooi initiatief  en haakte hierop aan. Dit resulteerde in een samenwerking waarbij de click & collect sites door de OVSA gratis werden aangeboden aan Almeerse ondernemers die dit systeem nog niet hadden.” 

Veel geld verdienen en rijk worden is niet waar Robin en Marcel het voor doen. “Natuurlijk moet er verdiend worden, maar het is vooral belangrijk dat je iets vanuit een bepaalde passie doet”, benadrukt Marcel. “Zo houden we onze uurtarieven bijvoorbeeld bewust laag, omdat we ook toegankelijk willen blijven voor startups. Wij zijn we zelf immers ook ooit vanuit die positie begonnen”, vult Robin aan. “Voor grote  klanten zijn we daardoor eigenlijk te laag geprijsd, maar we willen geen onderscheid maken in tarieven. Dat lijkt misschien niet heel commercieel gedacht, maar dat is het uiteindelijk wel. We kunnen met zo’n klant meegroeien én houden er weer een trouwe ambassadeur aan over. Het is bovendien ook mooi om de ene keer een grote campagne op te zetten voor een internationale grote klant  als Deliveroo, om daarna aan het werk te gaan voor een kleine lokale ondernemer als Pallas Athene. Het is allebei een uitdaging. Waar je met het budget van Deliveroo de ruimte hebt om meer tools en campagnes in te zetten, moet je bij een kleine klant goed nadenken waar je op inzet. Als dat succes heeft is de waardering van zo’n klant des te groter.” 

Maatschappelijk betrokken

Robin en Marcel vinden het belangrijk om iets terug te doen voor de maatschappij en de lokale samenleving. “Aanvankelijk kwamen onze klanten nauwelijks uit Almere en waren we zakelijk ook niet echt betrokken bij onze stad. Maar zo’n vijf jaar geleden is daar een omslag in gekomen, nadat we via Aziz van Sharp Flevoland  kennismaakten met de businessclub van Almere City FC. Een supergezellige groep mensen en een vriendschappelijke sfeer, waarbij het niet meteen draait om het uitdelen van visitekaartjes. Elk jaar zijn we steeds meer voor de club gaan doen. Zo nemen we momenteel de volledige online marketing voor Almere City FC voor onze rekening”,  vertelt Robin. “Daarnaast haken we aan bij projecten die worden opgezet vanuit het maatschappelijke programma ‘Almere & the City’. Zo zijn we een keer gekoppeld aan een project voor de Voedselbank en een project voor ouderen. In het eerste coronajaar, toen eenzaamheid dreigde onder ouderen, hebben we bijvoorbeeld ook een puzzel laten maken van Almere City FC om uit te delen aan zorgcentra. Ook hebben we vorig jaar in het kader van een Sinterklaasactie een Kidsclub-lidmaatschap van Almere City gedoneerd aan kinderen uit minder bedeelde gezinnen. Ik ben daar bewuster mee bezig nu ik zelf vader ben van een dochtertje van twee. We realiseren ons dat wij haar alles kunnen bieden, maar dat dit lang niet voor alle gezinnen vanzelfsprekend is. Wij zijn nu in de positie dat wij iets terug kunnen doen voor de maatschappij; hetzij financieel, hetzij in het bieden van oplossingen. Dat vinden we dan ook super mooi om te kunnen doen.”

Duurzaamheid

Naast maatschappelijke betrokkenheid zet SenS Online Solutions waar mogelijk ook in op duurzaamheid. “Online marketing is op zichzelf al vrij duurzaam, want alles gaat digitaal. Maar we hebben destijds bijvoorbeeld bewust gekozen voor dit pand, vanwege de vele zonnepanelen op het dak. En we stonden erop dat alle verlichting werd vervangen door LED-lampen”, aldus Marcel. “Maar onze medewerkers zamelen bijvoorbeeld ook kleding in voor Afrika. Dit project is opgezet vanuit een van onze collega’s die oorspronkelijk uit Sierra Leone komt. Elk kwartaal wordt de ingezamelde kleding daar naartoe gestuurd en het wordt daar ter plekke gesorteerd en uitgedeeld aan mensen die het hard kunnen gebruiken.”

We kijken vooral naar juiste drive en mindset

De medewerkers van SenS Online Solutions komen voor negentig procent uit Almere. “Het is een redelijk jong, maar heel gemêleerd team. We nemen niet alleen opgeleide en ervaren marketeers aan, we willen iedereen een kans bieden op de arbeidsmarkt. We kijken vooral naar de juiste drive en mindset, passend bij onze bedrijfscultuur: geen uurtje factuurtje en geen 9 tot 5 mentaliteit”, benadrukt Robin. “Er is binnen ons bedrijf ook veel aandacht voor ondersteuning en persoonlijke ontwikkeling.”SenS Fit ChallengeHet harde werken wordt wel afgewisseld met gezelligheid. “We vinden het belangrijk dat iedereen met plezier naar het werk gaat en dat er een fijne werksfeer heerst. Zo hebben we op kantoor bijvoorbeeld een tafeltennis- en tafelvoetbaltafel staan, waaraan we ook een competitie hebben verbonden. Niet alleen lekker om even te ontspannen, maar zo houden we ook onze medewerkers   fit. Vorig jaar zijn we ook een tien weken fit programma gestart, met verschillende teams en elke week een nieuwe uitdaging. Daar hadden we dan ook weer leuke prijsjes aan gekoppeld, zoals een sportkledingpakket en een volledige waxbehandeling van je auto.”

Organisch groeien

Om te zorgen dat de werkdruk niet te hoog wordt en de service en kwaliteit richting de klant kan worden gegarandeerd, groeit SenS Solutions organisch door. “In onze beginjaren hadden we het doel om elk jaar te verdubbelen, maar dat is niet meer realistisch. Je moet niet te veel en te snel willen, als dat ten koste gaat van de service en kwaliteit. We zorgen steeds dat we eerst genoeg mensen op de juiste plekken hebben, voordat we weer verder groeien.” De broers zitten wat betreft visie op de bedrijfsvoering op dezelfde lijn. “We vinden dezelfde dingen belangrijk en dat is fijn”, stelt Marcel. “Maar we vullen elkaar ook goed aan. Robin is naar buiten toe als het ware het gezicht van het bedrijf. Hij pakt ook de nieuwe klanten op en doet dan het eerste gesprek. Ik werk meer op de achtergrond en ben meer intern bezig.” Robin: “De administratieve kant, zoals factureren, excel sheets maken en contractueel gedoe, is niks voor mij. Maar dat is natuurlijk wel de basis van je bedrijf en Marcel vindt dat gelukkig prachtig om te doen. Maar laat de sociale kant maar lekker aan mij over.”

Prijzenkast

Dat SenS Online Solutions is uitgeroepen tot Almeerse Onderneming van het Jaar 2022 is een mooie opsteker voor het bedrijf en alle medewerkers. “Wij zijn onwijs trots op het feit dat wij door de gemeente Almere, de vakjury en het publiek zijn uitgeroepen tot winnaar van deze ondernemersprijs”, aldus Robin. “Het is natuurlijk altijd mooi om te worden gewaardeerd voor wat je doet en de bokaal heeft een mooie plek gekregen op ons kantoor. Daar staan ook de trofeeën die we eerder wonnen, waaronder drie FD Gazelle Awards  en een hoge notering in de FONK100.” Marcel: “Inmiddels hebben we een aardig gevulde prijzenkast, maar de waardering die we krijgen van onze klanten is natuurlijk waar we het vooral voor doen.”