Valerie Bos. (Foto: Sven Kraaijenbrink)
Valerie Bos. (Foto: Sven Kraaijenbrink)

Campagnebureau Van Loof: ‘Duurzaamheid is zoveel meer dan een vaag toekomstplan’

Interviews

Wat houd je over als je een wortel hebt gegeten? Juist, het loof. Wie zich dit bewust is, snapt ook precies waarom Valerie Bos na het succes van de Knakwortel een bedrijf oprichtte dat ze Van Loof noemde. Het typeert de creatieve onderneemster, die haar verantwoordelijkheidsgevoel en vernieuwende aanpak voor een duurzame wereld wel van de daken wil schreeuwen: “De tijd van alleen maar denken en praten is voorbij, we moeten gaan doén.” 

“Doen, doen, doen, dat is waar het nu om draait. We zetten ons als Van Loof in voor duurzaamheidstransities. En waarbij het bij veel bedrijven eerst ging over nadenken en praten over verandering, zorgt ons advies- en campagnebureau ook voor de actie die bij de uitvoer komt.” Van Loof helpt bedrijven, gemeenten, brancheorganisaties en NGO’s vooruit bij het realiseren en versnellen van duurzaamheidstransities. De 26-jarige onderneemster geeft aan dat het juist nu een goed moment is bezig te gaan met duurzaamheid in het bedrijfsleven. “De urgentie is groter dan ooit en de mogelijkheden zijn eindeloos. Dat er veel moet gebeuren is geen probleem, maar juist een kans.” Om wat voor een type project het gaat, is voor Bos niet belangrijk. Zo kan het gaan om interne opdrachten, eenmalige campagnes of langdurige, meerjarige projecten: “Alles is mogelijk, zolang we maar echte impact maken.”

Knakwortel en groentenijs

Naamsbekendheid is Bos niet vreemd. Met haar Almeerse Knakwortel behaalde ze de afgelopen jaren verschillende media en lijstjes, waaronder de zevende plek in de KVK Innovatie Top 100 van 2019, en stond ze het jaar daarvoor in de Trouw Duurzame 100. Ook won haar product Knakwortel 125.000 euro bij de AH Product Pitch. Hierna volgde het succes van groentenijs, een product dat nog steeds in Almeerse ijszaken te bestellen is. Deze twee innovaties zetten Bos aan het denken en deden haar een bedrijf ambiëren dat nog grotere en groenere stappen kon zetten.

Als ondernemer kan ik het verschil maken en ook andere ondernemers helpen

“Voor mij en mijn generatiegenoten is duurzaam ondernemen geen ver van ons bed-show. Wij zijn de toekomst. Onze generatie is de generatie die direct de gevolgen van bijvoorbeeld klimaatverandering ervaart. Als ondernemer kan ik het verschil maken en ook andere ondernemers helpen met het zetten van de juiste stappen naar een toekomstbestendige economie die voordelen oplevert voor mens en natuur. Natuurlijk gaat het ook om geld, maar dat kan goed hand in hand met duurzame keuzes. Het is de enige manier om vooruit te gaan. Duurzaamheid is zoveel meer dan een vaag toekomstplan.”

Politieke samenwerking

Hetzelfde geldt voor politiek en duurzaamheid, ook hier zet Van Loof zich in om de groene verandering door te voeren. “Door Gemeente Almere werden we gevraagd om mee te werken aan een stad die ook klaar is voor de toekomst: een groene en gezonde stad. Almere is een stad van experimenten. Op kleine schaal worden oplossingen getest voor grote uitdagingen die op ons afkomen. Aan alle kanten is er de wil om een positieve bijdrage te leveren aan de stad, maar waar te beginnen? Met het programma coalitievorming en business development zetten we ons in om samenwerkingen in de stad verder te brengen. Er zijn zoveel verschillende duurzaamheidsuitdagingen, dus kansen in overvloed om daar als bedrijf een bijdrage aan te leveren. Wij werken en denken mee met partijen die een stap willen zetten, klein of groot.”

Startup Almere

“In 2015 waren wij met Van Loof ook betrokken bij het opzetten van het Startup ecosysteem in Almere. Almere is dé stad om te pionieren, er is ruimte in overvloed en de lijnen zijn kort. In samenwerking met verschillende partijen in de stad, waaronder Gemeente Almere en diverse bedrijven als USG People, Rabobank maar ook de Hogeschool Windesheim Flevoland, zaten we om tafel om ondernemers verder te brengen. We daagden bedrijven uit om met open innovatie aan de slag te gaan en hun kennis te delen en te vergroten. We organiseerden wekelijks bijeenkomsten, evenementen en masterclasses. De oude en nieuwe economie samen aan de slag, dat was een hele mooie tijd.”

Inspiratie en samenwerking

Bos is zichtbaar trots op wat Van Loof inmiddels al heeft bereikt. En hoopt vooral dat haar manier van werken ook anderen inspireert. “Samen sta je zoveel sterker. Daarom verbind ik partijen ook zo graag aan elkaar. Ondernemers en overheden die samenwerken, staan direct veel sterker. Ik geloof sterk dat als we elkaar helpen bij het creëren van kansen en het tempo van oplossingen aandragen verhogen, we de wereld stapje voor stapje weer beter kunnen maken. Te beginnen in onze stad.”