Jeroen Mustert, CEO van HG International. (Foto: aangeleverd)
Jeroen Mustert, CEO van HG International. (Foto: aangeleverd)

Het nieuwe jasje van schoonmaakicoon HG International

Interviews

Met de komst van Jeroen Mustert in 2019 als nieuwe algemeen directeur van HG International, is de schoonmaakmiddelen-fabrikant een nieuwe weg ingeslagen. De firma, die ooit begon als familiebedrijf en al sinds 1997 in Almere gehuisvest is, wil moderniseren en een belangrijke rol in Almere gaan spelen. Mustert: “Het werd hoog tijd dat we dingen anders gingen doen.”

Het pand aan de Damsluisweg op bedrijventerrein De Vaart is op zijn zachts gezegd imposant te noemen. Dat HG Internationaal een flinke omvang kent, is logisch te verklaren aan de hand van de cijfers. De schoonmaakgigant produceert hier dagelijks ruim 300 verschillende schoonmaakmiddelen en ook alle andere werkzaamheden gebeuren vanuit dit centrale hoofdkantoor, waar in totaal bijna 300 mensen werkzaam zijn. Van die 300 werknemers, is het overgrote deel woonachtig in Almere zelf, maar dat is slechts één van de redenen waarom HG International zo bijzonder is voor deze stad.

Uitdaging

“We zijn aan de ene kant een grote internationale speler, “vertelt Jeroen Mustert, CEO bij HG International.  ”En aan de andere kant zijn we juist een lokaal bedrijf, ondanks onze omvang.” Ruim twee jaar geleden begon Mustert in zijn nieuwe functie bij HG. Na eerdere functies bij onder meer Coca Cola, Reckitt Benckiser en Wessanen, besloot hij in 2019 de uitdaging aan te gaan en de leiding te nemen bij HG. “Een uitdaging was het zeker, want er moest, en moet, heel veel veranderen. Het bedrijf had zeker een mooie staat van dienst, maar was wel op alle lagen verouderd. En dat terwijl er qua potentieel enorme mogelijkheden liggen.”

Ownership

Eén van de eerste dingen die Mustert bij zijn aantreden deed, was met het personeel in gesprek gaan. “Er heerste veel ontevredenheid bij de werknemers. Uit onderzoek bleek dat het personeel HG het cijfer 5 gaf met betrekking tot de werktevredenheid. Een onvoldoende dus. Er was weinig ruimte voor feedback, weinig vrijheid en de werkcultuur was sterk verouderd. We hebben daar flinke wijzigingen op doorgevoerd, om het bedrijf democratischer te maken. Mensen zijn nu owner van hun eigen takenpakket, zijn zelf verantwoordelijk, er is geen afrekencultuur meer en we vieren successen. Met elkaar, want we zijn samen HG. Dit heeft geresulteerd in een stijging van de werktevredenheid naar een dikke 7. Een mooi resultaat, want goed werkgeverschap is ontzettend belangrijk.“

We hebben de ambitie om de grootste speler van Europa te worden

Naast het verbeteren van de werkcultuur, kent Mustert ook zakelijke doelen. Zo heeft hij de ambitie om met HG International de grootste speler van Europa te worden in de gespecialiseerde schoonmaakmiddelen. In Nederland en België is HG weliswaar al dominant, maar het doel is om dit ook in de andere Europese landen te worden. Mustert licht toe: “Qua pure omzet zijn we al de grootste in Europa, maar als je per Europees land individueel kijkt, valt er nog zoveel te winnen. Denk aan Duitsland, Frankrijk, Spanje, Tsjechië, Polen, Italië: daar gaan we ons hard op inzetten om ook daar de marktleider qua specialty schoonmaak te worden.”

Lokaal

Terwijl Mustert graag over de grens kijkt, is hij ook bezig om binnen de stadsgrenzen van Almere terrein te winnen. Ook hier ondervond hij dat grote veranderingen noodzakelijk waren. “HG bevindt zich niet alleen in Almere, het IS ook Almere. We hebben de absolute ambitie om beter zichtbaar te worden in Almere, en willen ook veel meer gebruik maken van en samenwerken met andere lokale ondernemers. Ik heb niets dan lof voor deze stad, waar ondernemers zoveel kansen krijgen. Juist die lokale samenwerking is iets wat we nog veel meer willen gaan versterken. Gebruik maken van de lokale aanbieders, zodat we samen verder groeien. Ik kan me voorstellen dat het in een aantal gevallen veel slimmer is om een lokale partij in te schakelen voor iets dat we nu nog zelf doen. Iedere onderneming heeft immers zijn eigen expertise.”

Bedrijventerrein

De CEO kijkt met een goed gevoel terug op zijn eerste twee jaar bij de schoonmaakgigant. “Er was, en is veel werk aan de winkel. Tegelijk gooit corona ook roet in het eten, waardoor de veranderingen soms trager verlopen dan gepland. Maar ik ben trots op wat al bereikt is de afgelopen jaren. En zeker ook trots op het personeel. We werken hier met elkaar, en dat is een stevig team. Wat dat betreft is de locatie ook geweldig, omdat hier zowel de productie als de backoffice en alle andere takken van sport onder hetzelfde dak plaatsvinden.”

De bereikbaarheid op de bedrijventerreinen kan een stuk beter

Mustert vervolgt: “Daar zie ik ook wel een verbeterpunt, want hoe prettig het ook werken is op een bedrijventerrein, voor de medewerkers kan er wat verbeterd worden. Zo zou de bereikbaar met het OV frequenter mogen. De bus stopt hier voor de deur, maar omdat we 24/7 opereren, is de wachttijd op de bus soms lang. En wat helemaal geweldig zou zijn, is als er iets meer entertainment en horeca op bedrijventerrein De Vaart zou komen. Dat mensen tijdens de pauzes of na het werk een mooie wandeling kunnen maken, even ergens kunnen gaan zitten, een hapje kunnen gaan eten, of ergens snel wat lekkers kunnen afhalen. Als de gemeente daarin wil meedenken, zou dat geweldig zijn. Maar ook hierin sla ik graag de handen ineen met andere lokale ondernemers, die ook hier op het bedrijventerrein zitten: wat kunnen we hier samen, met elkaar aan doen?”