Najat el Boussaidi en Wilgo Menso, eigenaren XTRN (Foto: aangeleverd)
Najat el Boussaidi en Wilgo Menso, eigenaren XTRN (Foto: aangeleverd) BORIS_SCHMIDT_FOTOGRAFIE

XTRN

Eigen Zaken

Een gat in de markt signaleren, weten hoe en wanneer groei met behoud van kwaliteit mogelijk is en een omgeving creëren waarin alle collega’s en medewerkers elkaar écht kennen. Dat zijn de ingrediënten voor het succes van Wilgo Menso en Najat el Boussaidi, eigenaren van XTRN.

Met hun organisatie bieden Menso en el Boussaidi een oplossing voor personeelstekorten en complexe zorgvragen. Vanuit hun grote netwerk van zorgprofessionals bieden zijn een totaalpakket van zorgverleners en ondersteunend personeel. Van pedagogisch medewerkers tot psychologen en van zorgbeveiligers tot clustermanagers, XTRN levert professionals door heel Nederland.
Jeugdzorg zit de organisatie in het DNA. Met een eigen woongroep in Almere en Muiderberg, twee crisisgroepen in Lelystad en een gezinshuis in Loosdrecht neemt XTRN veel ervaring mee naar andere jeugdzorglocaties in Nederland waar een vraag naar professionals ligt. Het uiteindelijke doel? Zorgcontinuïteit waarborgen.

Blijf jezelf

De duidelijke visie van Menso en el Boussaidi op hun bedrijfsvoering brengt een concreet advies voor andere ondernemers met zich mee. “Het allerbelangrijkste is dat je trots op jezelf bent en op wat je doet.” Aldus Menso. El Boussaidi vult aan: “Als je jezelf blijft en onderneemt om de juiste redenen kom je het verst. Als je het alleen maar doet voor het geld zul je uiteindelijk niet trots zijn op wat je doet en kun je het ook niet volhouden.” De onderneemster vertelt dat het helemaal hun doel niet is om heel erg groot te worden. “Het moet wel leuk blijven. Dat je iedereen kent en lol kunt maken op kantoor vinden we ook heel belangrijk.”

Uitbreiding met dezelfde mentaliteit

Nadat de ondernemers de eerste anderhalf jaar alles zelf gedaan hebben werd het echt tijd voor uitbreiding. Er was simpelweg teveel werk voor twee personen, dus het duo ging op zoek naar medewerkers met dezelfde mentaliteit. Dat het persoonlijke aspect zwaar doorweegt in de bedrijfsvoering blijkt uit alles: het feit dat alle medewerkers elkaar écht kennen, dat er ook samen geluncht of gesport wordt en dat XTRN bijna een familiebedrijf is. “Iedereen die bij ons op kantoor werkt is hier via via terecht gekomen, dus we kennen elkaar allemaal en daarbij kennen onze medewerkers ook alle zzp’ers die voor ons werken.” Aldus el Boussaidi. Naast acht kantoormedewerkers werkt de organisatie met zo’n 800 tot 900 zzp’ers, allemaal met hun eigen specialisatie en kwaliteiten. “Natuurlijk kent niet iedereen, iedereen. Al onze kantoormedewerkers zijn contactpersoon van een gedeelte van de zzp’ers en daardoor hebben zij wel allemaal een aanspreekpunt die hen bij naam kent en weet wie ze zijn.”

Groeien in kwaliteit

Maar dat groter worden niet de eerste prioriteit is van de organisatie duidt niet op een gebrek aan ambitie, in tegendeel. “We willen niet teveel groeien in volume, maar wel in kwaliteit. Meer klanten is niet direct het streven, onze huidige klanten beter bedienen wel. Als de vraag van onze klanten verandert, of groter is dan wij nu aankunnen, kijken we hoe we daarin kunnen voorzien. We willen echt voor onze klanten zorgen, zodat zij weer voor hun cliënten kunnen zorgen.” 

We willen vooral groeien in kwaliteit

Menso vertelt verder: “Natuurlijk ontvangen wij heel graag nieuwe klanten, maar dat doen we niet omdat we als bedrijf willen groeien, maar omdat we willen helpen en betrokken zijn. Door onze kleinschalige manier van werken bij groei te behouden blijft het contact persoonlijk en de kwaliteit van ons werk goed.”

Kijk voor meer info over XTRN op www.xtrn.nl

Het team van XTRN (Foto: aangeleverd)