Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)
Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)

Keert de trend? Wordt zakelijk rijden en zelfs een EV weer betaalbaar?

Column

Je vraagt je wel eens af waar het heen gaat. Autoprijzen en bijbehorende kosten zitten de afgelopen jaren in een pijnlijke prijsspiraal omhoog. Zelfs ondernemers en zakelijke rijders die er fiscaal een deel van kunnen afschrijven krabben zich steeds vaker achter de oren. Hoe moet dat verder met hun mobiliteitsbudget?

We leven in een tijd dat een béétje Volkswagen Polo soepel richting de 29 mille schiet. Voor je ook maar iets aan opties hebt aangevinkt. Een kekke Golf valt anno 2023 gewoon al in het luxere segment en voor elektrische rijden op enig niveau zit je nog weer een treetje hoger. Het is een trend die je bij verreweg de meeste automerken kunt noteren.

Dat verklaart waarom een merk als Dacia in de Europese en Nederlandse markt een soort warm bad is geworden. Bijna letterlijk niet aan te slepen. Aanvankelijk was dat met name richting privérijders en mensen met een mobiliteitsbudget van de zaak, maar nu ook in de zakelijke markt. Treffende voorbeeld is de nieuwe Jogger Hybrid. 

Prettig groot en veelzijdig en binnenkort ook leverbaar met geavanceerde elektrische hulpmotor en automatische transmissie. De kenner weet dan: Renault-techniek. Belangrijker nog: prijspeil vergelijkbaar met die Polo. Er is hoop.

Het is mooi om te zien dat de trend her en der keert. De Fransen spelen het via de spreekwoordelijke band met hun dochtermerk, maar ook het merk achter Das Auto gaat de piketpaaltjes verzetten. Ze willen ‘Volks’ weer terugbrengen in Volkswagen. Dat willen ze doen door elektrificatie breed – lees betaalbaar - door te voeren. 

Het eerste antwoord op heel veel vragen moet komen van de ID.2 zoals die in 2025 voor 25 mille in de showroom moet staan. Vijfentwintig. U voelt: dat vergt een ware industriële revolutie. De auto is in feite al grotendeels startklaar en werd een paar weken geleden in Hamburg aan pers en hun dealerorganisatie gepresenteerd. 

Om dat ogenschijnlijk nauwelijks haalbare prijspeil te realiseren bouwen ze een jumboformaat fabriek in Spanje. Met bijpassende accufabriek die de kosten van de benodigde batterijpakketten enorm gaat terugdringen. Alles in eigen huis. 

Zelf schaal ik het in als de wedergeboorte van de Golf. Maar dan als EV. Zó belangrijk is het gewoon voor de toekomst van het merk. De revival van Volkswagen voor de ‘gewone autokoper’. Als ze dit bij benadering waarmaken wat in Hamburg werd getoond slaat de ID.2 de spijker vol op de kop. Hij oogt vertrouwd - als een Polo op steroïden – en biedt een interieur- en bagageruimte waar zijn huidige grotere broer met klassieke verbrandingsmotor een puntje aan kan zuigen.

Als gezegd: er is hoop. Bij Dacia maken ze dat dus binnenkort al ‘hard’ met hun eerste businessclass hybride.

Door Rob van Ginneken