Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)
Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)

Mini transacties en ‘functies nabestellen’

Column

Functions-on-demand, ofwel een abonnement op nieuwe functies van uw eigen auto. Klinkt raar, maar steeds meer automerken doen het. Het is een verdienmodel van de toekomst. Pakweg 113 euro voor een jaar warme handen in een BMW. En 19 euro per maand voor stoelverwarming. Of 665 euro om in je Volkswagen-navigatie alsnog aan de praat te krijgen. Wen er maar aan..

Betaalde apps op je smartphone zijn heel normaal. Een abonnement op de F1 ook. Je kunt je op de gekste dingen abonneren tegenwoordig. Tot onderbroeken, je koffie en het matras op je bed aan toe. Maar je eigen auto?

Menigeen kijkt behoorlijk op van de nieuwe ontwikkelingen rond ‘functions-on-demand’. Een abonnement voor je stoelverwarming is wennen. Of slimme cruise-control. Terwijl je weet dat de fabriek die dus al ‘kostenbesparend’ in je auto had gebouwd en alleen nog niet geactiveerd omdat het het niet had aangevinkt bij de koop…

Recent ontstond in de media de nodige reuring omdat BMW-rijders zulke functies inderdaad tegen betaling kunnen ontsluiten in hun auto. Krijgen we er in de toekomst allemaal mee te maken? Reken maar van yes.

De tijd vraagt er nu eenmaal om. Vooral elektrische auto’s komen steeds minder vaak in de werkplaats – minder omzet - en tegelijkertijd worden vrijwel alle auto’s connected. In gewoon Nederlands: ze zijn met het internet verbonden en kunnen veelal ‘draadloos’ (Over The Air) software-upgrades krijgen. Ik zie dat trouwens als een mooie ontwikkeling, omdat die software je auto ‘bij de tijd’ houdt.

Het zit er dik in dat een connected automodel van een paar jaar oud in feite beter is dan nieuw in de showroom. Telkens opgewaardeerd. Het heeft ook andere voordelen, want je kunt je auto aan veranderende omstandigheden aanpassen. Ook kan een nieuwe eigenaar maatwerkoplossingen kiezen.

So far so good, maar nu gaat de automobielindustrie stappen verder. Net als bij de smartphone worden maatwerk apps en inschakelbare functies een miljarden-business. Software-gedreven mobiliteit (zo noemt Volkswagen het) is een nieuw verdienmodel. Een gestage bron van omzet en daarmee een eerste stap. Ik voorspel dat je op termijn niet koopt maar all-inclusive per kilometer of tijdvak kunt betalen betaalt. De overtreffende trap van private lease dus.

Iets voor BMW en Mercedes? Welnee, Volkswagen biedt al functies op bestelling aan voor vrijwel alle modellen. In alle gevallen kun je daar navigatie (665 euro), spraakbediening (269 euro) en het gebruik van apps op je telefoon via je autobeeldscherm inschakelen. Met een paar klikken in je Volkswagen-app kun je ze eerst een maand proberen voor je het permanent aanschaft.

De nieuwe Volkswagen Golf gaat nog heel veel verder. Vrijwel alle snufjes zijn voor geïnstalleerd en tegen betaling te ontsluiten. De andere modellen volgen en andere merken varen eenzelfde koers. Als gezegd: wen er maar aan…

Rob van Ginneken