Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)
Rob van Ginneken. (Foto: Marco ter Beek)

Occasion, hand op de knip of mikken op totaalkosten?

Column

Het is een bewogen tijd voor de consument. Dat autorijden almaar kostbaarder wordt hoef ik niemand uit te leggen, maar zelfs als je in het wereldje meedraait schrik je ervan. De nieuwprijzen stijgen maar door en online speler AutoScout24 meldde dat zelfs de gemiddelde occasion inmiddels meer dan 22.370 euro kost. Wow!

De oorzaak is duidelijk. Nieuwe zijn moeizaam leverbaar en slaan tevens een deuk in je bankrekening. Dan komen leuke occasions in beeld, maar die zijn zo schaars dat er vorig jaar bijna 300 duizend gebruikte auto’s uit het buitenland naar ons land zijn geïmporteerd. Ik hoor u denken: gunstig voor de restwaarde van mijn auto. Geen gekke gedachte!

In dat licht bezien brengen de zeldzame betaalbare nieuwe modellen een glimlach om de lippen. Ze zijn er. Zo lanceert Toyota in de compacte klasse een compleet nieuwe Aygo X, die een slag groeide en een uitrusting meekrijgt die je bijna niet gelooft. In de gezinsauto- alias ‘budget zakenautoklasse’ moet ik dan zeker de Dacia Jogger aantippen. Geen imagokanon, geen pk-pakhuis en ook al geen met sterren besprenkeld veiligheidswonder. Gewoon veel waar voor het geld. Hij is zelfs goedkoper dan de zojuist aangestipte ‘gemiddelde occasion’. En verkrijgbaar in een 7-zitter uitvoering. Er is hoop…

De transitie naar elektrificatie heeft een nieuw hoofdstuk in autoland geopend. EV’s kosten veelal nog een paar centen, maar de industrie werkt keihard om prijzen, gebruikskosten en onderhoud te drukken. Gelukkig zorgt onze overheid voor fiscale voordelen. Onder de streep komen de zogenoemde TCO – totaalkosten – daardoor niet zelden op het niveau van een benzinemodel. 

Wie daar ‘tussen de oren’ nog niet klaar voor is, moet niet lang wachten. In recente gesprekken met de R&D-bazen van Nissan en Toyota noteerde ik dat zij de ontwikkeling van ‘gewone’ brandstofmodellen afbouwen. Of zelfs al zijn gestopt. Voor de meeste merken geldt dat ze naar op zijn minst deels elektrische aandrijving omschakelen. Tja, het wordt simpel weg te kostbaar om nog benzinemodellen te bouwen die aan de komende nieuwe milieunormen in Europa (Euro-7) voldoen.

Over pakweg twee en een half jaar is dat al zover. Times are changing…

Rob van Ginneken